ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-10  (läst 3574 gånger)

2006-01-04, 14:32
läst 3574 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
ja vet inte göran om man sätter igång något drev med uppgiften 1) Christoffer Siggesson far hette Sigge Falesson och Mor Anna Eriksdotter Uppgifterna från Tord Bylund, det är fler av forskar sveriges framstånde som konstaterat den länken även länken till Fale Olofsson som farfar  
som också finns källuppgift på 1519 sittande i Nämnden i Selånger. (MÄU 143).  
 
Sen är det där emot ett frågetecken på Christoffer Siggesson fff om det var Olof Falesson Bure en bror till Per Falesson ? enligt  N. W. Marks von W?rtenmbergs konceptgenealogier, volym 1, fol. 196r,  
Då Johan Bure endast nämner en bror till Per Falesson och det är Swen Bure.  
 
om man ser den linjen så finns Laurentius Svenonis belagd hans far Swen Persson Han var Hövitsman för Medelpad,och han deltog i flera fält slag.levede under Sturarnas tid
Bosatt i Barkesta ,Harmånger.stod uti ett collectaneum som Anders Bure har skrifwit.
Källa:Johan Bure Genealogica  41.sidan 176 samt detta collectaneum.
 
Sen kommer man till den omtalade Per Falesson född i Bureå Gift med Helena Larsdotter från  
Nordmaling det stämmer säkert.sen är det frågan om Olof var hans Bror? varför Nämner Johan Bure bara Swen som bror.
 
Sen har vi Per Falessons far, Fale Olofson (Bure) Bror till  Anders Olofson. vid. pag. Seq. Lit. A. Johan Bure Genealogica 53
Fale Olofsson Bure  ,Han var en förståndig och tapper Riddare,en Hövitsman för Krigsfolket.
Krigsöverste   [fol r.23] Genealogica 53 av Johan Bure.
Han skulle vara Gift med Gunhild Svensdotter från Ramhäll (C)
 
man säger detta är en svag släkt linje jag tcker det är vissa kopplingar som endast stöds av sekundära källor men på flera ställen har man till och med primär källor.  
tillexempel borde det inte vara svårt att kolla vidare på Gunhild  Svensdotter.
 
mvh Marc

2006-01-04, 16:13
Svar #1

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Marc, bortsett från det faktum att detta inte är någon Bure-diskussion, kan jag bara inte låta bli att kommentera en sak.
 
Du skriver ovan: ...till exempel borde det inte vara svårt att kolla vidare på Gunhild Svensdotter
 
Jamen, om det nu är på det viset, så gör då det! Istället för att gång på gång på gång på gång på gång på gång rapa upp samma myter. Du bor väl endast 10 mil från Riksarkivet - åk dit vetja! Och kom igen när du har hittat något i verkligheten...

2006-01-04, 16:41
Svar #2

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag måste undrar när skulle Thord Bylund (notera stavningen Marc!) ha hävdat Christoffer Siggessons far hette Sigge Falesson och Anna Eriksdotter.
 
Sedan instämmer jag 100% med Peters avslutning.
Den här diskussionen borde grävas ner i en soptipp och märkas radiaktiva rester.
Kanske bör man bryta ut de delar som handlar om de senaste rönen men placera då dessa under en ny diskussion.
 
Björn

2006-01-04, 16:56
Svar #3

Utloggad Ingvar Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2014-06-15, 14:00
    • Visa profil
    • sky.prohosting.com/idahl/
Det känns nästan lite högtidligt att så här ”sent” i den kolossala debattbrasan om Siggo C komma med ett inlägg, som (förstås) stärker det forskarläge som företräds av Urban S, Kaj J, Carl S m fl.
 
Precis som många redan påpekat i debatten, så har jag likaledes varit ett offer för den gängse Buresagan, som företrätts av så många amatörforskare och spekulanter genom åren.
 
Det nya, som ju nu framkommit, är att Collmars beskrivning av sigillet/bomärket inte kan stämma - (men vad kan då tecknen i bomärket betyda?)
 
En annan sak, som tycks mej vara påfallande starkt argument i debatten, är den brist på ”autentiska” Bure-namn, som finns i källor från 1500-talet - i förhållande till den rika förekomsten av släktnamnet som senare tillfogats - mer eller mindre välgrundat.
 
---
 
Framför mej har jag en fotokopia av det ”liktal” (”Tryckt aff Amund Grefwe Åhr1655”) som hölls över befallningsman Peder Olofsson (1576 - 1652) på Björnö, Gillberga (S). Där beskriver kyrkoherden Gudmund Erland Norenius i korta ordalag Peders liv och vandel.
 
Denne Peder var ju gift med Kerstin Siggesdotter (ca 1591 - ca 1666) och således tillsammans med barn och mågar i livet vid liktalets skrivande/utgivande.  
 
Och dock - inte vid något tillfälle i denna skrift finns Bure-namnet angivet. Hon anges i stället enbart som ”Gudfruchtige, Hederlige och mycket Dygdesamma Matrona och Hustru H. Kirstin Sigges=dotter”.
 
När sedan prästen gör sin genomgång av Peders liv och verksamhet, så följer bl a raderna:
 
”Sedan Anno 1600 bleff han kallat till then Högb. Förstinna och Fru S. Fru Sophia på Ekolsund til en Bookhållare, öfwer thet Furstlige Hoffuens Upbörd.  
Huru han thenne Tienst hafwer förestådt minnar hans skrifteliga Wittnebörd aff H. F. Nåde gifwit och finnes i Förrådh. Sedan kom han till then S. Wälb. Herre Her Johan Classon Stiernesköld, u. Sweriges Marskalk, til en Befallningzman öfwer hans Godz i fem åhr.  
 
Åter kom han i Cronones Tienst, och bleff Anno 1609, Häradz-Skrifware oppå Rekarna i Sudermanland widh Eskilstuna, och bleff genom thet Tillfälle befrijat medh then fordom Wyrdige och Wällärde Herrens, S. Her Sigges, Prosts och Kyrckioheerdes i Fors H. Kirstin Sigges=Dotter, älskelige käre Dotter.
 
..
 
Bleff altså 1611 förordnat Befalningzman i Sudermanland widh Södre=Tälge, något ther effter bleff han Befallningzman på Juleta Gård, endels för sin egen Skickeligheet, endels för sijn kära Hustrus Tienst, som tå hafwer warit Hennes S. Maijestetz Enke=Drottningens Cammer=Pijga..
 
...
 
I övrigt finns gällande Peder Olofsson kopior av nio handlingar bevarade (april och augusti 1624, december 1632, juni 1635, feb 1636, okt 1645, maj 1646, nov 1653, och mars 1666), där hans förordnanden, ägor, konflikter med grannarna och slutligen befrielse från rusttjänst behandlas.
 
Handlingen från 16 mars 1666 berör försäljningen av Björnö till riddarhussekreteraren Samuel Schillerfeldt. Vid detta tillfälle är inte änkan Kristin Siggesdotter nämnd (troligen död?), så endast barnen till Peder Olofsson undertecknar säljebrevet till sin ”kiäre frände” Samuel Schillerfeldt. Undertecknarna är Johannes Petri Forsaeus, Siggo Petri Forsaeus, Stina Pedersdotter, Anna Pedersdotter Liedeman, Maria Pedersdotter och Ebba Pedersdotter. (De släktnamn som traditionellt kopplats samman med dessa är  Forsaeus, Forsaea och Björnaeus)  
 
Även ett par kopior av handlingar från 1680-talet intygar hur Peder Olofsson under sin tid var ägare av Björnö.
 
Och - inte på något ställe i dessa elva handlingar nämns hustrun Kerstin Siggesdotter - och där finns heller inget släktnamn Bure angivet någonstans!
 
-
 
Men i augusti 1670 dyker Bure-namnet upp f f g för gården Björnö, i samband med att ”Edle och welb. Fru ELISABETH BURE till EKEBY” - änka efter Samuel Schillefeldt - köper (uppenbarligen tidigare avstyckade?) delar av Björnö av riksrådet Hugo Hamilton.  
 
Härefter (1677) följer handlingar med namn som Jacob Bure, Johan Bure, Nils Burenschöld - uppenbarligen delägare i samband med Elisabet Bures köp, som i sin tur (nästan omgående) säljer gården till hovrådet Petter Liedeman.
 
--
 
 
Min egen reflektion är alltså att, om Bure-namnet skulle ha varit aktuellt på Björnö innan 1670, så bör det på något ställe ha framkommit i bevarade handlingar. När så inte är fallet torde släktnamnet vara en efterkonstruktion (bl a av hembygdsforskaren Linus Brodin, i boken om Gillberga socken, utg av Nya Wermlandstidningens aktiebolag 1930) - baserat på de ”äldre adelsgenalogier”, som Urban Sikeborg (Släktforskarnas årsbok 1996, sid 272 - 273) uppenbarligen på goda grunder, avfärdar som vederhäftiga historiska källor.
 
Det ”frändskap” till Samuel Schillerfeldt, som åberopas av arvingarna på Björnö, vid gårdens försäljning 1666, torde alltså i själva verket handla om att deras morfar Siggo Christophorus på gammeldagar hade gift sig med Samuels faster Karin Månsdotter (som levde ännu 1654).

2006-01-04, 17:45
Svar #4

Göran Johansson

Det är hedrande att Ingvar backar ifråga om det lömska sambandet med ätten Bure. Den indicikedja som - möjligen tydligare än tidigare - pekar på ett samband med Birsta i Skön socken är å andra sidan också tämligen intressant.  
 
När schemat över verkliga och tänkbara släktsamband var klar blev den frändskap som Ingvar Dahl noterat tämligen uppenbar. Min uppfattning överensstämmer helt med Ingvars.

2006-01-04, 18:20
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Stort tack för ditt inlägg här igen, Ingvar. Det var även intressant att få namnen på arvingarna som sålde Björnö till Schillerfeldt (har frågat tidigare tror jag, men utan resultat). Men var det inte trots allt deras kusin närmare (via deras faster Ebba gift med Carolus Schillerus), då Kerstin Siggesdotter inte hade något att göra med faderns andra hustru Karin Månsdotter? Eller skrev man om släktskap även om det var till en i övrigt obesläktad styvmors brorson?
 
Vet du (eller någon annan) förresten något mer om den Anna Pedersdotter Liedeman som nämns bland dem, hur är relationen med den Petter Liedeman som sedan köper det av Elisabeth och hennes bröder Johan Jacob och Nils?

2006-01-04, 19:19
Svar #6

Utloggad Ingvar Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2014-06-15, 14:00
    • Visa profil
    • sky.prohosting.com/idahl/
Hej och tack Leif!
 
I Gillberga hembygdsförenings sockenbok I enens rike (utg 1993), anges att Petter Liedeman (1640 - 1694) blev barnlös i sitt äktenskap med Anna Pedersdotter. Dessa hade 1677 köpt Björnö av Jacob och Johan Bure. En bouppteckning efter Petter Lidemann finns bevarad. Efter P Liedemans frånfälle bodde under lång tid flera av hans systrar med sina familjer på gården - och uppenbarligen bor ännu idag ättlingar efter någon av dessa på Björnö.. via släkter som Löwenhielm och Wennerlöf till dagens Hultcrantz.
 
Men som sagt (den vackra) sockenboken har mer uppgifter...

2006-01-04, 19:25
Svar #7

Utloggad Ingvar Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2014-06-15, 14:00
    • Visa profil
    • sky.prohosting.com/idahl/
Leif!
 
Glömde i hastigheten att uppmärksamma att Carolus och Ebba förstås var ännu tydligare personer för att styrka frändskapet. Väven tätnar och ditt påpekande är förstås korrekt!

2006-01-05, 07:09
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kanske en liten parentes i sammanhanget, men du Ingvar nämner ju också att gården Björnö har ändrat ägare under åren och hamnat i Löwenhielmsk, Wennerlöfsk och nu är i Hultcrantz ägo. Jag har noterat på ryttmästaren Crispin Löwenhielm (1705-1766) att gården kom till den släkten via hans hustru Maria Margareta Giök (1713-1769) och de båda dog där. Även hennes mor Elsa Catharina Hård av Segerstad (1688-1769) och morföräldrar Erik Hård (död där 1734) och Maria Lideman fanns där, samt vidare till Erik Bengtsson adl. Lideman och hans hustru Annika Forsaea. Men där slutar mina uppgifter än så länge i det släktträdet (inte mitt eget), så min fråga är nu om dessa har någon anknytning till de Forsaea och Liedeman som nämnt tidigare?

2006-01-05, 11:19
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Ingvar det var ingen nyhet som du tog upp med Schillerus ingifte med Siggesson till och med källan från likpredikan har jag själv tagit upp här.
Men det du tog upp här är viktigt för röna  Siggesläktens Ursprung samt ingiften tex.av Cederhielm,Falkengre?n,Schillerus,Bure är ingifta med och är Siggesson släkten.  
Sen om man försöker ta reda på om siggesson Släkten har sitt ursprung i Buresläkten då får man på skallen innan man utrett saken.
 
Det ända jag sa var Christoffer Siggesson föräldrar var Sigge Falesson Och Anna Eriksdotter den Uppgiften har jag fått från Thord Bylund, samt det är andra som backat upp den uppgiften
 
Sen har jag fått uppgiften här från AF att Sigge falessons far kunde vara Farde (Fale) Olofsson.
Ytterligare indikationer på Johan och herr Sigges släktskap med Fardeätten kan anföras, men detta får räcka tillsvidare.En Farde (fforde) i Birsta i Skön sn finns omnämnd som 1519 sittande i Nämnden i Selånger. (MÄU 143).
 
Dom här två geneartionerna visar på att Siggeson släkten kan ha en koppling till namnnet Fale.
 
har du tips om Peter Sigge Släkltens Ursprung ?

2006-01-05, 11:47
Svar #10

Leif Persson

Marc, i Elgenstiernas artikel om släkten Falkengr?en uppges (från Anrep?) att Sigge Falesson var gift med en Ramborg Kristoffersdotter. Det kan ju gjort att sonen (?) Kristoffer Siggesson som finns i Viken i Torps sn hette just så, efter sin morfar?

2006-01-05, 12:02
Svar #11

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Marc, ingen har ännu presenterat någon samtida källa som visar (eller ens antyder) att Herr Sigge var son till en Kristoffer Siggesson. Därför är det tämligen meningslöst att diskutera eventuella anor till en Kristoffer Siggesson.
 
Så mitt tips är att i samtida källor leta efter personer med namnet Kristoffer i 1500-talets Södermanland. Hittar man någon sådan, får man se om denne kan knytas till Herr Sigge med hjälp av uppgifter (t ex ett bomärke eller ett jordinnehav) i någon samtida källa. Vanlig hederlig släktforskning med andra ord.

2006-01-05, 12:09
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Leif! Elgenstierna är mycket vag i sin ingress till släkten Falkengr?en och fastställer ingenting. Det är väldigt mycket formuleringar av arten har förr upgivits hava samma ursprung, skall hava haft, säges hava blivit adlad, etc. Den rubricerade Sigge anges således vara ättens förste med full säkerhet kände stamfader.

2006-01-05, 12:31
Svar #13

Leif Persson

Hej Carl!
Jovisst är det så det ska vara också, borde tagit med det naturligtvis. Men jag ville endast visa att den hustru till Sigge F, Anna Eriksdotter som Marc nämner, även finns uppgifter på att hon heter något annat...  
 
Visst vore det även intressant om det fanns någon Kristoffer från Sörmland som passade in, Peter. Då är det väl definitivt över för det norrländska ursprunget... Tills dess tycker iaf jag nog att Kristoffer Siggesson i Torps sn, trots allt passar ganska bra (utan att bedöma något om hans ev. ursprung från en Fale).

2006-01-05, 12:46
Svar #14

Göran Johansson

Leif, din upplysning om Sigge Falessons ev. hustru är intressant. Finns det någon med tillång till Anrep?  
 
Av en slump fann jag nedanstående i Petrus Petri stambok. Jag tror förstås inte att det hänger ihop med din Ramborg men kan inte underlåta att lägga in nedanstående bild och text.
 

 
Rester av autografsskrivarens namn?  

Viro D  
Sueco
..mo
.sit Rå-
Anno 82
? August
 
Troligen har Johan Bure varit framme. Han har till sin fasa upptäckt att dokumentet ovan skulle avslöja släkten Bures anstöld. Skämt såsidor - säger bilden och textfragment som finns bevarade något för någon? Texten torde vara skriven i Sverige.
 
Göran Johansson

2006-01-05, 13:15
Svar #15

Leif Persson

Ja, så kan det bli... Vad synd att sidan är bortriven sådär.  
 
Hittade även mer om denna stambok på nätet från  Projekt Runeberg och upptäckte då att det visade sig vara skrivet av en O Wieselgren som jag f.ö. just i dag återupptäckte en gammal bok av hemma i hyllan (iofs i ett helt annat ämne än detta). Slump eller inte...?

2006-01-05, 14:49
Svar #16

Göran Johansson

Leif, det är faktiskt värt att inhandla kopior av den kompletta stamboken - även om det kostar en del. I vanlig ordning ett stort previlegium för Stockholmare som utan besvär och större kostnad på egen hand (och med kamera) kan besöka Kungliga Biblioteket.  
 
Följande tillägg skrivet i efterhand finns på fol. 224v:  
 
Abrahamus Andrea? Anger-
mannus, som med egen hand
skrifwit på föreg. sida, skal
varit en Lärd och driftig Man, som
haft många öden. Efter 13 åhrs
Landsflygt, vald 1593 til Ärkebisk.
och begrof 6.året sin obevekeligt
hårda k. Johan III - ådragen...
.... 1599 i evigt fängelse
där han i 9 år af Carl IX qvar-
hölls. Afled äntel. och i dju-
paste Elände 1607 på Gripsholms
Slott.
 
Obs att dödsåret var 1607 enligt denne anonyme sagesman. Sv. biog. handlex. anger 1608 som dödsår.
 
PS
Jag har en fråga under Övriga släkter: Sasse. Någon kanske känner till mer om denne person (Johan Sass) som också har skrivit i P.P. Helsingius stambok tillsammans med hustrun Gunnil Månsdotter.

2006-01-05, 23:37
Svar #17

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Leif,Jag såg ditt inlägg Och kom i håg Att jag hört talas om att Sigge Falesson Skulle varit gif med Ramborg Kristoffersdotter,det var intressant som du säger med tanke på namnet Kristoffer.  
jag skall se om jag hittar något mer om Ramborg och Sigge, jag har inte kollat upp Anna Eriksdotter bara skrivit av mina uppgifts -lämmnare. så det torde inte vara så svårt att få uppgifter från 1500 talets mitt. från Skön eller Torp i Medelpad.  
mvh Marc

2006-01-06, 06:18
Svar #18

Göran Johansson

Ett inlägg igen från granndiskussionen om Abeluna Mårtensdotter med följande text ur inlägg av Jörgen Blästa år 2001: I Algot Hellboms Bönder och Gårdar i Medelpad återfinns under byn Viken i Torp sn Kristoffer Siggesson, landsknekt död 1601. 1560-1571 ägde han 90 mål, vilket synes vara hela byn (som från 1700-talet kom att bestå av 4 gårdar). 1576-1600 ägde han Viken nr 1-2 och nr 3 ägdes då av kyrkoherden i Torp Martinus Laurentii. 1605-1636 ägdes Viken nr 1-2 av Johan Kristoffersson.
 
Christopher Siggesson tycks således, förutom att han var landsknekt, också ha varit ägare till en hel by. Eftersom jag är ganska dåligt insatt i förhållandena som handlar om jordinnehav i Norrland så säger det inte så mycket för mig. 90 mål jord var väl ingen dålig äga? Det som däremot är intressant är att kyrkoherden i Torp på ett eller annat sätt (giftermål, köp, arv?) tycks ha kommit över en del av den jord som tidigare varit i C. Siggessons ägo. Det kan bl.a. betyda följande, om jag inte tar helt fel:
 
1) Bomärket följde ofta gården. Det kan i detta fall innebära att kyrkoherdens bomärke och Christopher Siggessons bomärke kan ha haft samma grundform. Jämförelsen mellan Siggo Christophori sigillavtryck och bomärket för hemmanet Viken är ur denna aspekt ganska relevant. En grundform V kanske inte ska spolas helt?
 
2) Nämnet Mårten förekommer hos en son till den omtalade hövitsmannen Christopher Siggeson (omtalad tidigare i diskussionen). Det vore intressant att veta vem som ägde hemmanet före Christopher Siggesson. Kan han ha gift sig till gården, var han släkt med Martinus Laurentii eller kanske svåger?  
 
3) Var Viken kanske Christopher Siggessons mödernearv?

2006-01-06, 22:06
Svar #19

Leif Persson

Hej Göran m.fl.!
Sitter och letar lite sådär på nätet och hittade Blästas sida igen  (som ses här), med info från Bygd?ns herdaminnen om olika präster, bla. från områdena runt och i Medelpad. Där finns en Olof Laurentii Bure (död 1613), som sägs vara född i Skellefteå men son av länsmannen Lars Andersson i Viken och Anna Mosesdotter i Bure enl Buresläktens stamtavla. Han ska även vara gift med en Ursila Christoffersdotter från Tierp och ha flera barn, (inkl. en son Christopher). Vi vet ju även att kyrkoherden Martinus i Viken var son till en Lars, och bör väl varit ungf. jämngammal med denne Olof? Kan man kanske spåra upp Olofs sigill i Uppland, då han tydligen bytte till sig ett pastorat där, samt skrev under Uppsala möte 1593? Eller har kanske Peter något i sina samlingar?

2006-01-06, 23:50
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Enligt Bygden anses ju Martinus Laurenti var sannolikt från Hälsingland.
Algot Hellbom antyder snarare att han ifrån Gästa i Njurunda.
 
Skall vi nu alltså ana släktskap mellan Olaus Laurenti Bure och Johan Siggesson?
 
Björn

2006-01-07, 03:33
Svar #21

Erik Holmlund

Letar man efter samband(och inte har läst på så väl) så kommer man att se samband överallt.  
 
Länsmannen Lars Andersson i Viken bodde självklart i Viken i Skellefteå socken, inte någon annanstans. Viken är ett äldre namn på en by som tidigt delas upp i två byar: Yttervik & Innervik. Lars Andersson var ägare till Yttervik nr.2 1551-96.

2006-01-07, 08:53
Svar #22

Leif Persson

Ja, där fick ni mig. . . Så enkelt det kan vara ibland. Tack för detta förtydligande. Case closed.

2006-01-07, 08:58
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Leif! När jag arbetade med ärkestiftets herdaminne för Fjärdhundra kontrakt gick jag igenom Västmanlands handlingar i Kammararkivet och hittade då Olaus Laurentiis sigill ett antal gånger under hans tjänst i Nora i Uppland 1588-1614. Själva bilden har jag inte ritat av då den i det sammanhanget inte var relevant. Han skrev sig dock aldrig annat än Olaus Laurentii och i sigillet bar han initialerna O och L.
 
För den som vill granska sigillet förekommer det åtminstone i VH 1593:12A, 1594:7, 1595:4A, 1599:1, 1600:4, 1608:3 och någon av volymerna för 1614 där jag tyvärr missat att ange vilken, dock troligtvis 1614:4B.
 
Tyvärr var man tydligen så fäst vid namnet Bure i herdaminneskommitt?n att man lät det stå kvar även i det nya herdaminnet, trots att jag påpekade motsatsen. I supplementet till Bygd?ns herdaminne framgår dock det rätta förhållandet.
 
Hustrun Ursula är troligen dotter till kyrkoherden Christophorus Laurentii i Tierp.

2006-01-07, 10:17
Svar #24

Leif Persson

Ja dåså, då är ju en till avförd från listan med Bure-namnet. . . (iofs en annan diskussion). Jag blev lite felledd där, då jag tyckte det verkade att passa in, en Christoffersdotter, platsen Viken och en Lars son. . . men men, man har onekligen fel glasögon på sig ibland.

2006-01-09, 13:27
Svar #25

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag satt och titta på Klercker-Mattonska samlingen.
 
Som jag tror stämmer mer in på Johan Bures släktbok en tex herdaminnena.  
1. Johan Siggesson och Sigge Christoffersson  
varken kallas Bure eller adlas af Bure.  
 
Farteng (Fale) unge och  Ingeborg  har sönerna Sigge Falesson ,Herse Falesson,Björn Falesson.  
 
*Tabell.6  
 
Sigge Falesson född 1350 talet  
Byrestad,Skön  
------------------
son: Lars Siggesson
född.1380 talet  
--------------------------
son:Sigge Larsson  
född 1400-1410
nänmnd 1435,Biskop
-------------------------    
son:Lars Siggesson  
född 1440 talet
Marsalk,Riddare  
nämnd 1523 död 1528  
--------------------------
son:Sigge Larsson  
född 1490 talet  
Erik den XIV Riddare  
-------------------------------------------------
Söner:  
Christoffer Siggesson  
kaptenen vid Erik XIV:s livakt
Överste för Vaxholms Regemente under Kung Johans tid, dog i Uppsala.
----------------
Johan Siggesson
född i Byrestad,Överste på kalmarslott,
Sköldebrev ect....  begravd i Åby Kyrka.
-----------------------
Mårten Siggesson  
Bosatt i Gävle.
 ---------------------
information om  Carl Ulrik af Klercker.
Född 1778, död 1828. Kommendörkapten.  
Han hopbragte genealogiska samlingar, som efter hans död ägdes av kamrer Carl Matton och av denne kompletterades samt numera finns i KB (Klercker-Mattonska samlingen) liksom andra handlingar ur hans arkiv.  
Källor: SBL. - MfGF 1946, s. 15.  
 
när man tagit uppen teoretisk linje passar det bra ,att ta upp den något äldre teorin.  
 
mvh Marc

2006-01-09, 13:43
Svar #26

Kalle Thorsberg

Marc,
 
Eftersom:
 
Lars Siggesson  
född 1440 talet  
Marsalk,Riddare  
nämnd 1523 död 1528  
--------------------------  
son:Sigge Larsson  
född 1490 talet  
Erik den XIV Riddare  
 
Utan tvivel gäller personerna med samma namn av ätten Sparre af Rossvik, fast med missledande/felaktiga dateringar kan man nog glömma denna linje.
 
K

2006-01-09, 16:45
Svar #27

Leif Persson

Även Johan Siggesson blir ju felaktigt kallad Sparre på en del ställen:  se bl.a. här ( i näst sista stycket) om hans deltagande i tåget mot Norge 1567.

2006-01-09, 23:32
Svar #28

Göran Johansson

Ur Saköresbok för Medelpad 1541-1609, Kungl Skytteanska samfundets handlingar, 1976:
 
1555  
Hans i Birsta sakfälld för att han försökt tillägna sig mark.
 
1557
Hans i Birsta sakfälld för att han kallat Gwlle i Stömstatt för en ärelös man inför en sittande rätt
 
1561
Hans Falesson i Birsta sakfälld för att han förde sin gärdesgård in på prästägorna.
 
Johan (Hans) Falesson förekommer kanske på annat håll i den omfångsrika diskussionen. Namnet Johan tycks således ha förekommit i familjen. Att namnen i sekundärkällan ovan avser samma person är väl troligt men kanske inte helt säkert.

2006-01-10, 12:47
Svar #29

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det var intressant Kalle,
att de personerna tillhörde Sparre af Rossvik det borde Carl Ulrik af Klercker känt till med undantag av son: Lars Siggesson född.1380 talet som jag satt dit där var det ett glapp i hans tabell. men i övrigt exat efter Carl Ulrik af Klercker handsskrifs samlingar.  
en tanke slår mej att Spaae släkten var också inblandad i Kolonaliseringen av Skellefteå och Luleå älvdal under 13oo talet.
hade johan Siggesson sitt ursprung i Sparre släkten ?  
vi vet ju intevad hans ursprung är,  kalle kan vi vara säkra på att det här inte är hans ursprung ?
mvh Marc

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna