ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför en egen Bure-diskussion?  (läst 2141 gånger)

2007-03-13, 00:15
läst 2141 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja, så var det gjort! Känner mig lite utpumpad nu...få se vad detta leder till? Tycker att grabbarna behandlade mig snällt. Fantastiskt också...att man lyckades klippa in den amerikanska radioproducenten (WFMU) i rutan - detta var helt oväntat! Ja...vad säger ni om min musik? Varför är ni så tyst om den?
 
Man klippte visst bort inslagen om det förmodade slottet i Birsta. Det var synd, då man Zomade in den starka bilden på ruinresterna så fint med kameran.
 
Måste smälta det här nu innan uppladdningen börjar för Stockholmsresan den 20-21 mars...
 
Vi hörs vänner...
 
Ulf

2007-03-13, 00:22
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det var kul att se och höra dig i rörliga bilder, Ulf! Ja, de verkade vara schyssta och trevliga.
 
Jag ska lyssna bättre på musiken när jag ser om programmet. Oj, jag bandar väl fortfarande Kanal 5... har suttit mest vid datorn...
 
Förstår din förväntan inför sändningen och att du känner dig utpumpad nu, detta måste ha varit en sjujäkla upplevelse!  
 
Jag minns själv inför första avsnittet av Kvarteret Skatan i höstas när jag hade fått se mig själv i trailern, och ringt SVT och fått veta att min scen där jag spelade speeddejtingledare skulle komma direkt i första avsnittet... ojojoj...

2007-03-13, 09:06
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ulf!
 
Jag tror att du missuppfattat det här forumet. Här diskuterar vi väl ändå släktforskning, inte Ulf Sawerts bedrifter inom schlagervärlden!
Ann-Mari Bäckman

2007-03-13, 12:53
Svar #3

Karin Svensson

Det var det roligaste inslaget hittills, borde vinna. Ulf likt Madeleine? Mer likt prinsessan Therese, Prins August gemål. Kanske är det fel kungahus du leter i? Jag är också trött på
morgonen, är jag då också släkt.

2007-03-13, 15:06
Svar #4

Lars Öhman

Ulf,
 
Cautio är en fackterm inom juridiken. Det bolag Du tänker på hette inte så utan Custos AB och det existerade från 1937 till 2004. På Wikipedia finns bolagets historik från dess sorgliga början till dess sorgliga slut. Dock, bolaget startades inte av Krister Littorin, men har ändå sitt ursprung i ruinerna efter Kreugerkraschen.
 
mvh

2007-03-13, 15:23
Svar #5

Robert Lind

Ja Ulf vi får se vad detta leder till. Vad tror du själv?
 
På annan plats på anbytarforum har du fått mycket hjälp med bevis att din kungliga förfaders officiella far var hans riktiga far. Att han föddes bara 8 mån efter brölloppet ser du som bevis att kungen varit framme och maken bara köpts för att gifta sej med modern för att dölja kungen var fadern. Men källorna visar dom var förlovade redan långt innan hon blev gravid. Du har inga bevis att hon och kungen mötts ens i officella sammanhang, den förlovade prästänkan ska alltså bara träffat kungen i det fördolda. Du har ingen familjetradition du hört om kunglig förfader, allt började plötsligt när du såg ett kungaporträtt på TV och tyckte han liknade din förfader. Men ingen annan ser likheten.
 
Vad tror du blir resultatet av ditt framträdande i tokprogrammet där dom snälla Filip och Fredrik döpte dej till Prinsessan-Madeleine-mannen (som mest av allt liknar Staffan Hildebrand ) och sa dom sällan träffat nån som brunnit så mycket för nåt som är så orimligt och kallade dej lika självgod som Karlsson på taket? Du behöver nog iallefall inte köpa hem extra kaffe till världspressens ankomst.  
 
Men det kan säkert bli fler framträdanden i media. Men tro föralltivärlden inte det är för att journalisterna tycker dom hittat en rättsskandal av allmänt intresse, det är bara underhållningsvärdet som får dom skriva om Madeleinemannen som vill öppna en kungagrav för att ta DNA-prov.

2007-03-13, 16:18
Svar #6

Utloggad Bo Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2015-07-28, 10:15
    • Visa profil
Tänk Ulf om din anfader var en fattig dräng som var morgontrött, tyckte om att sjunga och spela,  
och tyckte om vackra tavlor, och blev förtjust i frk Bellander och de tumlade om i sänghalmen, sen giftes hon bort med Wallin för att
hon var för fin för fattigdrängen. Skulle du varit lika ihärdig då att söka anor.

2007-03-13, 17:59
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Jag tror att dessa psykande släktforskare förstör mer för släktforskningen än några id?er om att vara släkt med kungligheter.
Fungerar ni som smädar Ulf likadant mot övriga människor med egenheter i samhället, så vill jag bara beklaga.
Jag förstår ärligt talat inte varför detta accepteras här.
Eivor

2007-03-13, 18:05
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
God eftermiddag. Den här rubriken tycks nu börjat att handla om mycket intressanta saker, med tanke på det stora intresse som den röjer.
 
Jag föreslår att var och en tänker efter några sekunder innan rutan med Skicka används. Tillför mitt inlägg något till diskussionen om Bure (sedan må man tycka vad man vill om Bure-släkten) och de eventuella kopplingar till andra delar av den släkten som ursprungligen dryftats.  
 
Om det tillför något, klicka.  
 
Om inte, radera ditt inlägg innan det skickats.
 
Det tycker jag ska gälla alla, oavsett på vilken sida vi står rörande de från Bure ovidkommande ämnen som stoppats in i tråden

2007-03-13, 19:29
Svar #9

Arne Johnsson Rämma

Hej Ulf Sawert.
Jag hoppas du får framgång i dina forskningar.
Du kan väl fortsätta att skriva om dina resultat
här på Anbytarforum.
Tack på förhand.
Mvh.Arne

2007-03-13, 22:14
Svar #10

Tomas Walin

Tjabba!
 
Nu har vi yngre Walinare under en tid med uppmärksamhet följt dessa grundlösa påståenden om kunglig börd.
 
Så här är det!
 
1) släkten Walin som från början är en klockarsläkt hette på 1700-talet Wadlin och härstammar från ett ställe som hette Vad. Släkten är ingift i en annan klockarsläkt som heter Ramstedt och om det är Wadlinlinjen eller Ramstedtlinjen som för in det musikaliska arvet är oklart eftersom båda linjerna har allmogebakgrund.
 
2) Innom släkten Walin finns ingen tradition om något kungligt påbrå.  
 
 
Mvh Tomas Walin

2007-03-14, 05:13
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst har detta underhållningsvärde! Högt eller mycket lågt. Jag skrattar faktiskt ovetenskapligt gott ibland åt hur tokigt det kan bli, åt alla håll och kanter!
 
Om det ökar eller minskar intresset för Rötter och Anbytarforum vet jag ej, men jag är övertygad om att släktforskningen som hobby inte är särskilt hotad heller!  
Publiciteten kanske ökar intresset hos helt nya personer.  
 
Jag föredrar de släktforskningsserier som faktiskt redan förekommit i TV: Famna livet, Min släktsaga (som säkert hade kunnat fortsätta länge till!) och i radio återigen Släktband. Alla dessa program med kvinnor som programledare slår det mig nu! Helt annat än pojkpubertala 100 höjdare (som mest verkar vädja till våra värsta sidor, nämligen att offentligt hänga ut tacksamma personer med egenheter att skratta åt och ta betalt för det.)
 
Men långt från den sakliga Bure-diskussion som en gång startade är nu detta uppenbarligen!
 
Det är klart att det är som Chris skriver ovan att vem som helst får framföra vad som helst (som inte skadar andra) i ett öppet demokratiskt samhälle, men då får denne också finna sig i motargument (och tyvärr följer också alltför ofta personliga motreaktioner som inte skiljer på sak och person, vilket lätt blir som fotogen på elden)!
 
I denna diskussion i Anbytarforum förväntar jag mig, med risk för att ha en nördig egenhet (har inte vi alla det?) eller vara akademiskt tråkig, ändå att det handlar om en saklig diskussion om Bureätten och dess äldsta led eller om metoder och källkritik kring dess forskningsproblematik (möjligen synen på liknande problem).
 
Om det andra dristar jag mig att citera salig Fröding: Strunt är strunt och snus är snus om än i gyllene dosor.
 
Samt Carl-Gustaf Lindstedts replik: Tillåt mig småle!  
 
Var hälsad nya underbara vårmorgon!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-14, 05:14
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Tomas Walin!! Är vi släkt? Vilken Walinare kommer du ifrån? Rudolf? - isåfall kan också du vara en Bernadotte! Eller kommer du från någon av hans bröder? Kan du inte maila mig på composerulf@hotmail.com om vi är släkt!
 
Visserligen handlar denna rubrik om Bure-ätten...men jag är ju en Bure-man och stämmer detta med Rudolf, så skulle ju detta innebära att Bure-ätten och Bernadotte-ätten här går ihop!
 
Till Lars Öhman: Jo, Krister Littorins nya bolag hette något på Cautio...Custos är något helt annat.
 
Till Hans Nordin: Om du gillar min musik...gå då in på min hemsida (sök på mitt namn) och lyssna!
 
Hej Arne och Eivor och tack för de vänlga orden! Jodå...The show goes on...igår hörde Kanal 5 av sig igen, nu börjar uppladdningen inför Supergalan nästa tisdag (20 mars, sänds på Kanal 5, 23 april). Har varit och köpt en Kunglig kavaj i svart sammet nu så jag inte skämmer ut vår (ev.) fina släkt. Ha det fint i skogen Arne...våren är snart här!
 
Glöm inte vänner...repris på lördag av programmet!
 
Sov gott!
 
Ulf

2007-03-14, 06:39
Svar #13

Utloggad Ann Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Allvarligt talat Ulf, du är faktiskt inte det minsta lik kungafamiljen. Du har inte samma ögonform, linjerna och formerna stämmer inte alls. Ingen av bilderna du visade upp på 100 höjdare visade likhet med varandra. Jag jobbar med sånt, proffs faktiskt. Jag tycker du ska leta dina rötter i västra Skåne och uppåt samt norra Finland, där finns det många med dina linjer.

2007-03-14, 06:57
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Om du är proffs på detta Ann, skulle det vara roligt om du kunde göra en bedömning av min amatörmässiga bedömning av porträttlikheten här, den 26/10 2005 under diskussionan om Rudolf Wallin. Där för jag öht inte på tal ev. lockar i frisyren som US särskilt vill poängtera i programmet, men däremot sex (6) andra karaktäristika i ansiktet. Sammantaget anser jag det är en frapperande likhet.  
 
Samtidigt vill jag bestämt hävda, vilket också framförts av andra här, att ev. porträttlikhet inte på något sätt skulle kunna utgöra ett bevis på släktskap. Men om vi skulle kunna enas om porträttlikhet, kan det på sin höjd vara en indikation på släktskap, varken mer eller mindre.  
 
Ha en bra dag!
 
Mvh
Leif

2007-03-14, 08:46
Svar #15

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Först vill jag poängtera att jag fortfarande inte delar Ulfs mening om släktskap med Karl XIV Johan men det verkar som om han har haft åtminstonde en utomäktenskaplig förbindelse. Från Sveriges Regenter
 
Gustafva Björklund
Yrke:   Restauratrice och mamsell, älskarinna till Karl XIV Johan
 
Född:   1794 1)
Död:   1862-10-04
 
Familj med Karl XIV Johan (Jean Baptiste) Bernadotte (1763 - 1844)
 
Utomäktenskaplig förbindelse:    
 
Noteringar
Caisa Warg och Charles Hagdahl dominerar den klassiska svenska kokbokslitteraturen. Deras utgåvor om kokkonstens alla regler på 1700- och 1800-talen har levt vidare in i de modernare köken. Vid sidan av dessa bör även Gustafva Björklunds namn finns med.
 
Restauratrice och mamsell Gustafva Björklund eller demoiselle, som hon också kallas i offentliga handlingar var en mästarinna i kokkonstens alla regler. Hennes middagar blev allmänt erkända inte enbart vad gällde smaken utan också för det läckra sätt de lades upp och serverades. När hon gav ut sin Kokbok 1847 satte hon igång många kastruller runtom i landet. Andra upplagan av den populära boken trycktes 1849 och det blev ytterligare tre tryckningar under hennes levnad. Och efter hennes död 1862 utgavs ytterligare åtta upplagor.
 
Till skillnad från Caisa Wargs berömda man tager vad man haver, blev Gustafvas motto exakta mått till varje recept. Måtten angav hon både i det gamla och det nya systemets viktenheter, d.v.s. i ort och i gram. Dessutom presenterades de flesta rätter i både svenska och franska termer. Kokboken presenterade drygt 2000 anrättningar , varav hundratalet soppor, lika många svamprätter och ett femtiotal fisksåser.
 
I skriften Anteckningar om svenska qvinnor 1864 skrevs följande:
 Björklund, Gustafva, mamsell. Hon är mycket känd för sin kokbok, hvilken de senaste 20 åren varit mest begagnad och sålts i många upplagor. Hon höll en längre tid den bästa restaurationen i Stockholm, vid Munkbron, der alla större kalaser alltid tillställdes, och prisades hon såväl för sin goda mat som illustra servering, hvilken på den tiden gjorde epok. Hon dog, i knappa omständigheter, den 4 oktober 1862, 68 år gammal.
 
Gustafva verkade även en tid i Göteborg - åren 1855-1862. I Göteborg var hon både traktörska och rumsuthyrare. I Göteborgs kalender 1857 finns en annons som berättar om Börsens Restauration med tillhörande konditori. Föreståndare R. W. Ekström, Restauratrice Mams. Gustafva Björklund. Gustafva bodde vid Fattighusgatan 41 i Göteborg (sedan 1883 Stampgatan ).
 
Samarbetet med källarmästare Ekström på Börsen slutade 1858 och därefter drev hon ett spiskvarter i hörnet av Torggatan och Spannmålsgatan. Rörelsen avvecklades dock snart och i juli 1862 återvände Gustafva till Stockholm, där hon dog den 4 oktober av hjertfel och slaganfall och begravdes på Johannes kyrkogård.
 
Varför lämnade Gustafva vänner och berömmelse i huvudstaden och for till Göteborg? Kanske för att fly från elaka tungor och uppmärksamhet från ett vidlyftigt levene. Förvisso hade Demoiselle inte enbart bjudit på kökets goda anrättningar utan även sängens. Och det var inte vilka herrar som helst, som platsade i Gustafvas gemak. En av dessa herrar var självaste Karl XIV Johan. Resultatet av herdestunderna med kungen, som var över 60 år, blev enligt Villeberga kyrkoarkiv flickorna Lovisa Elisabeth 1824 och Henrietta Gustafva 1825. Sekretessen kring flickornas födelse var sträng. De sändes till Paris för uppfostran och fick som
guvenör och beskyddare en minister von Wetterstedt.
 
(Källa: Göteborgs Posten 26 mars 1992-Göteborg berättar: Den rara restauratrisen)
 
Jag är väldigt nyfiken på vad det står i Villeberga kyrkoböcker (som jag undrar inte ska vara Villberga i Uppsala län?)
 
Helene

2007-03-14, 09:33
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

På order från Rötters redaktör stängs härmed den här diskussionen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna