ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerlund, Erik (1877-1940)  (läst 2053 gånger)

2004-03-01, 13:38
läst 2053 gånger

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Erik Nathanael Åkerlund, f. 1877 9/8, bokförläggare och affärsman. Startade 1906 Åhlén & Åkerlunds förlag. Grundade tillsammans med R. Rausing tryckeri Åkerlund & Rausing. På 30-talet bildades Åkerlund & söner, tryckeri och spelkortsfabrik i Stockholm.
1930 blev han verkst. dir. i Stockholms-Tidningen,
1931 i Stockholms-Tidningen Stockholms Dagblad.
Känner någon till hans anor?
Mvh Louise

2004-03-01, 22:33
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Enligt vår kära 'folkräkning 1890' finns väl stora skäl att misstänka följande familj för att vara den rätta..
 
Stig, Hille, Gästrikland
Åkerlund, Per Olof 1851 Östervåla Far, Folkskollärare
Garfvé, Emma Charlotta Gabriella 1849 Östervåla Mor
Erik Natanael 1877 Ockelbo Barn
Uno Valdemar 1883 Barn Ockelbo
Ester Ingeborg 1885 Barn Ockelbo
Helge Elias 1887 Barn Ockelbo
Astrid Elisabet 1889 Barn Hille
John Ture 1890 Barn Hille
-Bägge föräldrarna således från Östervåla i Västamnslands län, landskapet Uppland..
(Som vanligt en reservation för att just detta med födelseförsamling inte alltid stämmer i denna källa..)
Källa: Sveriges befolkning 1890
 
Namnet Garfvé verkar vara samma släkt som finns omnämnd under Släkter: Övriga släkter G–I: Garff - och där dyker till och med modern Emma Charlotta Gabriella upp i ett inlägg från den 9/1 i år! (Tabell 6: Emma Charlotta Gabriella, f 1849. Död 1917. Gift med Per Olof Åkerlund, f 1851, Folkskollärare, direktör för Svenska Skolmaterielaktiebolaget. Död 1932.)
-Så moderns anor finns där..

2004-03-02, 08:03
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Peters inlägg stämmer precis med vad som står om Erik Åkerlund i Vem är det 1927.

2004-03-27, 16:40
Svar #3

Stefan Erikson

Av en slump hittade jag detta diskussionsforum som behandlar Erik Åkerlund! Det känns väldigt intressant och roligt att hitta då jag har god kunskap om denne man samt släkten i övrigt, då han var min farmors farbror. Eriks pappa, Per-Olof Åkerlund var från Ockelbo och även från den delen av släkten med bl.a. Garfwé har jag mycket kunskap. Sedan 12 år tillbaka har jag genom mina släktingar och folk som varit i kontakt med vår släkt, fått mycket hjälp, skrifter och information om Åkerlundarna. Så den som är intresserad är välkommen att höra av sig! MVH Stefan Erikson  stefan@wftgrafiska.se

2013-02-07, 18:43
Svar #4

Utloggad Kerstin Laurin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 09:23
    • Visa profil
Louise Hässelbäck - det är rätt många år sedan du postade din fråga här. Är du släkt med Erik Natanael Åkerlund? Jag forskar bl.a. på honom, eftersom han var min morfars bror. Jag är dotterdotter till John Thure Å. I morgon är vi några släktingar som åker till Östervåla för att utbyta info om våra anor där med ett par hembygdsforskare på orten. Hör gärna av dig, om du vill!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna