ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohuslän eller Västergötland? Okänd barnrik familj  (läst 2187 gånger)

2005-10-02, 14:19
läst 2187 gånger

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Detta kort hittade jag i min gamlefarfars & gamlefarmors album (Karl Albert Larsson, f 1882 i Hjärtum/d 1962 i Tunge &  Albertina Löf, f 1874 i Grinneröd/d 1976 i Lödöse. Bosatta på Peråsen, Tunge) där de flesta kort var från Lilla Edet/Hjärtum eller Ljungskile/Lyckorna. Tyvärr finns det inga noteringar på något kort.
 
Är det någon som känner igen denna familj på bilden? Kortet kan vara taget tidigt 1900-tal.
 
Eliza

2005-10-02, 15:29
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tycker det ser ut som det är två kullar barn. Mannen ser ut att vara i 50-års åldern med vit mustasch. Det är ett så ojämnt hopp mellan de äldre barnen och de yngre, eller kan det vara två pigor som står längst bak? Eller kan det vara mormor och morfar med sina två döttrar längst bak och ev sonen till höger, medan de övriga är barnbarnen?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-02, 18:02
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
jag har uppfattningen att det är 2 pigor som står bakom (finns inga direkta likheter med övriga). Däremot tycker jag mig se likheter i ansiktsdragen mellan barnen och mannen/kvinnan, vilket gör att jag tror att det är en stor familj. Men det är bara gissningar.
Vilket år tror du att det skulle kunna röra sig om, med tanke på kläderna?
 
Eliza

2005-10-02, 19:26
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte om det är 20- eller 30-tal. Den lille gossen stående längst fram verkar bära kolt. Jag vet inte när man slutade med det. Jag har ett foto på min pappa född 1917 där han bär sjömansdräkt som gossen i mitten och det kan vara i mitten på 20-talet.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-10-07, 13:01
Svar #4

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Jämförde detta kort med ett brudkort jag hade, se #52434. Är det någon mer än jag som tycker att detta par överensstämmer med föräldrarna ovan? I så fall skulle det innebära att familjen kommer från Ljungskile-trakten.
 
Eliza

2005-10-07, 13:31
Svar #5

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Jag lyckades tydligen inte riktigt med länkningen, så jag gör ett nytt försök här
#52434
 
Eliza

2005-10-07, 15:19
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Eliza,
Jag skulle inte tro att det är samma par som på Porträttfynd. Jag kan inte se någon likhet.
Däremot så tror jag att jag sett ditt brudpar i något släktalbum, med ett större bröllop utanför en hembygdsgård eller liknande.(från de trakterna)
 
Jag har tyvärr inte kvar det kortet, men får jag tag i det, så skall jag jämföra.
Jag kände igen brudkronan.
 
Hälsn. Eivor

2005-10-07, 20:11
Svar #7

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Eivor,
det vore fantastiskt om du kunde hjälpa mig verifiera brudparet!  
 
Brudparskortet fanns i ett album efter min ffm, Albertina Löf (gm Karl Albert Larsson). Hon var född i Grinneröd men uppväxt i Lyckorna, så därför tror jag att detta måste vara släkt till henne. Albertinas far var Johan Löf, som var en av personerna som var med och startade Lyckornas Havsbad. Han var även sågmästare på Anfasteröd och stod Robert McFie väldigt nära.
Jag har en hypotes att det kan vara en av Albertinas bröder, Oskar Alfred f 1871 eller Carl Josef, f 1876.
 
Hoppas verkligen du kan få tag i ditt kort igen!
 
mvh
Eliza

2005-10-07, 23:43
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej Eliza,
 
Jag skall försöka att få tag i kortet, men det kan dröja lite.
Tyvärr så står det sällan bakpå korten, vem de föreställer, så jag har många, många kort, som jag inte har en aning om vem det är.
Mcfie - var det inte han på Saltön i TV ?  
 
Hälsn. Eivor

2005-10-08, 00:32
Svar #9

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Jo, man kan undra om Viveca Lärn inte hade läst lite om den riktige McFie - han var ju ändå verksam i detta geografiska område. När jag första gången läste boken, tänkte jag också på sammanträffandet  
 
Jag har också flera album, i synnerhet från Albertina & Karl, och bara något enstaka har ett namn på sig - ibland skulle man önska att kort kunde tala! Vis av detta, skriver jag numera med blyerts på alla kort vi tar, man vet ju inte om barna någon gång skulle vilja fortsätta med släktforskningen. Då kan det ja vara kul för dom att föräldrarna sopat banan lite...
 
Håller tummarna för att du hittar kortet!
 
Ha en trevlig helg,
Eliza

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna