ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heliga Birgitta*  (läst 3677 gånger)

2002-11-19, 22:06
läst 3677 gånger

Nina Edmundson

Heliga Birgitta var ju gift och fick 8 barn innan hon blev nunna efter makens död. Vet någon om det finns något dokumenterat idag om släktleden fram till våra dagar?
 
Hälsn Nina Edmundson

2002-11-20, 11:40
Svar #1

Emil Stenhammar

Heliga Birgitta diskuteras redan under Övriga ämnen-Medeltiden-Heliga Birgitta. Jag har förstått att det inte går att bevisa att Birgitta har några nu levande ättlingar. De går att följa några generationer under medeltiden. Hennes och de flesta av ättlingarnas släkter redovisas i Äldre svenska frälsesläkter, som ges ut av Riddarhusdirektionen och finns på de flesta större bibiliotek.

2002-12-11, 20:10
Svar #2

Nina Edmundson

Tack för ditt svar Emil.
 
/Nina

2003-01-26, 20:22
Svar #3

Utloggad Gunvor Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad menas med ättlingar? Om jag föjer mina släktled bakåt, ibland på fädernet och ibland på mödernet, ser det ut som jag är en ättling till Heliga Birgitta.
 
Jag har en del gammal forskning, som mina föräldrar gjort. Sedan har jag tagit uppgifter som jag hittat på olika ställen på nätet, så jag har ännu ingen dokumentation på det.  
 
Gunvor Johansson

2003-01-27, 16:41
Svar #4

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Ättlingar innebär barn och barbarn och barnbarnsbarn och deras efterkommande utifrån en viss person.  
 
Birgittas syster Katarina har många kända ättlingar, har jag för mig, men det har sagts på flera ställen att Birgitta själv inte har några ättlingar. Hon hade många barn (flera av dem finns avmålade i Tensta kyrka), men Ulvåsaätten dog väl ut med hennes barnbarn eller något liknande.  
 
Gunvor, hur ser de närmaste leden kring Birgitta ut i din släkt, enligt dina föräldrar?

2003-01-27, 17:07
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Under rubriken Medeltiden: Heliga Birgitta har jag lagt ut vilka barn hon hade enligt ÄSF, och detta kan läsas här.
 
Peter får nog ta och slå ihop dessa diskussioner innan det blir för rörigt.

2003-01-27, 17:12
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, jag gjorde en länk här ovan i ingressen direkt - men glömde att stänga denna diskussion som jag tänkt.
Så från och med nu fortsätter vi under Övriga ämnen: Medeltiden: Heliga Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna