ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Luther, Martin (1483-1546)  (läst 3313 gånger)

2005-06-06, 17:55
läst 3313 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Min farmor berättade för länge sedan att hennes mor Carolina sade sig vara släkt med Martin Luther i sjuttonde led.  
 
Jag har försökt forska på Carolinas mors sida utan att hitta något som tyder på detta. Carolinas far Magnus Andersson var född i Värnamo 1799. Eftersom kyrkböckerna därifrån brann 1869 så vet jag inte säkert vad hans föräldrar hette, men farmor ville minnas att de hette Anders och Cajsa. (Hon har berättat många saker som visat sig vara korrekta när jag kollat upp dem.)
 
Jag har gått igenom Värnamos död- och begravningsböcker 1825-1854 och skrivit upp alla med namnen Anders respektive Cajsa, vilka var i fertil ålder 1799. Så småningom hittade jag ett par med dessa namn, som dog på samma ställe.  
 
Backstugan Stenbacken under Nederby, Wernamo:
Anders Månsson  f 1758  d 1833  och  
Cajsa Petersdotter  f 1768  d 1843  (enka och fattighjon)
 
Dessa personer är förstås mycket osäkra, men ändå ett litet halmstrå som eventuellt kan leda till en lösning. I mantalslängderna runt 1799 har jag inte hittat dem.
 
Har även sökt på internet efter Martin Luthers ättlingar. Det verkar som om det endast finns levande ättlingar efter en av hans döttrar. Efternamnet Luther skulle isåfall ha försvunnit tidigt.  
 
Häromdagen fann jag Niclas Rosenbalcks inlägg från 25 nov 2003 under rubriken Språk, ord och namn / Personnamn / Förnamn L-O / Olina. Där skriver han om en Olina Persdotter i Raflanäs som vigdes 1689 i Väckelsång med soldaten Jacob Larsson (senare Skogman) ifrån Högahult, Nöbbele sn. (De flyttade sedan till Nöbbele, Kronobergs län.) Hans föräldrar var kaptenen Lars Danielsson i Högahult och Rosina, som enligt prästen i Nöbbeles uppgift i början av 1700-talet var en ättling till Martin Luther.
 
Stack direkt ner till biblioteket för att söka i Genline, men hittade inte personerna ifråga. Undrar nu om någon vet något om denna familj? Eller kan tipsa mig om var jag ska leta vidare? Kanske kan man komma fram till att någon av ättlingarna flyttade till Värnamo?
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

2005-06-07, 00:12
Svar #1

Bengt Wikström

Finns personer med detta efternamn i Finland idag varav den mest kända är herr Georg Luther , en mångårig och en av landets mest kunniga släktforskare , torde bo i H:forstrakten , vet dock ej om hans släkt härstammar från Martin L. ? Man kan ju alltid fråga...Lycka till !
 
Bengt .

2005-06-07, 12:36
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Bengt, men jag tror att efternamnet Luther försvann redan i första generationen (enl ovan). Dessutom var ju Rosina kvinna och hennes barn fick mannens namn. Det lär finnas många släkter med namnet Luther som inte alls är släkt med den berömde Martin Luther.  
Med vänliga hälsningar
Marianne

2005-06-07, 14:55
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Marianne!
Har egentligen inga mer uppgifter att tillföra men vill komma med en logisk invändning till att din farmors mor Carolina i sjuttonde led skulle vara ättling till reformatorn Martin Luther. Det låter som för många generationer. Martin Luther var född 1483 och avled 1546. Varje generation är i snitt 30 år. Detta med 17 generationer måste alltså rimligen vara fel (även om man utgår ifrån 25 år per generation blir det kronologiskt ologiskt).
I en mycket detaljerad bok jag hade hemma för några år sedan redovisades Martin Luthers kända ättlingar och där fanns ingen koppling till ovannämnda Rosina som jag nämnt på annat håll här på anbytarforum. Det kan vara en muntlig berättelse om att hon var släkt med Martin Luther som förvrängts till att bli att hon var en direkt ättling. Notisen går tillbaka till en uppteckning i början av 1700-talet, men kan likväl vara felaktig. Den av mig nämnde Jacob Larsson Skogman flyttar så småningom till Älmeboda socken där han bor med sin familj.
 
Mitt tips är att du försöker följa din farmors mors föräldrar i mantalslängderna för Värnamo sn på 1700-talet och även se om det finns några bevarade bouppteckningar ifrån Östbo häradsrätt på dina förfäder.  
 
Har även för mig att jag har läst i någon genealogisk litteratur om att det ska finnas fler personer med traditioner om att vara ättlingar till Martin Luther.

2005-06-07, 21:28
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Självklart är jag skeptisk till denna uppgift. För många år sedan räknade jag ut att varje generation skulle vara ca 14 år (om jag minns rätt). I och för sig kanske inte omöjligt men osannolikt. (Själva siffran kan förstås lätt bli fel i den muntliga traderingen.)
 
Till saken hör också att Carolinas syssling gifte sig (1842) med en CA Luther. En missuppfattning i traderingen kan mycket väl ha skett. Men samtidigt kan jag inte negligera uppgiften utan måste förstås försöka undersöka saken så långt det är möjligt och jag förmår.
 
Lånade för flera år sedan boken Ahnen und Enkel -
Das neue Luther-Nachkommenbuch (1525-1960) som jag kopierat en del ur. Tyvärr kan jag inte tyska, men har inte kunnat utläsa något samband ur tabellerna. Kan man verkligen lita på att denna boken innehåller hela sanningen?
 
Mantalslängderna runt 1799 har jag kopierat och kollat utan att hitta Carolinas förmodade farföräldrar. Några bouppteckningar finns inte efter dessa personerna.
 
Jag gav upp det hela för ganska länge sedan, men när jag häromdagen såg ditt inlägg väcktes hoppet på nytt.
 
Har i eftermiddag suttit på bibblan och letat i Älmebodas hfl AI:1 1728-34. Jag hann inte med hela, men hittade en moder Olina i Kärra (9e Roten) som tycks ha dött ca 1729 (GID 863.23.27600). Tyckte mig också kunna utläsa att en Olina begravdes i december 1729 (nr 29) i db B:2 1719-57 (GID 863.14.24600). Är detta något du känner igen?  
 
Sökandet fortsätter .....
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

2005-06-12, 12:44
Svar #5

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Har nu hittat min Martin Luther-mapp och vill korrigera några uppgifter jag tidigare skrivit här ovan.  
 
Varje generation skulle genomsnittligt vara 16? år (inte 14). (Carolina var född 1850.)
 
Det lär finnas nu levande ättlingar efter två av Martin Luthers barn;  
Paul Luther och yngsta dottern Margarete (gift von Kunheim).
 
Jag är rädd för att detta är en lite väl avancerad nivå av släktforskning för mig.
Men jag tänker i alla fall försöka leta upp källan med anteckningen om Rosinas släktskap med reformatorn. Uppgiften kan väl likaväl vara korrekt!? Skam den som ger sig! :-)
 
Att sedan hitta samband som bevisar det hela är förstås en helt annan sak .....  
 
Mvh
Marianne

2005-06-13, 12:19
Svar #6

Peter Engholm

http://www.genealogia.fi/genos/17/17_25.htm#Början
 
Ifall du inte läst denna artikel som rör de påstådda Luthersättlingarna i Finland (och sedan Sverige via Bremer-släkten som jag själv härstammar från)
 
Hälsningar, Peter.
www.engholm.nu/gen.htm

2011-03-21, 18:28
Svar #7

Utloggad Mikael Benzinger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 21:11
    • Visa profil
    • genealogy.benzinger.se
En gammal tråd.  
Jag hör själv till en släkt där det finns en muntligt tradition om möjligt släktskap till Martin Luther.
 
På sidan http://www.qoqa.de/qoqa31.html så verkar en Wolfgang Appell hävda att just det spår, som ovan refererade artikel från 1946 (Genos 17) hävdar vara felaktigt, ändå är korrekt.
Dvs bandet Margareta Luther -> Anna von Kunheim -> Dorotea von Gaucken -> Anna Margereta Bugenhagen.
Är han en ny auktoritet på området?
 
Det finns även en skönlitterär referens som påstår att Margareta Bugenhagen är en Luther-ättling, Zacharias Topelius i Hertiginnan af Finland: http://runeberg.org/hertifin/0007.html
 
MVH
Mikael

2016-01-21, 21:19
Svar #8

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Finns det någon mer forskning på Zacharias Topelius påstående att Margareta Bugenhagen
var en Martin Luther-ättling, vilket nämns i hans bok Hertiginnan af Finland?
 
Med vänlig hälsning
Hans Forsberg

2016-01-23, 07:40
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Hans: Har du läst Eric Söderströms artikel Hypotesen rörande Luther-ättlingar i Finland (Genos 17 [1946], sida  25-28) ?

2016-01-23, 11:50
Svar #10

Utloggad Mikael Benzinger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 21:11
    • Visa profil
    • genealogy.benzinger.se
Flera av mina tyska släktingar har grävt i detta spörsmål. Inför en släktträff för några år sen så gjorde jag följande sammanställning: Släktbandet Sehmann - Luther, vad vi egentligen vet.
 
MVH
Mikael

2016-01-23, 12:51
Svar #11

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Mikael: Intressant! Jag hade tidigare snokat in på ätten Wittfooth. Kan du möjligen lösa ett problem som finns här, eh...?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna