ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nericius, Laurentius Petri (1499-1573), ärkebiskop  (läst 3673 gånger)

2005-08-05, 13:03
läst 3673 gånger

Yvonne Olofsson

Hej.
Är det någon som vet om det finns utifrån säkra källor, någon nedtecknad släktutredning på ättlingar till Lauretius Petri, ärkebiskop, f.1499 i Örebro. Han var gift med Elisabeth Didriksdotter, dotter till Didrik myntmästare och Birgitta Kristiernsdotter (Vasa) hon var kusin med Gustav Vasa.
Orsaken till min förfrågan är att kunna utesluta honom i min antavla. Jag har nämligen haft två olika fäder föreslagna till min ana, och den andra verkar enl källhänvisning stämma bäst in som fader. Emellerid verkar information från denna tid svår att helt verifiera.
Hoppas ändå på att någon känner till något,
MVH Yvonne

2005-08-05, 13:19
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Yvonne,
 
Studera biografien över Laurentius Petri i Svenskt Biografisk Lexikon (SBL), bd XXII. SBL kan man återfinna i varje välsorterat offentligt bibliotek.

2005-08-05, 15:20
Svar #2

Yvonne Olofsson

Tack Michaël!
Ska ringa mitt bibliotek.
MVH Yvonne

2005-08-05, 17:07
Svar #3

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Yvonne, här är ditt svar ha en god kväll.  
Laurentius Petri Nericius, (eg. Lars Petersson) Sveriges förste evangelisk-lutherske ärkebiskop, född 1499 i Örebro, död 26 oktober 1573 i Uppsala, vald till ärkebiskop augusti 1531, vigd av den katolske biskopen Petrus Magni. Bror till den svenske reformatorn Olaus Petri. Son till smeden Peter Olofsson och Kristina Larsdotter.
 
Laurentius Petri hävdade kyrkans självständighet mot kungens önskan om större makt över kyrkan. Han stod för en moderat form av reformation som inte gick lika långt som den tyska. Det kommer till uttryck i t.ex. 1571 års kyrkoordning som Laurentius Petri lyckades få igenom under kung Johan III (se Laurentius Petris kyrkoordning).
 
Gift med Elisabeth Didriksdotter, dotter till Didrik myntmästare och Birgitta Kristiernsdotter (Vasa). (SBL, bd 22, s. 376 och Äldre svenska frälsesläkter II:1 (2001), s. 112)

2005-08-05, 17:21
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Yvonne, vet inte huruvida detta är någon säker källa då det är en gammal bok, Biskopar och superintendenter i Sverige och Finland efter reformationen, av S.A. Hollander. år 1874. Kanske kan det möjligen ge en fingervisning, fast jag ser redan nu att en uppgift skiljer sig, Laurentius Petris maka. Din heter ju Elisabeth Didriksdotter uppgiften i boken säger Elisabeth Mattsdotter.
 
Laurentius Petri Nericius. f.1499 i Örebro. G.m. Konung Gustavs syskonbarnsdotter Elisabeth Mattsdotter, dotter till Matthes Pedersson Uplänning, af adel, och Birgitta Wase, dotter av Konungens farbror Riksrådet Christiern Johansson Wase.
 
Barn:
Margareta g.m. 1:a ggn Ärkebiskop Laurentius Petri Gothus, 2:a ggn. Ärkebiskop Andreas Laurentii Bothniensis.
 
Magdalena g.m. Ärkebiskop Angermannus.
 
Christina g.m. Proffessor M. Olaus Luth.
 
MvH Sari

2005-08-05, 17:38
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Att Laurentii Petri hustru hette Elisabet Didriksdotter styrkes av släktartikeln över släkten Vasa i Äldre svenska frälsesläkter bd II. Om Mats Persson Upplänning och hans släkt, se Övriga ämnen: Medeltiden: Peder Matsson Upplänning - en halv lilja i balk? och Övriga ämnen: Medeltiden: Puke - en och samma släkt?.

2005-08-05, 19:26
Svar #6

Yvonne Olofsson

Hej och TACK Allesammans!
Biblioteket var troligen stängt, för de svarade inte trots flera på-ringningar.
Men vad gör det?  När man en regnig kväll som denna återvänder till datorn, och får Er information!
Plötsligt tror jag att jag förstår varför (min)Christina fick två fädrer.  
De har blandats ihop: MIN Christina gift med Martinius Olai (Gestricius) och DENNA Christina gift med M Olaus (Luth).  
Måste ha berott männens namnlikhet.
Tack så hjärtligt!  
Vänliga hälsningar Yvonne

2021-05-12, 17:35
Svar #7

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 303
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 00:50
    • Visa profil
Och här kommer jag 16 år senare och frågar om det finns styrkt att Laurentius Petri, även hade en son, Per Larsson?

Mvh Roger

2024-02-09, 19:12
Svar #8

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 303
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 00:50
    • Visa profil
Och här kommer jag ytterligare några år senare.

Laurentius Petri Nericius och Elisabet Didriksdotter hade sju barn, 4 pojkar och 3 döttrar. De fyra sönerna dog alla i en farsot i Uppsala år 1566, sönernas namn var Didrik, Per, Johannes och Christian. De tre döttrarna var Margareta, Magdalena och Christina.

Uppgifterna har jag funnit från boken "Biographiskt Lexicon öfver namnkunnige Svenska Män sidan del 11 sidan 193"


Mvh Roger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna