ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björkquist, Manfred (1884-1985), biskop  (läst 3898 gånger)

2002-08-25, 14:56
läst 3898 gånger

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hej!
Någon som forskat på, och känner till anorna för Stockholms stifts förste biskop, Manfred Björkqvist. Han byggde ju även upp Sv Kyrkans lekmannaskola i Sigtuna. Vad jag förstår var han prästson, men varifrån?
Vet någon om det ev. finns någon biografi skriven om denne man?

2002-08-25, 22:11
Svar #1

John Sidén

Hej Kerstin!
Manfred Björkqvist föddes 1884-06-22 i Gideå och avled 1985-11-23 i Sigtuna. Hans far var kyrkoherden i Gideå och kontraktsprosten i Ångermanlands norra kontrakt Jonas Erik Björkqvist f 1845-08-07 i Tåsjö och hans hustru (makarna vigda 1882) Anna Sofia Clementine Aur?n f 1860-07-14 i Taxinge Södermanlands län. Jonas Erik Björkqvist avled 1921-03-21 i Uppsala och Anna Sofia Clementine Björkqvist avled 1951-11-06 i S.t Göran Sthlm. Jonas Erik Björkqvists föräldrar var hemmansägaren Per Jonas Plan och Susanna Jönsdotter Nordin. Anna Sofia Clementine Aur?ns föräldrar var kamrer Nils Petter Aur?n och Sofia Josefina Stockhaus.  
Dessa uppgifter är hämtade ur Härnösands stift 1904-1994, präster och pastorat.  
Med vänlig hälsning
John

2002-08-25, 23:01
Svar #2

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hej John!
 
Tack för uppgifterna. Känner Du till om det finns någon biografi om biskop Björkqvist?

2002-08-26, 18:06
Svar #3

John Sidén

Hej igen Kerstin!
Tyvärr vet jag inte om det finns någon biografi om Manfred Björkqvist, det har skrivits rätt mycket om honom i samband med att ungkyrkorörelsen ska skildras men någon regelrätt biografi om honom undrar jag om det finns. Men de flesta större bibliotek bör nog veta det.  
Med vänlig hälsning
John

2002-08-26, 18:11
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller biografier över Manfred Björqvist så har jag inte hittat någon hitills. Om hans tidiga engagemang i Ungkyrkliga rörelsen har Jan-Olov Olsson (Jolo) skrivit en del i sin bok 1914.
Jolos tyngdpunkt är väl i mångt och mycket den politiska historien runt 1914, och följaktligen så handlar mycket om Björqvists och Ungkyrkliga rörelsens band till Bondetågsrörelsen. Bondetåget krävde ju att Kungen skulle driva igenom större försvarssatsningar, och fick Karl Staafs liberala regering på fall.
Han skriver även om den misslyckade insamling av pengar till en pansarbåt som Björkvist ledde. Denna misslyckades, till skillnad från näringslivets insamling för motsvarande ändamål, att få ihop med tillräckligt med pengar för att kunna skänka en pansarbåt till flottan. När detta stod klart så skänkte man i stället pengarna till ett annat behjärtansvärt ändamål, nämligen grundandet av ett svenskt Flygvapen.
Om man tycker att detta låter som ett lite väl krigiskt förflutet för en kyrkoman så måste man betänka tidsandan, Första Världskriget stod trots allt för dörren, och det var inte en helt orealistisk tanke att Sverige skulle hamna i konflikt med Ryssland.
Manfred Björqvist var alltså en man med ett mycket större inflytande på samhället än en vanlig biskop, vad man än må tycka om hans insatser.
 
Anders Ryberg

2002-08-26, 19:05
Svar #5

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hej Anders
 
Tack för ditt inlägg. Lite mer fakta om biskop Björkqvist hittade jag här:
 
http://www.sigtunastiftelsen.se/
 
om man klickar på länken Historik, kan man läsa om Sigtunastiftelsen, ungkyrkorörelsen och lite om Manfred Björkqvist.  
Jag lånade en bok på biblioteket; Män med Mitra av Sven-Åke Rosenberg. Här fanns ett kapitel om Manfred Björkqvist, vilket från början väckte mitt intresse att veta mer om denne man och hans livsverk. Jag skall leta vidare, bl.a. efter Jolo:s bok 1914.

2002-09-01, 10:49
Svar #6

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Kerstin Malm!
Jag har haft anledning forska kring Manfred B., enär min farmors syster var Manfreds mor. Således Clementine B., född Aur?n. Om Manfreds mamma finns en del skrivet, dottern Astrid B. gjorde en levnadsteckning vid moderns död, mycket intressant.Original i Sigtunastiftelsens arkiv. Jag har en kopia. Manfred B. själv skriver om Gideå Prästgård i en samlingsvolym om Norrländska prästhem, jag har för ögonblicket ej alla fakta om utgivnignsår etc, men kan ta fram det.Jag har även tillgång till en omfattande antabell på Manfred B, sammanställt av annan forskare.
Ev. kan du kontakta mig privat över mail.
 
Med hälsningar
Bo Nordenfors

2003-08-30, 14:48
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hej!
Jag har många bekanta med rötter i Tåsjö-området.
Därför vore det intressant om någon kunde ge några upplysningar kring Per-Jonas Plan och h.h:s släkt.
 
Är det någon som vet något om dem ?
Mvh.
Björn

2003-08-31, 00:04
Svar #8

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Björn. Har följande uppgifter:
Per Jonas Plan, född 1815 i Bodum. Son till Jonas Ersson, född 1783-08-11 i Hoting, död 1865-05-21 i Hoting, h.h. Stina (Kjerstin?) Persdotter, född 1790 i Dorotea. Dessa två fick ytterligare en son, Daniel Mattias, född 1826-11-26 i Rörström, Tåsjö. Han var min ff ff. Per Jonas Plan var gift med Susanna Jönsdotter Nordin, född 1804 i Hammerdal. De fick en son, Jonas Erik Björkqvist, född 1845-08-07. Han var far till Manfred Björkqvist. Lite osäkert vad u vill veta och hur mycket du redan har. Hör gärna av dig igen. Hjälper gärna till. Är du släkt med dem och i så fall hur? Blir ju lite nyfiken.
Mvh,
AnnBritt Sjödin

2003-09-01, 23:37
Svar #9

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Uppgifter rörande släkten Björkquist?s raka
fädernelinje återfinns i ingressen till art.
 
Björkquist (fr Björksjönäs)
 
Svenska släktkalendern 1974

2004-01-15, 17:49
Svar #10

Lars Lundberg

Manfred Björkquist var gift med Ruth Kjell?n, dotter till professorn i statskunskap vid Göteborgs och sedermera Uppsala universitet Rudolf Kjell?n. Denne (prästson, född 1864 på Torsö i Vänern för den som vill följa hans anor) var också en strängt konservativ politiker, internationellt känd för att ha lanserat begreppet geopolitik och under första världskriget anhängare av ett Europa under tysk dominans. Man kanske kan fråga sig om Manfred i sina insatser för pansarbåtsinsamlingen drevs av en önskan att imponera på svärfadern.

2004-01-16, 16:32
Svar #11

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Biskopen blev mindre glad, när en journalist vid ett tillfälle råkade kalla honom Björkop Bispqvist!
Obs, sann historia!

2004-06-19, 22:28
Svar #12

Bo Nordenfors (Nob)

Manfreds pappa, J.E. Björkquist, var så pass sträng - att han i släkten skämtsamt kallades för Björkriset.Den, som till äventyrs kommer upp en sommardag till Gideå, kan förvissa sig om att björkarna ännu omgärdar prästgården, så nog fanns verktygsämnen tillgängliga från gårdsplanen. Häromåret tog jag dagens nästan enda buss från Ö-vik till Gideå , för att betrakta kyrka, den Björkquistska gravplatsen och vacker natur. jag fick vänta 6 timmar på returbussen. Men fikat var billigt.

2009-11-07, 18:19
Svar #13

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Manfred Björkquist, som år 1942 blev Stockholms stifts förste biskop, saknade vidare akademisk examen inom teologi. Hade han varit ung idag, hade han kanske varit skandalskrivare åt Timbro! Mvh, Christer
M v h, C.C.L.

2017-06-04, 09:21
Svar #14

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna