ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emil Nelson, Värmland, född 1860  (läst 2553 gånger)

2004-08-27, 13:18
läst 2553 gånger

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Hej! Jag söker information om min gammalmorfars mammas pappa Emil som emigrerade till USA 1878. Vi vet att han emigrerade ensam och det vi vill få reda på om han hade några syskon eventuellt släktingar kvar här. Vi känner inte till hans föräldrars namn eller vart han i Värmland kommer ifrån. Jag själv är född och uppvuxen i Gladstone, Michigan, USA men har bott i Kungälv de senaste 16 åren. Emil bodde i Bailey's Harbor, Wisconsin och senare i Gladstone, Michigan. Han jobbade som fotograph. Jag hoppas att det finns någon som känner till honom och hans släkt. Tacksam för all information jag kan få. Thank you!
 
Jennifer Phalen

2004-08-27, 13:46
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Jennifer
I DISBYT finns det en Emil NIlsson f. i Frykerud 1860, han är reg. av en forskare, vars namn och adress du har här. Värt ett försök.
 
Peter S Rydén
Stagneliusgatan 39 B
392 37   KALMAR  
 
Epost: peter.ryden@crossnet.se
Webb-adress: http://hem.crossnet.se/peterryd/forskning_index.html

2004-08-27, 16:05
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Jennifer,
 
Tyvärr är det inte den Emil. Emil i Frykerud är född 22 sep 1860 och hamnar senare i Stockholm.

2004-08-27, 17:56
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jennifer, hur säker är du på när din Emil utvandrade? På mormonernas variant av 1880 års folkräkning finns bara 3 Emil Nelson, födda 1858-1862, en i Pennsylvania och två i Minnesota.
 
Har du sökt efter uppgifter om honom i de senare census?

2004-08-27, 21:35
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Jennifer,
 
Jag antar att detta är den rätta familjen funnen i US census för 1900: (Gladstone, Delta, ED 46, s. 19B)
 
Emil Nelson 39, f. sept 1860, fotograf, invandrade 1878.
Hustru Caroline 27, f. dec 1872, inv. 1882. Hon har fött sex barn alla i livet:
May, född i maj 1881 i Illinois.
Emma f. juni 1889
John f. jan 1892
Frank f. apr 1894
Clarence f. juli 1896
Emil f. maj 1899
De fem yngsta barnen är alla födda i Michigan, varför det antagligen är riktigt att söka honom i Illinois i folkräkningen 1880, och att uppehållet i Wisconsin bör ha skett någon gång mellan 1881 och 1889.
 
Det är viktigt att komma ihåg att alla uppgifter i census kommer från personerna själva (någon gång närstående), och ofta innehåller missförstånd och slarvigt införande i listorna. 1900 är dock extra intressant då det är den enda som innehåller födelseår/månad, och att kontrollfrågan om ålder också finns med. Enkel huvudräkning avslöjar de flesta felskrivningarna. Invandringsår har motsvarande kontrollfråga, hur länge man bott i USA.
 
1910 återfinns fortfarande familjen i Gladstone, men Emil står inte uppförd som fotograf, utan laborer, flour dock. (ED 53, s. 1B)
 
Emil Nelson 49, Sophia 37, hon bör väl då ha dubbelnamnet Sofia Karolina? 8 barn, alla lever. Paret har varit gifta i 24 år.
Albertina 22 (May), Emma 20, John 18, Frank 16, Clarence 13, Emil 11, Dell 8, Gust 6.
 
John jobbar på vad jag tror står Axe factory, Frank laborer, flour dock.
 
Den enda uppgift som är avvikande från 1900 är invandringsåren som här uppges till 1877 respektive 1878. Jag har mer tro på att uppgifterna från 1900 är korrekta.

2004-08-28, 00:52
Svar #5

Anders Andersson

Att hustru Caroline, född 1872, skulle vara mor till May, född 1881, är uppenbart orimligt. Eftersom 1872 stämmer med Carolines uppgivna ålder (som ändå ser påfallande låg ut) har May antingen en annan mor, eller så är 1881 en felskrivning/felläsning. Jag är benägen att tro det senare, eftersom paret uppges ha gift sig omkring 1886 (24 år före 1910, men knappast om Caroline bara var 14 år då) och Albertina (May) uppges vara 22 år 1910. Är May född 1887 i stället (av en blott 15-årig mor)?
 
I så fall finner jag det inte lika säkert att invandringsåren är korrekta, och var de blivande makarna befann sig 1880 är också oklart för mig. Jag har dock ingen erfarenhet av amerikanska folkräkningar, så jag vill inte dra några andra slutsatser.

2004-08-28, 01:40
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Anders,
 
Du har givetvis rätt i att jag skrivit fel, May är född i maj 1887 enligt census 1900. Och det är riktigt att det ändå gör Caroline till en mycket ung mor. Frågan man kanske ska ställa sig är om May, och kanske också Emma, kan vara Emils döttrar från ett tidigare äktenskap?
 
Tittar man på census 1920 i januari uppger Sophia en mer rimlig ålder, 48. Men 1930 är hon tillbaka till yngre igen, nu är hon 56 i april det året. Emils ålder är konsekvent, så frågan är om Sophia har svårt att acceptera att hon blir äldre och ägnar sig åt önsketänkande?  
 
För att jag snubblade i mina egna uppgifter blev ju påståendet om att makarna borde finnas i Ilinois 1880 ganska idiotiskt. Om uppgiften i census 1900 är riktig invandrar Caroline inte förrän 1882. Så det är väl en ogift Emil Nelson man borde kunna finna 1880.
 
Oavsett är bara folkräkningar en utgångspunkt för att finna vital records; födelse-, vigsel- och dödsattester. Då först kan sammanhangen klarläggas.

2004-08-28, 02:38
Svar #7

Anders Andersson

Det där med önsketänkande låter troligt, men justeringen av Carolines ålder till 48 år 1920 ligger inom ettårsmarginalen (1871 i stället för 1872). 1930 har hon dragit ifrån två år och skall därmed vara född 1873...
 
Framgår det av några handlingar varifrån Caroline invandrade? Om hon också kom från Sverige, så kanske det går att hitta henne här och avgöra hennes verkliga ålder, samt bekräfta tidpunkt för utvandringen.
 
Annars är det väl möjligen Jennifer som kanske kan plocka fram ytterligare uppgifter om när makarna dog. Kan de finnas med i SSDI?
 
Will this discussion be summarized later in translation for the benefit of English-language readers?

2004-08-28, 11:01
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Jag tror jag vill höra mer om vad Jennifer eventuellt vet innan jag försöker bidra vidare. Jag vill bara peka på några möjligheter till vidare forskning med anledning av Anders frågor.
 
Carolines bakgrund i Sverige kan framkomma i dödsattest, men mer sannolikt i giftermålsattest. Denna kan väl teoretiskt sökas i tre delstater, Illinois, Wisconsin, Michigan, också om Illinois ville vara mitt första val. Det baserat på förutsättningen att May är hennes första barn. Men resonemanget faller om det faktum att hon var en ung mor, och kanske fick detta barn utom äktenskap, och att skandalen (om det uppfattades så) fick paret att dra sin väg från Illinois och senare gifta sig i t.ex. Wisconsin.
 
Det är oavsett tungt att finna vigselattester, dessa ligger i ett county som man då bör känna till. Illinois har visserligen ett delstatligt index för perioden 1763-1900, och sökbart på internet, men detta är ett pågående projekt av frivilliga och ännu ej avslutat. Enligt websidan är 81 av 98 counties kompletta, fyra är inte ens påbörjade. Jag känner inte till liknande index för t.ex. WI eller MI, men de kan finnas för sök på plats vid delstatsmyndigheten.
 
Mina sök i detta index för IL på Emil Nilson/Nilsson/Nelson/Nelsson/ ger inget iögonfallande resultat.
 
En annan källa för bakgrund kan vara naturaliseringspapper, men förutom samma problem där att lokalisera dem på rätt plats, så är det vad jag förstår endast Emil som kan sökas på det sättet, Caroline blev nog som gift amerikansk medborgare på köpet, och behövde inte söka själv? Om jag förstått saken riktigt då, jag har ingen stor erfarenhet av forskning i dessa dokument.
 
Så är det de svenska utvandringsregistren, den i mitt tycke bästa källan för en persons bakgrund i Sverige, men där blir det nog svårt att särskilja en Karolina från en annan. Och hade hon dubbelnamn måste man väl ta med Sofia också som en möjlighet. Klart är väl att hon knappast reste själv.
 
Det amerikanska indexet för immigration via NY 1882 ger en lång rad träffar på svenska flickor i 10-11-års åldern med namnet Karolina/Caroline/Sofia/Sophie. Jag ser en möjlighet; att lokalisera hennes dödsattest i Delta county där den antagligen återfinns efter 1930. Detta är inte svårt, men måste göras av någon på plats. Kanske finns då uppgift om föräldrarnas namn. Då har man plötsligt ett helt namn att söka på i emigrations/immigrations-dokument. Det kan förbättra oddsen en hel del, men är det vanliga namn så är det inte säkert det hjälper.
 
För sök i SSDI behövs fullständigt födelsedatum för att vara någorlunda säkert på vanliga namn, men jag tvivlar på att man kan finna dessa äldsta personer. Barnen och barnbarnen däremot går säkerligen att finna många. Annars är det givetvis riktigt att SS-5 normalt ger riktiga upplysningar om bakgrunden före emigrationen.
 
När det gäller uppgifter på barnen har jag funnit en rad av dem i folkräknngen 1930, i Gladstone, men jag väntar på Jennifers kommentarer. Kanske är detta redan uppgifter hon känner väl till?
 
Att efterlysningen på svenska placerades fel från början är klart, kanske ska den flyttas nu eller senare till Michigan under USA? Men det får i så fall andra avgöra.

2004-08-28, 23:52
Svar #9

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Hej Jan!  
De här uppgifterna har jag om Caroline. Hon föddes den 25 dec. 1873 och emigrerade till USA år 1884. Hon och Emil fick 8 barn ihop varav Mae var min gammal morfars mamma.  
Jennifer

2004-08-29, 01:07
Svar #10

Anders Andersson

Jennifer, är Mae identisk med den May som Jan nämner ovan? När är Mae född? Jag får nämligen inte ett födelseår på 1887 att gå ihop med en mor född i december 1873; det är väl inte omöjligt men det verkar väldigt osannolikt.

2004-08-29, 01:15
Svar #11

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Jan,
Det är en kusin till mig som håller på och släktforskar men att jag kanske kunde försöka påden här sedan eftersom jag bor här. Han har frågat de äldre släktingar bl a för att få den info han har idag. Han har ett släktträd med hela våran släkt från den dagen Emil kom till USA. Detta vet vi. Emil f. den 17 sept. 1860 någonstans i Värmland, emigrerade 1878 till USA ensam.
Carolina f.den 25 dec. 1873 någonstans i sverige,emigrerade till USA 1884 vet ej om hon reste själv.
Emil och Carolina gite sig den 13 maj 1886 i Egg Harbor, Wisconsin.
De fick 8 barn ihop. Mae som är min gammal morfars mamma f.den 4 maj 1887, Emma f. den 8 juni 1889, John f. den 1 jan 1891, Frank f. den 15 april 1894, Clarence f. den 25 juli 1896, Emil f. den 2 maj 1898, Delbert f. den 27 dec 1901, Gust f. den 6 juli 1903.  
Carolina dog den 12 mars 1936 och Emil den 6 feb. 1941. Både är begraven i Gladstone,Michigan.
Emil jobbade som fotograph hela tiden så vitt jag vet. Min mormor har kvar hans fotoalbum med bilder av personer som inte vi känner till. Vet ej om det är bilder tagen härifrån eller i USA. Vi vet inte varför han emigrerade eller varför han åkte ensam. Det är de ev. släktingar och syskon som vi vill få information om här i Sverige. I hope this helps.
Jennifer

2004-08-29, 03:25
Svar #12

Anders Andersson

Om Carolina verkligen var född den 25/12 1873, så skulle hon alltså inte ens ha fyllt 13 år när hon den 13/5 1886 gifte sig med Emil, då 25 år gammal. Jag tycker det ser orimligt ut. Vad tycker du? Var det ens tillåtet i Wisconsin för flickor att gifta sig vid tolv års ålder? Jag misstänker alltså att något av datumen är fel.
 
Eftersom du har en precis ort för vigseln, och den ägde rum ungefär ett år före första barnets födelse, så verkar denna uppgift mest trolig. Det kanske rentav finns ett vigselbevis? Carolinas födelsedatum är knappast hämtat från någon födelseattest; i så fall borde orten ha framgått där. Felet behöver inte vara stort; det räcker med en siffra fel i årtalet för att göra Carolina tre (eller tio) år äldre, och genast ser det mycket rimligare ut.
 
Din ursprungliga fråga rörde Emil, och att jag uppehåller mig så mycket vid Carolinas ålder beror på att jag vill bedöma tillförlitligheten i de källor som använts. Om Emils och Carolinas födelseuppgifter kommer från samma källa, och Carolinas ålder visar sig vara fel på flera år, så kan samma sak gälla för Emils födelsedatum. Det betyder inte automatiskt att hans födelseår också är fel, men det ger en fingervisning om risken för fel.
 
Det finns ett begränsat antal socknar i Värmland, och det vore ingen omöjlig sak att gå igenom dem allihop för att leta efter någon född den 17/9 1860, men det vore dumt att påbörja en sådan sökning innan man är någorlunda säker på att uppgiften är korrekt. Man kan söka med viss marginal i tiden, men hur stor marginal skall man välja? Samma sak gäller sökningar på emigrantskivan efter de båda personerna (vilket kanske inte ger något resultat, om de reste via Norge).
 
Viktigaste frågan ovan: Vigselbeviset! Finns det, och kan du få tag i en kopia?

2004-08-29, 09:32
Svar #13

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,
det ligger två bilder upplagda som Emil Nelson har tagit i Gladstone här:
http://www.genealogi.se/portratt/files/31/USA__Michigan__Gladstone_Emil_Nelson.html
 
Inget som för utredningen om hans föräldrar vidare men kanske kul att veta...
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-08-29, 10:11
Svar #14

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Hej Anders!
Jag har också reagerat på Carolina's ålder när hon gifte sig. Jag har idag skickat en e-mail till Gordon(Emil's barnbarn) och frågot honom efter vigselbeviset och även their death certificates. Det är inte säkert att han har de eller ens sett de men det är värt att prova.
Jennifer

2004-08-29, 11:12
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Hej Jennifer,
 
Hoppas du inte blir irriterad över mitt och Anders tjat om Carolinas ålder, men jag är intresserad av samma skäl som Anders; för att kunna bedöma om uppgifterna hänger samman, och kan användas för att söka de svenska rötterna via olika utvandrings- och invandringskällor på båda sidor av Atlanten.
 
Namnen är alltför vanliga för att du kan slå dig till ro med att ha funnit en person som har rätt namn och ålder, och utvandrar ett visst år. Risken är då mycket stor att du följer fel person bakåt i historien i Sverige. Det måste vara en obruten kedja av uppgifter som kopplar din familj i USA med de svenska rötterna.
 
Likt Anders tror jag vigselattesten är väldigt viktig, och om inte din familj i USA kan hjälpa kanske du kan få fatt på den själv från Sverige. Jag har funnit ett index över giftermål i Door County WI, där Egg Harbor ligger. Enligt detta index som upprättats av en lokal kvinna och släktforskare, var Carolines namn som ogift Johnson. Nå, det är ett steg på väg om du skulle vilja försöka etablera också hennes rötter i Sverige. Index berättar också att uppgiften kommer från bok 1, sid 45.
 
Men det är ju också möjligt att IdaKay Appel Orsted, som kvinnan heter, skulle kunna vara villig att hjälpa dig en smula. Hennes epostadress står överst på sidan. Om du har tur är informationen på vigselattesten mer utförlig på t.ex. föräldrarnas namn och födelseort, än de uppgifter som indexerats, också när det gäller Emil, som ju är ditt huvudintresse.
 
Huvudsidan för Door County research finner du här. Skulle inte IdaKay vara hjälpsam, som jag tror hon vill vara när hon hör om varifrån du skriver, så kan du alltid kontakta County Clerk direkt och be dem att sända dig en kopia i Sverige. Jag kan nästan lova att det också fungerar.
 
När det gäller Carolinas emigration så är tidpunkten väldigt avgörande, ju mer exakt den är, desto säkrare att du kan göra en korrekt koppling till hennes ursprung. Men är det riktigt att hon bara var 11 år vid emigrationen tror jag absolut inte hon reste helt ensam. Är hon däremot äldre är det möjligt. Samma resonemang gäller Emil, kan du etablera ett säkert invandringsdatum, kanske uppgift om hamn dessutom, ökar möjligheterna drastiskt i din favör att finna hans ursprung i Sverige.
 
Du har också motsvarande möjligheter att forska härifrån i Delta county (Gladstone) WI. En sida med lokala resurser finner du här. Särskilt intressant var länken till det lokala genealogiska sällskapet som har en del databaser online. Där fann jag en uppgift om att Emils second papers, en petition för amerikanskt medborgarskap, finns arkiverade under datumet 23 jan. 1905, i vol 7 sid 194. Tyvärr är denna petition antagligen väldigt fattig på upplysningar, först 1906 blir formulären standardiserade och utökade med mycken genealogisk information om bakgrund, invandring etc. Så du har lite otur med att han var ett år för tidig med sin ansökan. Som du ser i index finns inte hans first papers i Delta county, dessa kan finnas i vilken domstol som helst på hans väg till Michigan, men minst tre år tidigare. Ofta var detta något av det första en emigrant som avsåg att stanna gjorde på amerikansk jord, för att snabba upp processen som tog minst fem år. Vid denna tid var detta med first papers något man kunde göra efter bara två år i USA.
 
I ditt fall, där du vill veta mest möjligt om Emils svenska bakgrund är hans first papers de som kanske kan ge nya upplysningar. Om inga av de andra uppslagen leder fram kan sök efter dessa alltså vara mycket viktiga. Ändå bör du kanske inte helt bortse från att hans second papers innehåller upplysningar av värde. De är ju i alla fall funna nu, och du kan beställa kopia om du önskar.

2004-08-29, 14:43
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns en Emil Jansson, som är född 1860 17/9 i Amnehärad, Skaraborg, och som utvandrar 1878 26/4 från Rudskoga socken i Värmland. Han är den ende Emil som utvandrar och är född detta datum i Emibas.
 
Jansson verkar ju fel, men om man kollar i Amnehärads födelsebok, så är han son till Jan Erik Nilsson och hans hustru Stina Johanna Andersdotter i Mösta(?), Amnehärad.
 
Det är inte alls ovanligt att emigranten använder faderns patronymikon som familjenamn efter utvandringen, så denne Emil och hans familj bör nog kollas upp.

2004-08-29, 20:40
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Eftersom engelskan här ovan är fullständigt obefintlig  så jag föreslår att detta flyttas över till Länder: USA: Spårlöst försvunna USA-emigranter eller något liknande.. (Jag gör det imorgon eller något liknande.)

2004-08-29, 23:27
Svar #18

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Tack så jätte mycket för alla tips jag har fått. Jag har fått lite att göra nu. Tack så mycket!
Jennifer

2004-08-30, 00:19
Svar #19

Anders Andersson

Peter, jag föreslår att diskussionen placeras under Landskap: Okänt landskap / Spårlöst försvunna i stället. Frågan gäller inte vart en viss emigrant från Sverige tog vägen, utan varifrån i Sverige han kom (hans ättlingar i USA är redan kända). Vissa ledtrådar pekar på Värmland, men Elisabeths fynd gör den uppgiften mindre säker.

2004-08-30, 08:54
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Låter klokt om man läst inläggen kanske.. :-)
 
-Men det har kommit in en identisk fråga på engelska här ovan nu - verkar väl inte helt lyckat då så mycket? redan finns på svenska i frågan..!?

2004-08-30, 23:56
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Peter,
 
Det är väl ett oavklarat problem med förhållandet mellan den engelska och svenska avdelningen; är samma fråga på två olika språk en dubblering som egentligen inte är tillåten på forumet? Det blir väl ganska opraktiskt i så fall.
 
För de engelsktalande som deltar här är det väl ett fåtal som också tacklar att läsa de svenska kommentarerna. Men för att undgå att dessa gör samma arbete om igen borde väl ideellt sett Jennifer varit lite utförligare i sin engelska version, och ta med sådant som nu är känt. Eller bara ställt sin fråga på engelska från början?
 
Om det nu dyker upp kommentarer på den engelskspråkiga frågan bör väl den tråden länkas till denna. Den omvända länkningen är väl till liten nytta, eller är det ändå positivt att det går att se att frågan diskuterats också på svenska? Är det kanske enda praktiska lösningen?

2004-09-05, 23:57
Svar #22

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Hej!
Har äntligen fått Emil's vigselbevis och hans föräldrars namn stämmer med de föräldrars namn till Emil Jansson som Elisabeth (en bit ovan) skrev. Jag tycker att det verkar som samma Emil, eller? Hur kollar jag för att se om det stämmer? Hur går jag till väga om jag vill få reda på ev. syskon till Emil? Grateful for any kind of help I can get.
Jennifer

2004-09-06, 09:36
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jennifer, det var ju roligt om mitt förslag stämmer. Nu kan du gå in i Amnehärads och Rudskogas kyrkböcker och hitta Emil, hans föräldrar och syskon i husförhörslängderna. Om hans föräldrar dog efter hans utvandring, så bör du ta rätt på deras bouppteckningar, för där bör han finnas omnämnd, och i lyckliga fall med adress.
 
Om du inte riktigt vet hur du ska göra med dessa forskningar, så kan du gå in på Rötters förstasida (klicka på den blå loggan i övre vänstra hörnet) och scrolla nedför sidan, så hittar du utmärkta nybörjartips.

2004-09-06, 11:33
Svar #24

Anders Andersson

Jennifer, det var roligt att höra! Nu är jag mycket nyfiken: Står det något födelsedatum (och eventuella andra uppgifter) rörande Carolina på det där vigselbeviset? Även om du inte tänker efterforska hennes bakgrund just nu, så vore trevligt att få avrunda våra spekulationer ovan i fråga om Carolinas ålder.

2004-09-19, 04:14
Svar #25

Chuck Maki

Hmm, English has definitely evolved some since I last visited this section  
 
Sofia Nelson - is there more information on her?  My Swedish is not good enough to pick up the nuances about the wife.  
 
Chuck

2004-09-19, 13:27
Svar #26

Jan Ek (Janek)

Chuck,
The moderator Peter Karlsson intended to move this entire thread to the Swedish language section (August 29 above), but obviously never got around to do it. The question was originally misplaced, being in Swedish and a quest for the Swedish ancestors of the immigrant Emil Nelson. The discussion then shifted focus on to his wife, Sofia Karolina (alternatively recorded as Sophia and Caroline in the US.) A long discussion followed on the possibility of her being a very young mother, or she being wishful in the censuses claiming being younger.
 
Then some new leads on a possible ancestry for Emil from Elisabeth, that later seems to be collaborated by the wedding certificate found in Door county. Jennifer never replied on the last question from Anders about Carolines age possibly clearified by that certificate.
 
It's a big job translating the entire discussion, what part is unclear for you?

2004-09-19, 23:35
Svar #27

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Anders and Chuck,
First the marriage certificate. Ida sent me names only, no dates.I don't know why there weren't any dates. I received Emil's second papers but not sure what I am to look for. I am wondering though if he didn't emigrate from Norway considering the King of Norway is mentioned in the second papers.I am still waiting for his obituary papers. Now for Carolina. This is what I have on her. Her birthdate was december 25, 1873 somewhere in Sweden. I have asked my cousin (Carolina was his mormor)and that date is true. Carolina's parents names are August(Gustav)Johnson and Anna(Johanna )Johnson. No dates on them. She emigrated to the USA in 1884.My cousin met Carolina's brother Charlie a couple of times but doesn't remember anything about him. That is it. I don't know what else you'swant to know about her. By the way she was called Sophie or Sophia. I have a picture of her and I think she might have been about 15 or 16.  
As for Emil I am assuming he is the same one as Emil Jansson considering the parents names are same for both but still no dates there.  
I guess it is just important on finding relatives to Sophia as it is on Emil. She will be more difficult considering I don't know where in Sweden she was from and there are no dates. Anyway hope this helps.
Jennifer

2004-09-20, 00:33
Svar #28

Anders Andersson

So what you have perhaps isn't a copy of the original marriage certificate (a document written at the time of the marriage), but rather an excerpt from a database of marriages? That makes judging its accuracy a little more difficult, because errors may have been introduced at any time since the 1880's. It would be good if your contact (Ida) could tell explicitely from what source she has obtained the information she has sent you, and whether that's all she has. If it's from a database, it may still be possible to find out more by contacting the county archivist, but I don't really know.
 
Before 1905, Sweden and Norway formed a union under the same king. His title was King of Sweden and Norway; I doubt he was ever called solely King of Norway. Jan mentioned earlier that Emil's second papers were filed early in 1905, appearantly before the union was dissolved and the Norwegians had yet to put their own king on the throne in Christiania (later Oslo). Therefore I find it unclear what the King of Norway reference actually means.
 
You seem convinced that Carolina was born in 1873 based on information from your cousin, but your cousin obviously must have got that from some other source, a source that may very well itself be wrong. The reason I believe it's wrong is that it would make Carolina a twelve-year old bride in May 1886. It's not just a curious oddity to me; it's a pretty strong argument for questioning the accuracy of that birthdate, and obtaining a copy of the original marriage record (if it can be located) remains a good idea.
 
The names of Carolina's parents seem to be new to this discussion. Are they from the marriage information Ida sent? Unfortunately, the names are very common, and alone they won't help a lot towards finding Carolina's origin in Sweden.

2004-09-20, 04:26
Svar #29

Chuck Maki

Hi Jennifer,
My reason for asking about the wife Sofia is because I saw a Sofia Nelson in the records of a church in a town near Gladstone.  This Sofia was born in Finland which is why she was on my list.  The husband was not listed because he was either not a member or was a member but not Finnish born.  I could go back to Swenson next week and look into Gladstone and local area churches to see if Emil Nelson is listed.
Chuck in Rock Island

2004-09-20, 10:54
Svar #30

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Anders,
 
The reason I am certain about Sophia's birthdate is because Gordon's(my cousin)aunts and uncles were the children of Emil. He asked them. He is positive that that is the correct birthdate. She turned 14 the year of her marriage, 1886. He is also sure that Sophia came from Sweden but does not know the whereabouts. Sophia's parents names I got both from Gordon and Ida. I have another contact in Delta County who sent me the second papers. She is now working on getting me a copy of the marriage certificate and there obituary papers.  By the way in the second papers it is stated that he renounced forever all allegiance and fidelity to Oscar the second King of Sweden and Norway.  I will try and talk to Gordon again about the birthdate and if possibly he might know something else.  
Jennifer

2004-09-20, 11:01
Svar #31

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Chuck,
 
Sophia is swedish. We don't from where in Sweden though. When she emigrated to the states, I am assuming she met my great great great grandfather Emil in Illinois. My grandma told me that Emil and Sophia travelled with horse and carriage from Illinois to Bailey's Harbor, Wisconsin. They lived there a couple of years before moving and residing in Gladstone, Michigan until they died. I'm not sure about Emil but I know that Sophia was a church goer. If you want to look into the church records please do and keep me posted with what you find.
Jennifer

2004-09-20, 15:44
Svar #32

Anders Andersson

I understand that Gordon got Sophia's (Carolina's) birthdate from his close relatives, but that alone doesn't make it unquestionably true. Even if his aunts and uncles all agreed on the same birthdate for Sophia when Gordon asked about it, obviously none of his aunts and uncles were around in 1873 to witness Sophia's birth, and therefore their information is no more reliable than Gordon's or yours. They must have learned that birthdate from someone else, probably from Sophia herself, but what if Sophia was wrong about it, for whatever reason (as we speculated earlier in this discussion)?
 
If Sophia was born in December 1873, then she would have turned 14 in December 1887, not in 1886. That means she was still just a little over twelve years old when she married in May 1886. It's a small error, true, but since you added that statement to the equation I'd like to know who made that calculation of Sophia's age at the time of her marriage; Gordon or one of his aunts? Please don't guess; just tell us what you know. You don't know that Sophia was born in 1873, you just know that Gordon told you she was. Did Gordon also tell you that she was 13 when she married?
 
It may very well be that Sophia was married at the age of twelve, but it seems unlikely to me. Therefore I'm not convinced that a birthdate that has been learned and recalled, learned and recalled, from one generation to the next, is still necessarily a statement of true fact after 130 years, in particular when we are talking about something that happened in a far away country (Sweden) across an ocean (in the view of Gordon's aunts and uncles). If you want us to help you find your ancestors, please allow us to question the reliability of your sources.
 
I'd very much welcome the opinions of other readers of this discussion; I know very little about marriage customs among European immigrants in North America. Just how exceptional would a marriage at the age of twelve be? Maybe it was a lot more common than I realize? Please share your insights.

2004-09-20, 16:06
Svar #33

Anders Andersson

As for Chuck's suggestion, it could very well be that Sophia was born in Finland, in spite of her Swedish name and language. Finland still has a sizeable Swedish-speaking minority, and that minority was even larger 130 years ago. Since you don't know where Sophia was born, Finland is as good a guess as is Sweden, and my advice to Chuck would be to follow up on that lead if he can easily do so.
 
However, if you are expecting a copy of the long sought marriage certificate from your contact in Delta County, that's probably well worth waiting for. You obviously have obtained all information you can from Gordon; I doubt asking him the same questions a second or third time is going to produce a different answer.

2004-10-02, 10:43
Svar #34

Utloggad Jennifer Phalen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 00:00
    • Visa profil
Hello!
According to my grandma it was common back then to marry young. If true I don't know. As for Sophia's birthdate both my grandma and Gordon confirm that date. It was the same date in her obituary also. Her wedding date and death date are also listed in her obituary and are again the same dates as I have. Anders I totally understand the way you are thinking but I don't know what else to do now. How could I confirm her birthdate? I only have her parents names no dates and don't know from where in Sweden she was from. My grandma and Gordon says that Sophia is from Sweden not Finland. They don't have reason to beleive otherwise. By the way Emil and Sophia were members of the Methodist Church in Gladstone.  
Jennifer

2004-10-02, 15:03
Svar #35

Anders Andersson

It could be that 12-year old brides were not ruled out, but it still looks odd to me, in particular when compared to the 25-year old groom. Don't just read my words, try to imagine the couple in church (if they were married in church)! I guess we can't draw any definitive conclusions without hearing from some researcher actually versed in late 19th-century marriage customs in that part of the United States.
 
As for your multiple sources seemingly confirming the same date, I want to point out that they probably originate in the very same unknown source, the reliability of which I have been questioning. It's not like Sophia's true birthdate would somehow magically turn up in her obituary, if her relatives for all their lives had believed in a different date, because her relatives probably supplied that date for the obituary. It's a bit like making a xerox copy of a newspaper article that you suspect to be forged, looking at the copy and finding that it confirms the facts in the original article, but it really only confirms the existance of the article.
 
You didn't mention your Delta County contact; are you still waiting for some document from there? If there is a document that was actually written in 1886 (as opposed to a document written several years later), such as the original marriage certificate, and you can somehow obtain a copy of it, it could be very helpful as it would not be tainted by potentially incorrect information handed down to later generations. However, it's quite possible that no such document can be found, in which case we are unable to move forward with this.
 
I suppose there are no known family photos with Emil, Sophia and their children from the early years of their life (say, 1890's)?
 
Your finding that Emil and Sophia were members of the Methodist Church sounds like a very good lead! Did you discover that recently, and from what source? Is the church in Gladstone still active, and do they have records you can examine?

2004-10-02, 15:47
Svar #36

Anders Andersson

The Gladstone business directory provides addresses and phone numbers to both Memorial United Methodist Church and New Horizons Ministry, so they obviously exist today, but I can't tell how old these churches are or whether one of them is the same as the one Emil and Sophia were members of.
 
Someone more familiar than me with accessing church records in the United States better provide advice here.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna