ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04  (läst 3290 gånger)

2005-10-31, 23:12
läst 3290 gånger

Robin Rönnlund

Herrejistanes - Ni diskuterar detta fortfarande? Jag startade ju den här diskussionen för över fem år sedan!

2005-11-01, 10:10
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Robin det är en sammanställning av en släktlinje som disskuteras under lång,som börjades av Urban sikesborg 1996,hans undran om man kan knyta dessa Burar till Buresläkten,sen har man genom mer forsknig i Södermanland och Kalmar funnit länkar till medelpad tid, men vissa delar i sammanställningen är helt nya tex att Johan Siggesson af Bure var adlad till Friherre,och ståthållare på kalmar slott, det är också en förklaring varför han behövde nyadlas från Bure som till hörde ett lägre stånd han tillhörde den andra klassen .för han skulle kunna gifta sig med Anna som till hörde ett annat stånd första Klassen dvs Grevar och Friherrar som idag kallas Högadel.medan Anna Stensdotter Ulv Som tillhörde det högre frälset eller ståndet med Hans Å Tott som morfar och Mormor Kerstin Gyllenstierna.så var det ju själv klart att Johan behövde hämta sin vapen sköld på sitt ursprung samt krönikeboken han blev av johan den III adlad till af Bure,och fick sitt frälse som det står det innebar att han komma i samma stånd,även hans bror christoffer som var krigs överste  Adlads af Bure det är ockå rätt nytt dom adlades i kalmar slott 25 sept 1572 det var släkt från båda hålldet vill säga att är omskrivet av elgenstierna på flera ställen av Collmar och bygd?n av Johan Bure av Kyrkoherdarna Lars Jacobi och herr peder sällan har man så många dokument på när två personer adlas och ändå viftas det bort Elgenstierna skriver  han hade vapnet med till kung Johan och erhöll frälse af Bure. till sköldmärket fick han ett spjut genom halsen samt en halvhäst.skölden sattes upp i Åby sockenkyrka vid Kalmar och han ligger begraven i Åby sockenkyrka vid Kalmar.För att Vapnen skölden senare försvann betyderinte att det aldrig skett  
det har ju 10 andra vapensköldar försvunit i från riddarhustet en av dom är Bure(126)men det betyder inte att donm inte fanns..    
Det är en av nyheterna plus att det är en linje på inte sätt färdig disskuterad dvs ett svar som alla kan säga så var det. plus att frågan var riktad till per Åke som ständigt hoppar in i Bursläkten men ändå vill att man skiljer dennna del av Buresläkten till en så kallad Fale släkt. mvh Marc

2005-11-02, 00:45
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Var Johan Siggesson (Svartingstorpsätten) adlad till friherre? Detta var något helt spännande nytt för den etablerade forskningen. Marc du har funnit något helt okänt för forskningen! Kanske skulle du presentera lite originalkällor nu till slut för att visa upp hur fantastisk din källforskning är. För du bygger den väl på handskrifter och inte äldre opålitlig sekundärlitteratur eller egna gissningar?  
 
Din uppgift att Anna Stensdotter [Ulv] som tillhörande ett annat stånd första Klassen dvs Grevar och Friherrar som idag kallas Högadel måste du utveckla mer. Ätten Ulv (namnet är givet av moderna forskare, de kallade sig givetvis aldrig så själv) var inte friherrlig eller grevlig. Ännu mer fantastiska fynd?
Jag skulle inte vilja dra så stora  slutsatser av att Annas mormors föräldrar var Hans Åkesson [Tott]ohh Kristina Eriskdotter [Gyllenstierna]. Annas familj var nämligen på nedåtgående och i ekonomisk kris. Hennes mor Kerstin Anundsdotter [Ulfsax] tillhörde på fädernet en småländsk lågfrälsesläkt utan större inflytande och Kerstin rymde 1556 med sin tjänare tysken Jöran pipare som hon fått barn med. Stor skandal mao. Att dottern Anna Stensdotter blev bortgift med Johan Siggesson, en mycket duglig ofrälse konungatjänare på en uppåtgående karriär, ligger helt i linje med dåtidens sätt att bygga nätverk.    
 
Johan Siggessons (Svartingstorpsätten) adelsbrev i original finns förresten i Bergshammarsamlingen (RA) och är daterat 25/9 1572.

2005-11-02, 10:09
Svar #3

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Bra Nicklas. nu kommer du med frågor som gör att man kommer vidare i resonemanget, först som jag fått förklarat för mej av riddarhuset anställd inte riddarhus genealogen jag har inte hunnit prata med han än. Adeln var upp delat i tre stånd två ord som andväns för samma sak  Klasser Frälse det högsta Ståndet eller Klassen var Grevar och friherrar, Andra Ståndet  klassen var (Borgare)Klassen finns kvar i dag men man kallar dom inte borgare i dag enligt deras cd skiva. tredje ståndet var riddar klassen i de adliga stånden. det blev krångligt men det finns tre stånd, Bure nr 126  till hörde en av ätter som flyttas från tredje ståndet till andra ståndet (eller som det står på cd skivan Klassen och det skedde tror jag när Fale Hin Unge nyadlades och fick ett eget vapen med krökt arm och norska slag yxor ect som vapen märke)
 
Men han tillhörde ett lägre stånd (2 Ståndet) och Anna  tillhörde de (1 ståndet) så enligt reglerna för att dom skulle kunna gifta sig så behövde han adlas till de första ståndet (Friherrliga klassen ) och det gjorde han på kalmar slott av Johan III den 25 sep 1572 han var Överste på kalmar slott efter det att han blev adlad så blev han adlad af Bure (till Friherre) och blev ståthållare på kalmar slott
vapenmärket med en halv häst och segerfana samt ett spjut genom halsen ect påminner till viss del av den senare vapen skölden Af Bur?n men dock inte helt dessutom försvann Af bures Vapensköld från Åby Kyrka. och vad jag vet finns ingen avbildning av den. Anna tillhörde visst den frihherliga,Grevliga klassen hennes Morfar Hans åkesson Tott tillhörde den Grevliga släkten Tott nr 16,i Blande hennes 3-4 närmaste generationerna fanns fff.Ulv Riddare, riksråd, befälhavare på Stockholms slott, Vasa, bonde, Bielke,ect Jag tror att det räcke Han Tott far Åke Tott var en av dom mäktigaste i Tott klanen vilken brukar Jämföras med Grubbe i i Danmark dvs Högadligsläkt eller Krummedige osv.  
och vad jag förstår andvänder du titeln Ofrälse fel,tex Johan Siggesson Bure få ett högre frälse Elgenstierna sa att Johan Siggesson Bure erhöll sitt Frälse,det betyder Att blev adlad till det förstståndet det friherrliga fräslet. så om han redan tillhörde det andra frälset så var han inte ofrälse eller oadlad = ej adlad.jag kommer att få mer kött på benen när jag tala med Adelsgenalogen.  
en intressant uppgift som jag fick från stirnspetz på riddarhustet Att dom Äldsta adelsköldar som finns på riddar huset är ifrån 1500 taletsslut /1600talet som flyttades över till riddarhuset som var färdigbyggt numinns jag inte  årtal men på 1600 talets början så ingen av de gamla släkterna har sin orginal sköld kvar i från 1300 talet man tror sig vet hur dom såg ut genom av målningar så iblan de orginal sköldar som hänger i riddar huset så vet vi om det släklternas sköldar men som tidigare sagt även Buresvapen sköld nr 126 som var från 1600 talet då tre bröder adlas till Bure men skulle än dock var lik den sköld som fanns sen 1300 talet. den blev stulen från riddar huset tillsammans ,med tiotal andra mken den finns av fotad i klingspor bok.men för sälkerhetskull sall jag tala med riddarhusgenealogen ifall dom mot förmodan har kvar någom 1300tal sköld,
det innbär  att allt inte är så självklart som en del på rötter hävdat om skölden är borta i flera fall och introdution brevet är bortasom i flera fall då måsteman stödja sej på dom brev irksarkivet Att tex Johan Siggesson Bure blev adladessutom så Elgensiermna nämner det Byg?n,två präster i skön Johan Bureus,Collemar ect,det är mycket  mer än vad som finns om en del andra vapen sköldar.  
en kvinlig Präst som gått med i Bure släktförening talar om för mej att jag hade rätt när det gäller herdaminne som först blev skrivet på latin eller gammal svenska frånderas ämbetstid sin samlas det av biskopen i stiftet och Bygd?n använde stornogranhet och tid till att översätta herdaminnet så att dom sprang och kolla varje upgift Lehman var fel. Mvh Marc  
 
Obs.så på det sättet kan man uppvärdera herdaminnet till en första hands källa skrivet av prästen själv .

2005-11-02, 10:21
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Detta blir bara mer och mer intressant!
 
Här har jag trott att adeln var ett av de fyra stånden och borgarna ett annat. Och så visar det sig att adeln var delad i tre stånd, och borgarna var ett av dessa! Borgarna var alltså adliga!
 
Vem är den riddarhusanställde som lämnat denna häpnadsväckande information?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-02, 10:45
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
jag håller på att samla in lite mer om ämnet nu har jag skickat efter kopia av orginaletav Adelsbrevet från RA  
så får man se om det finns stöd där i min teori ,den riddarhus anställde jag talat med var Karl Henrik Stiernspetz och viss info från en kvina som jag inte minns vad hon hette ,men jag återkommer lite senare när jag fått svar från RA och talat med Riddarhus Genealogen Nordvall tror jag det var han hette. Mvh Marc

2005-11-02, 11:28
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Marc!
Så du vill hävda att Anna Stensdotter tillhörde visst den frihherliga,Grevliga klassen hennes Morfar Hans åkesson Tott tillhörde den Grevliga släkten Tott nr 16? Men stopp nu! Annas morfar var inte Hans Åkesson utan Anund Jönsson [Ulfsax]. Annas mormors far var den nämnde Hans Åkesson (mördad 1492). Bara för att en medlem av ätten Tott blev grevlig långt senare i tid innebär det ju inte att ätten var grevlig under Anna Stensdotters [Ulvätten] levnad - hänger du med Marc?
 
Din övertro på Buresläktens betydelse har varit uppenbar sedan flera års diskussioner. Jag förstår din entusiasm. Den var lika stor då vi träffades i Ronneby för tre år sedan. Men jag vill be dig Marc att du börjar tänka efter lite och möjligen går en högskolekurs i elementär historia för att förstå lite av hur exempelvis medeltidens frälseklass uppkom. Du framlägger påståenden i dina texter här på forumet som faktiskt inte går att belägga, exempelvis att Johan Siggesson skulle ha tillhör ett tidigare frälse. Bevisa det med källbelägg! Kan du finna honom i de bevarade rusttjänstlängderna för Sveriges adel som finns på 1500-talet, före hans adelskap 1572 ? Nej, det kan du inte; och har du ens tittat i dem?  
Det där med herdaminnet måste du be din Burekollega ta en översyn på igen. Kan du inte be henne deltaga här på anbytarforum så vi får hennes egen version av vad hon menar med herdaminnen skrivna på latin?  
 
vänligen och uppriktigt
Niclas

2005-11-02, 11:31
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Det är så mycket i Marcs utläggningar som behöver bemötas, men jag ska den här gången begränsa mig till det sista, om herdaminnen.
 
Först och främst kan du läsa i Rötter om de herdaminnen som utkommit stift för stift här.
 
Ordet betyder enligt NE Sedan slutet av 1700-talet benämning på samlingar av personhistoriska uppgifter om prästerna i ett stift. Det är alltså inte prästerna själva som skrivit sin historia och biskopen i stiftet hade inget med framtagningen av herdaminnen att göra, åtminstone inte i sitt ämbete.
 
Det första herdaminnet för Härnösands stift sammanställdes av kyrkoherden i Grundsunda Hans Jon? Tun?us på 1760-talet. Han byggde uppgifterna på spridda prästlängder som förekom i kyrkböckerna i de flesta församlingar och kompletterade med vad han kunde hitta i källmaterial från i första hand de olika kyrkoarkiven, och sammanställde sedan detta till en handskriven volym som idag finns på landsarkivet i Härnösands gymnasiums arkiv. Sen förekommer det vissa uttryck på latin i den handskriften, eftersom det var ett lika vanligt språk bland akademiker i mitten på 1700-talet som engelska är idag i vissa sammanhang.
 
Det första tryckta herdaminnet för Härnösands stift trycktes på 1870-talet med predikanten vid Jakobsdals invalidhem Jacob Fredrik Biberg som redaktör och innehöll egentligen bara Tun?us handskrivna volym med fortsättning 100 år framåt i tiden. Det blev heller aldrig färdigställt utan slutar med bokstaven R.
 
De två ovanstående har idag bara ett kurosavärde eftersom forskningen gått framåt i takt med att man trängt djupare in i källmaterialet och det som räknas idag som mest korrekt är Bygd?ns som utkom på 1920-talet, med de kompletteringar till detta som är utgivna härom året.
 
Vad nu detta har med runstenar att göra...

2005-11-02, 20:59
Svar #8

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej!
 
Är inte säker på att jag förstår allt Marc skriver, men en sak är säker: Johan Siggessons sköldebrev är inte någon renovation på gammalt frälse! Han bryr sig ju inte ens om att uppta något gammalt vapen. Det är på tok för mycket 1500-tal över det. Dessutom ingen likhet med vare sig 1600-talsburarnas böjda arm, eller ätten Falkengrens sköld (den förmenta brorsonen herr Sigges ättlingar). Men Marc har säkert någon id? om varför! Själv har jag det inte, och jag har, inte djupläst, men åtminstone ögnat samtliga av de sköldebrev, eller uppgifter om sådana som finns bevarade före 1625 (de var 244 st senast jag räknade).
 
I övrigt kan jag bara instämma med Niclas och Carl samt tillägga att Johan uppenbarligen var ingift i Ulv-ätten redan 1569 då han skriver sig till Sörby, Torsåkers sn, som hans svåger Klas (stupad 1565) bott på tidigare. Till Svartingstorp flyttar han enligt Riksregistraturet sommaren eller hösten 1571. Sköldebrevet har alltså inget alls med hans giftermål att göra vare sig Ulvarna varit friherrar eller ej (vilket de naturligtvis inte var).
 
För de som är nyfikna på Johan Siggessons frälsebrev, men inte har beställt det som Marc, så finns en bild av det  här.
 
Mvh Roger A
Roger Axelsson

2005-11-02, 22:17
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Carl tack för inlägget om herdaminne det behövdes för jag har hört det ena och det andra men ingen har gett klar besked det senast info var även präst så även det var fel och när Lehman och jag disskutera kunde inte heller han förklara hur det höllihop bara att det vara olika källvärde i nya verk jag tar till mej info och rättar mej själv där det var fel.  
 
och Nicklas det var Annas mor Kerstin Anundsdotter Ulfsax morfar jag menade som  
tillhörde visst den frihherliga,Grevliga klassen Hans åkesson Tott  
tillhörde den Grevliga släkten Tott nr 16  
och även på Annas fars sida fff Arend Bengtsson Ulv Riddare, riksråd, befälhavare på Stockholms slott.
Men som du säger så får vi se om jag får stöd i Adelsbrevet eller från riddarhus genealogen för hitills bygger det ju på det tidigare berättelser vi få från Elgenstierna och Bygd?n och collmar och Johan Bureus att han hämta sin släkts vapensköld (Bures vapensköld) samt Krönikeboken och varför måste han ha med sig de jo min teori bygd från det jag fick veta av riddarhuset anställde att man kunde inte gifta sig med en från ett annat stånd Utan han måste ju nyadlas till friherre,Att han blev adlad Af Bure vet du ju och att han var ståthållare på kalmar slott vet vi ju också efter att han adlas. Hypotetiskt låt säga om han inte tillhörde adlessläkten Bure genom börd var för skulle han ha med Bures Vapen sköld och Krönikeboken till Johan den III ? om det inte var att visa sitt adliga stånd så han kunde nyadlas till af Bure.  
Nicklas du skall få en källa att kolla Jag tror att jag fick det här med att hon var från ett högre stånd här i från: Anna är syster till ryttmästare Amund Stensson till Stävlö och
Svartingstorp,hustru Anna Stendotter var dotter till Sten Bengtsson (Ulv) och hans hustru Kerstin Anundsdotter (Ulvsax). _Referens (om Anna Stensdotter [Ulv] och hennes släkt):
_Möller, Pontus & Gillingstam, Hans (1989). ?Ulv?, ss. 296-310 i Äldre svenska
frälsesläkter, bd I, häfte 3. Stockholm: Riddarhusdirektionen.
en förklaring varför han inte finns med i rusttjänstlängderna för Sveriges adel  före hans adelskap 1572. var att man bevisligen speciellt i Norra sverige tog bort tillnamnet Bure det gjorde man i de papper han benänms som överste på kalmar slott står det bara Johan Siggesson.
Hans Christoffer Siggesson som var krigsöverste är nämnd Bure bara en gång för adlandet till af Bure,ändå tydligare exempel har vi på hans son Sigge Christophori Bure han var utflugen när och verka som Kyrkoherden Bure när hans far adlades af bure.må hända min vän Nicklas att jag har tunt med indicier och källor för det finns lite källor i det här vi disskuterar men bara genom att disskutionen hålls kan det göra så att viktiga bitar kommer fram av någon på rötter som sitter inne med kunskap,som jag fick tex nyss av  Carl.om det inte fanns entusiaster som jag eller källkritiker som frågar du så skulle vi inte komma framåt i forskning och få fram mer om hur det förhöllsig. Jag återkommer med mer när jag fått svar från RA mvh Marc

2005-11-02, 23:05
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Roger såg inte ditt inlägg när jag skrev förut
jag återkommer till dej men det du skriver förändra en del av mina teorier. men jag kommer med ett utförligt svar sen. men det verkar som teorin med högrestån var fel eller åtminstone finns inget som stödjer det i Adelsbrevet mvh Marc

2005-11-03, 10:20
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Låt mig bara göra ett litet påpekande...det måste väl stå klart för alla att det måste ha funnits en ANLEDNING till att Johan Siggesson hade med sig vapenskölden och krönikeboken från Sköns Kyrka till Kung Johan III!? VARFÖR?? Detta bevisar väl att han ville visa Kungen att hans släkt varit adlig tidigare? Eller? Han blev således NYDADLAD av Johan III - om det nu var till högadel eller vanlig adel det vet jag inte. Det torde också stå utom allt tvivel vilken nivå som Anna Stensdotter stod på då hon ju hade släkter som Thott och Gyllenstierna i sin släkt! Dessa släkter var dominerande - både i Sverige och i Danmark - särskilt under 1400-talet.  
 
Även detta med spjutet genom halsen tycker jag är intressant! Vem vill ha något sådant på sin adelssköld?? Ett spjut genom halsen! Det måste symbolisera något viktigt! Varför skulle inte detta kunna symbolisera hur en av nationens största hjältar dog?? Jag talar om Fale Bure - segraren från Lena och Gestilren! Om vi nu bara antager att han har funnits, denne norrlands Gustav Vasa, varför skulle INTE hans namn och insats ha satt djupa spår i nationens själ och nerv! Varför skulle man INTE ha döpt städer, sammhällen och områden efter honom??
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-03, 11:06
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ulf!
Du verkar insatt även i Buresläkten tycks det. Var har DU hittat KÄLLAN att Johan Siggesson verkligen hade en vapensköld ock en krönikebok som han visade för Johan III ? HUR vet vi att detta verkligen har skett och inte är en efterhandskonstruktion? Det kan ju vara ett liknande fall som med din påstådda Bernadottehärstamning? Någon säger något om en person 100 år efter att denne levt utan några mer bevis än ett löst påstående och personlig tro. Folk har ljugit och hittat på saker i alla tider (rekommenderar att ni läser Ingemar Karlssons mycket trevliga bok På lögnens väg så får ni en inblick i falsarier som förekommit).  
 
Det du säger sista stycket om Fale Bure är en intressant reflektion. Varför finns det inte fler platser som blivit uppkallade efter Fale om han nu varit en sådan heroisk person för Norrland? Svaret är att han inte varit det, om han överhuvudtaget existerat. Han kanske är en sagomyt. Dock intressant att diskutera!

2005-11-03, 11:28
Svar #13

Peter Karlsson (Peterk)

Bland annat jag har tidigare nämnt att det där spjutet genom halsen naturligtvis inte är något så dramatiskt, utan bara den 'pinne' som håller upp hjälmen i en vapenbild (jag kan inte dess korrekta nomenklatur) - det står en hel del på följande plats den 22 mars i år (min kommentar kommer en bit ned kl 22.17) Där påpekas väl också att den halva hästen är en grip  
 
 -Kanske hög tid att Marc uppdaterar allt han fått rättat på olika håll, så det inte läggs ut om och om igen i olika diskussioner och sätter snurr på folks fantasier helt i onödan.

2005-11-03, 12:42
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Marc verkar ha fått en storartad vapenbroder till sin hjälp i diskussionen. Blåbloding och av gammel god kungasläkt, med ett välsmort munläder.
rune

2005-11-04, 09:56
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej kära vänner! Men Nicklas...det finns ju redan flera Fale-namn där i närheten av Kungslena där det stora slaget stod 1208: Falköping, Faleberg och Fale-bygden!! menar du att det skulle ha varit en slump att just dessa platser heter så? Vidare ang. Johan Siggessons vapensköld: Peter du kan se hur den såg ut härovan, Roger har lagt ut en fin bild på den. Se på den bilden! Är den vacker? Knappast...meningen med det kraftiga spjutet/lansen genom hästhalsen kan knappast vara etiskt tänkt. Det måste SYMBOLISERA NÅGOT VIKTIGT, något som kanske de flesta på 1500-talet kände till...Nationalhjälten Fale Bures död!? han kanske dog så...av en lans som gick genom både hästen och honom? Kanske skedde detta vid  
Gestilren 1210? Eller så kanske han fick så svåra skador av detta att han avled två år senare 1212? Det stora slaget vid Lena ja...där segrade Fales arm? (norrmänn,norrlänningar, Eriksanhängare) på ung. 9000 man mot den dubbelt starka danska yrkesarm?n! Man tror att det var Fales stora krigskunnskaper som grundlade segern, bl a tror man att det var han som tog fram det hemliga vapnet: de långskjutande pilbågarna. I en sång skriven 100 år efter slaget heter det: pilarna från de svensko föll så tätt som bonden kastar sitt korn på åkern. Förmodligen var det flera tusen bågskyttar som överumplade det danska rytteriet fullständigt då man ryckte fram. Det var i första hand hästarna som slogs ut, inte ryttarna som ofta hade rustning. Men utan häst var de ju tagen ur spel...Slutstriden stod sedan vid Helveteskärret - som fått namn av slaget! - där de danska yrkesknektarna höggs ned till nästan sista man...man ville markera för europeiska yrkessoldater att det inte var riskfritt att komma upp till Sverige...
 
Vid detta slag (och det två år senare slaget vid Gestilren) grundlades den fria nationen Sverige!! Och huvudpersonen för allt var en norrlänning vid namn Fale Bure, bosatt i Burestad (idag Birsta) i Medelpad. Han är därför värdig all vår respekt och vördnad! Man skall komma ihåg: att då man drog ned från norrland för att strida för den Erikska ätten så gällde det att segra eller dö det var ingen lek precis, någon nåd visades inte för den förlorande sidan. Förmodligen är han också den moderna Bureättens stamfader. Det är om detta som den stora striden står här på denna sait, för eller emot.
 
Källor: Internet, böcker, intervjuer.
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-04, 10:39
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Källor: Internet, böcker, intervjuer.
 
Ja, det var ju tydliga och lättkontrollerade källor... J
 
Naturligtvis är det ingen slump att Falköping heter Falköping. Stadens namn betyder 'handelsplatsen på Falan'. Falan (eller Falbygden - inte Falebygden  J - som området kallas i dag) är namnet på slättbygden som varit en central kulturbygd sedan det forntida jordbrukets genombrott. Denna västgötabygd skulle alltså ha uppkallats efter en medelpadsk 'Arn' på 1200-talet...?
 
Säg nu som det är: Du bara testar Anbytarforums läsare, för att se våra reaktioner! J
 
F.ö. är det längre avstånd från den här diskussionen till rubrikens runstenar än från Medelpad till Falbygden...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-04, 10:39
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf, du glömde ange din viktigaste källa: Ulf Sawerts egen pompösa fantasi.
 
Rekommenderar dig att läsa lite ortnamnshistorik. Du kan rimligen börja med Ivar Lundahls avhandling Falbygdens by- och gårdsnamn. Ordet fala betyder ?slätt?. Någon nationalhjälte Fale Bure har aldrig existerat. Likaså rekommenderar jag dig att läsa någon kurs i källkritik. Amsagor är underhållande men tröttsamma i längden käre Sawert.  
 
vänligen Niclas

2005-11-04, 10:39
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Tack och lov för att Marc och Ulf deltar i debatterna här så man får så mycket ny (eg gammal) kunskap. Kan du inte meddela redaktionen för Nationalencykopedien detta att långbågen egentligen uppfanns av Fale Bure. Enligt NE hävdas nämligen att långbågarna uppfanns redan under stenåldern och är mest kända genom deras användning i strid under medeltiden av engelsmännen.
 
Och naturligtvis är det inte en slump att platser får namn efter personer. En av dem som det är mest synd om i det sammanhanget måste vara den där Erik som fått resa land och rike runt för att döpa mängder av platser. Gissningsvis var det därför han blev både läsp och halt (tips från E. Thorsell). Även Anders hade ett styvt jobb där.

2005-11-04, 11:15
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Kära vänner! Låt mig bara få fylla på lite ang. detta med adelsgiften förr i tiden. Alla som läst lite historia vet hur noga man var förr i tiden med vilka man gifte sig med. De som tillhörde stormannaätter dvs. det dåtida högfrälset, gifte sig nästan uteslutet med varandra! Ung. 20 släkter tillhörde detta toppskikt på 1400-1500-talet. De dominerade totalt alla höga positioner som t ex. Riksrådsbefattningar. Att denne Anna Stensdotter valde att gifta sig med Johan Siggesson indikerar ju hur tydligt som helst att Johan kom från en högt uppsatt familj!! Även detta med att både han och hans bror hade höga officersämbeten i krigmakten antyder också på att bröderna kom från en känd stormannaätt/adelssläkt? Eller hur?  
 
Vi har fler exempel på sådana giften i vår Bure-släkt. Jag tänker då på Anna Grubb som gifte sig med den kända Adelsmannen: Lars Olofsson Björnram, i början på 1500-talet. Han var ju den person som övertalade Dalamogen att skicka efter Gustav Vasa - kanske det enskilt viktigaste beslutet i sveriges historia! Iallefall så gifte sig denne stormann - som var släkt med Bonde, Oxenstierna, Bielke, Vasa mfl. - med Anna Grubb (Bure-kvinna), härstammande från Umeå. De fick sedan en mängd barn varav två pojkar: Hans Larsson och Andreas. Den förstnämde slutade som Riksståthållare över Finland och den sistnämde som Ärkebiskop!! (Följer man sedan Hans Larssons anor hamnar man till slut i den ryska Tsarfamiljen!!).
 
Vad jag försöker säga är: Väg in sådana här saker i er totalbedömning av den äldre Bure-ätten! Tänk er bara följande scenaro...att Gustav Vasa hade stupat i befrielsekrigen 1521, vem hade då blivit Kung? Lars Olofsson Björnram? Han var ju befälhavare över arm?n och hade både pondus och anor. Tänk er då...då skulle en Bure-kvinna ha blivit sveriges Drottning och stammoder för alla sveriges efterkommande Kungar!! Det ni!!
 
Vänligen: Ulf Sawert. Säbrågrenen.

2005-11-04, 11:16
Svar #20

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Det är nog inte bara ortsnamnhistorik som Ulf behöver läsa på. Det skull inte skada med lite grundkurser i Svensk historia också, för att inte tala om källkritik.
Nu verkar han mest behärska Fablernas värld.

2005-11-04, 11:26
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja Nicklas...det kallas på filosofispråk för: spekulativ talang!! Det myntades av filosofen: John Stuart Mill (liberalismens fader) och var en god egenskap som en framgångsrik politiker borde äga, ALLTSÅ NÅGOT POSITIVT NICKLAS...SPEKULATIV TALANG!!!!!  
 
Vänligen:filosofen Ulf (knaperadeln).

2005-11-04, 11:32
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Nu är det ju inte politik (det omöjligas konst, som någon formulerat det så träffande) utan historiska fakta vi diskuterar här. Och längre från varann kan väl knappast två ämnen komma ...

2005-11-04, 11:39
Svar #23

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Om det är Spekulativ talang du hänvisar till Ulf, så har nu nog tyvärr hamnat i fel forum. Här hänvisar vi nämligen till källkritik.
 
Du är faktiskt ganska underhållande dock!
 
Vänligen Helene

2005-11-04, 11:40
Svar #24

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Carl var det varan Du menade när Du skrev varann?

2005-11-04, 13:08
Svar #25

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Nicklas och Carl det finns källor att johan siggesson tog med sig Krönikeboken och Vapen skölden men vissa källor för att dom är gamla betyder inte att dom är otillförlitliga som jag sagt till dej carl innan två präster i skön har berätt att samma vittnesmål om att Johan Siggesson kom och hämta här är Laurentius jakobi berättelse "Under hans tid beröfvades Sköns kyrka en gammal vapensköld,
som hängde på kyrkoväggen och bar samma vapenmärke, som den ännu
bevarade föregifna Bureiska grafstenen, där
jämte en gammal svensk bok. »Henne (boken) sampt medh vapnena togh en benemnd Johan
Siggieson, född i Skön, thädan af her Lars och sadhe för kon. Johan att thet var hans släckt och fick thermed adelsgifte, lät sättia samma vapn i kyrkian thär han bodde i Småland vid Kalmar».¹ Detta torde hafva skett redan år 1571, samma år som höfvidsman Joh. Siggesson drog med
krigsfolket till eller från Norge. Herr Lars måste ha dött i början af 1598.Den 18 apr. kom dn. pastoris relictæ hustrus bref till Upsala domkapitel,hvari hon begärde ödmjukeligen få blifva vid gället i detta året, »oansedt
hvem ther kommer, efter hon nw i 42 år ther hafver dragit stor omack».
Socknebönderna önskade å sin sida, att sonen måtte strax tillträda tjänsten.
Domkapitlet stannade vid beslutet, att änkan skulle behålla gället
till hösten. »Håller sonnen sigh vääl thessförinnan, så kan thet vääl
skee, at han kledher sin faders rom». Herr Lars hade eget hemman i
Walknytt sedan 1582.
Son: Petrus, faderns efterträdare.
_________
¹ Burei Sumlen; jfr L. Bygdén: cit. arb. (Samlaren årg. 11).Skön 337

alltså vittnade Herr Peder i Skön om att Johan Siggesson tog med sig Vapenskölden och Krönike boken till Johan Bure som var på besök 29år efter att johan Siggesson var där och hämta Vapenskölden mm, det var då Laurentius Jackobi alltså Herr Peders far som berättar om händelsen båda var med 28 år tidigare det är första hands uppgjifter min gode Carl till och med två vittnen räcker för att utgöra bevis nu är det också Att Bygden och Collmar nämner samma sak som båda är duktiga forskare, Elgenstierna nämner också att han behövde hämatsitt vapen för att visa sin börd att erhålla frälse.Adelskalendern av Elgenstjierna, Äldre svenska frälse släkter I:3,1989,sid 308.
något jag undrar över det här är ju sånt som borde vara belagt,varför godkännerdcdu carl inte de här källorna men blint litar på dom om samma källor gällde Bielke eller Bonde ? för det är ju synd att gå igenom samma frågor och svar om igen när inget har bevist att dessa källor är fel. men det som jag börja med vara att tala om Johan Siggesson af Bure förfader och att det var Buresläkt riktat till Per Åke som menar att det är fel ? och då kommvi in på nyheter nämligen Johan Siggesson af Bures Vapensköld som vi fått presenterad för mej vettligt första gången av Roger och frågan är varför han fick det vapnet och vad var orsaken tillnyadlandet som jag menar med mina källor ovan hade skett men jag har ännu inte gått till adels genealogen för att få expert syn på frågan så kan ni vänta lite kanske vi får mer svar från han men jag läste Adelsbrevet och det står inget där om friherrlig titel så på den punkten så verkar mina teorier vara fel. men en viktig info är att de flesta vapnen är i från sent 1500tal eller 1600 talså de tidiga frälse släkterna och vapnen från tidigas 1300 talet finns ej kvar vilket betyder att vissa vapen som funnits vet vi ej om hur dom sett ut,så når riddar hust var byggt omkr 1610- 1620 talet så fick sköldarna då sin numrering tex. Bure 126 efter Enbgelbert tre söner efter Andreas som adlas 1624,Olof adlas 1621, Jonas adlas 1624 till Bure och som vapenskölsmärke fick dom efter orginal skölden den böjda armen,norska slag yxerna ect.så alla de älder adels släkterna från 1300 talet fick alltså sköldmärke efter beskrivning i berven ect. men som sagt det är vad Stiernsspetz tänkte om sköldarna ålder,har ej talat med Ridarhusgenealogen ännu mvh Marc

2005-11-04, 14:17
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...två vittnen räcker för att utgöra bevis...
 
Utan att i övrigt kommentera den här enskilda frågan, så kan man lugnt konstatera att källkritik inte är en fråga om matematik. En felaktig uppgift kan lätt spridas och sedan återfinnas på fler ställen än den korrekta - eller t.o.m. vara den enda som bevaras åt eftervärlden. Varje enskild källas trovärdighet måste värderas för sig.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-04, 14:31
Svar #27

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
en del hoppar på Ulf för han får källor från internet ,men det visar sig att flera av er på rötter släktforskar på det viset relativt få går igenom det som finns i data bar på nätet tillexempel Indiko eller svar folkbokföringsregister som har fullt av fel även, Genline är på nätet med avfotogarferade Kyrkoböcker på mickrofilm och det är många hemma istugorna som forskar på genline men sakna kunskap i paleografi och kan då hamn i fel släktlinje för det tar flera år att bli duktig i att läsa gamalskrift och dom har ingen hemma som dom kanfråga vad det står. så det som ni hånar ulf för är väldigt vanligt tyvärr ,men jag känner ulf som är vetgirig och läser både denena och andra boken och på så sätt får källor.  
jag kan ge ett kort exempel Johan Bureus Var gift två gånger Andra gången med Ingeborg Gyntesdotter och de är många släktforskare som säger det äktenskapet var barnlöst, vilket visasig var fel dom hade en dott som bar på en svår sjukdom Margareta dom åkte till specialster finland för hjälp de sista åren bodde hon oss Axienhielm som bekostade begravningen (hur han var släkt minns jag inte direkt nu,lär ha dött vid ca 12 år ålder) källa: Hans  Hildebrand bok Minne af riskantikvarien Johan Bureus tryckt 1910 Stockholm.(han tar upp vad Axienheilm skrivit i sin dagbok)
Så allt behöver inte komma bara ifrån Kyrkoariven för att man skall godkänna källorna eller uppgifterna.  mvh Marc

2005-11-04, 14:51
Svar #28

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Men snälla Marc. Internet, böcker och intervjuer låter inte så vidare trovärdigt som källor.
Du måste väl hålla med om att mycket av det han skriver är rena sagor, så att det blir reaktioner är väl inte så konstigt.

2005-11-04, 15:16
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hernelind, jag och många andra av de forskare som bemött dina inlägg på Anbytarforum läser originalkällorna så kom inte och hävda något annat. Om du själv arkivforskat, mer än i tryckt litteratur, ställer jag mig mycket tvivlande till pga av att du har oerhört svårt att förstå och ta till dig vad folk skriver idag - så varför skulle du kunna uttolka äldre handskriven svenska bättre? Om i så fall vet du också att det finns källor som värderas olika, beroende på när de tillkommit. En samtida källa till den händelse som undersöks är i regel mer trovärdig än en uppgift som en person likt ovannämnde Sawerts som kommer flera hundra år efteråt. Däremot måste man även väga in att äldre historiker även kunde ljuga! Johannes Bureus är ökänd för att hävda saker som var osanning! Tyvärr blandar Bureus även dessa falsarier med ren fakta. Han var delvis en sagoberättare. En dåtida jämlike till vår nyanlände vän i debatten ovan mao, men med högre dignitet!
 
För att återgå till Sköns kyrka och vapenskölden. Vad exakt står det i Johannes Bureus Sumlen ? Du har väl studerat hans verk  och inte vad andra senare författare skriver? Strunta nu i vad Bygdén och andra har kommit med. Låt oss höra exakt vad Sumlen förtäljer.
 
När du ovan började svamla om att Johan Siggesson skulle ha varit friherre så var det uppenbart att du inte alls är påläst, så varför ska man tro på det du skriver när du inte tar reda på fakta? Friherretitlarna skapades första gången i Sverige vid Erik XIV:s kröning i Uppsala 29 juni 1561. De friherrar som då tillkom var Gustaf Olofsson [Stenbock], Sten Eriksson [Leijonhufvud, stamfadern till ätten Lewenhaupt], Birger Nilsson [Grip], Gabriel kristersson [Oxenstierna], Lars Fleming, bröderna Karl och Jöran Holgersson [Gera], Klas Kristersson [Horn] och Erik Gustafsson [Stenbock]. De senare tillkomna friherreätterna är även de väl utredda och kända.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna