ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybyggnad eller ombyggnad av kvarn  (läst 2157 gånger)

2010-11-24, 23:51
läst 2157 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Vart fanns denna kvarn och finns den kvar ? Bilden har jag fått från Svärdsjö



2012-08-17, 09:28
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Ingen som vet nå't här ? Jag är inte från trakten så jag vet inget heller men det borde gå att ringa in. Dom håller ju på å bygger, kan man se på klädsel eller annat vilken tid det kan röra sig om ? Var byggdes det kvarn denna tid ?
 Det kommer ett vattendrag norrifrån där, Enviken och uppåt, kan det va' där ?

2014-02-07, 21:04
Svar #2

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Skulle männen inte lika gärna kunna vara sysselsatta med att montera ner kvarnen?
Man har börjat riva kvarnbyggnaden, rullat ut kvarnstenarna via de utlagda plankorna
och lyft upp vattentrumman från dess gamla läge mitt i bilden för att återanvända den på annan plats?
I så fall: Har man schaktat bort jorden till vänster för att vattnet från dammen ovanför skall få ett nytt utlopp,  
från vänster till höger i bild. Kraftverksbygge på gång, som gör kvarnen olämplig på tidigare plats?
Lite spekulationer bara, från Sten-Åke.

2014-02-08, 15:06
Svar #3

Utloggad Urban Westman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-08-07, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med Sten-Åke om att det troligtvis är något annat på gång än att bygga om kvarnen.
 
Lite spekulationer från mig:
 
Det skulle kunna vara en skvaltkvarn där skovelhjulet ligger under byggnaden. Huset verkar vara under demontering/rivning. Fönstret är bortmonterat och man kan se att det suttit foder runt fönstret. Taket och gavelröstet är borta. På marken nedanför huset ligger troligtvis väggens översta timmer. Det har huggna uttag för rafterna (del av takkonstruktion).
Det verkar som om man inte bryr sig så mycket om byggnaden. Kanske hade den börjat förfalla.
 
Den runda trätrumman verkar vara en alltför kostsam konstruktion för en skvaltkvarn.  
 
I nederkant på bilden så verkar det vara en skugga från en husgavel (bakom fotografen); kan det vara en ny kvarn eller annan befintlig byggnad?  
 
Kvarnhjulen verkar ”utslängda” på marken. Om de var nya eller skulle återanvändas så kanske man hade varit mer rädd om de huggna ytorna.
 
Det är åtminstone 15 arbetsklädda män med på bilden. Det tyder på att det är ett stort arbete på gång.
Höjden till vänster om trumman verkar vara berg, se sprickan. Bergets yta verkar vara nyhuggen eller sprängd.

2014-02-08, 16:43
Svar #4

Utloggad Urban Westman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-08-07, 16:40
    • Visa profil
Jag har hittat följande:
Öster om Svärdsjö finns det en by som heter Österkvarn (Österkvarnen). Hittade en förrättning 1902 angående sänkning av sjön Hunsen på grund av vattensjuka ägor runt sjön. I materialet finns anteckningar skvaltkvarnar.  
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=R EG&nbOfImages=37&sd_base=lm20&sd_ktun=0004i1yj&mdat=1284487187  
 
I samma område säljs en tomt 1920 för det skall byggas en kraftstation: http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=R EG&nbOfImages=7&sd_base=lm20&sd_ktun=0003w9vv&mdat=1284481240  
Det verkar finnas två små kraftverk där idag:
RT90  
Syd/Nord-koordinat: 6736303
Väst/Öst-koordinat: 1509710
och  
RT90  
Syd/Nord-koordinat: 6736302
Väst/Öst-koordinat: 1509711
från http://www.gis.lst.se/lanskartor/
 
Det kan finnas en hel del ytterligare material på Lantmäteriets hemsida.  
 
Det finns några små kraftverk i Svärdsjöområdet: Linghed, Isala, Åg, m.fl.
 
Kolla med en byggnadsantikvarie på Dalarnas Museum vad som skulle kunna vara aktuellt.
Om du har tur så går det att lokalisera platsen med den stenmur som finns på bilden.

2014-02-09, 14:50
Svar #5

Utloggad Sven-Åke Näsholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:49
    • Visa profil
Jag tycker det ser ut som ett nybygge, eftersom det är så många människor som stoltserar. Men det kan ligga något om rivning också, enl tidigare inlägg. Jag tror att det är så att man river en gammal kvarn för att i detta läge ersätta med ett mindre kraftverk. Man kan se de nyhuggna stenarna i dammen, massorna från det nyschaktade området har troligen använts till utfyllnad av dammen, sedan syns även läget och placeringen av den fräscha och nytjärade vattentuben, som skall placeras i dammen och ned till kraftstationen, som kan vara den byggnad som skapar skuggan i framkant.

2014-02-10, 19:47
Svar #6

Utloggad Bengt Nannström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-08-20, 00:55
    • Visa profil
Smeden och mjölnaren Jan Andersson (1849) i Boränget sägs vara den förste som införde elektrisk belysning i Borgärdet från sitt kraftverk i Strömmen. Kan det vara så att han rev sin kvarn för att bygga kraftverket.

2014-02-15, 00:53
Svar #7

Utloggad Bengt Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:52
    • Visa profil
Hej Urban ! Jag funderade på de 2 ovannämnda RT90-koordinaterna, det är väl i princip samma koordinat (inom felmarginalen) ca 1 meters skillnad mellan mätpunkterna; skulle det ligga 2 kraftverk så nära varandra? måste i så fall röra sig om miniatyrer.
mvh

2014-02-15, 09:55
Svar #8

Utloggad Urban Westman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-08-07, 16:40
    • Visa profil
Tack Bengt.  
Det blev fel trots att jag försökte vara noggrann. Så här skall det vara:
 
RT90  
Syd/Nord-koordinat: 6736303  
Väst/Öst-koordinat: 1509710  
 
och  
 
RT90  
Syd/Nord-koordinat: 6736388  
Väst/Öst-koordinat: 1509699
 
från http://www.gis.lst.se/lanskartor/

2014-02-23, 11:33
Svar #9

Utloggad Bengt Nannström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-08-20, 00:55
    • Visa profil
Leif Källman i Boränget skriver:
Troligen är det 1906 då kraftverket hade sålts till Grycksbo. Som viss ersättning för fallrätten lovade Grycksbo att bygga en ny kvarn (nuvarande tegelbyggnad). Den gamla kvarnen håller på att rivas och troligen är det skuggan av den nya höga tegelbyggnaden, som finns på bilden. Terrängen ser ut att stämma med dessa tankar.
 
 Det gäller alltså Hagafors Kvarn i Borgärdet. Som jag bedömer det så stämmer området och lutningar men jag är inte 100% säker. Bilden är nog tagen från ett fönster i den nybyggda kvarnen. Efter 1906 har det byggts en del byggnader ovanför slänten och i samband med det har man säker schaktat en del så att man idag inte kan se själva fåran för vattentrumman. Men det går säkert att kolla upp. Det finns säkert en hel del bilder, som kan bekräfta eller dementera. Kanske någon person fortfarande finns i livet, som kan mer om detta.
 Morfars far Pers Jan Andersson (f 1849) i Boränget hade verkstad och kraftverk på den platsen, närmare bestämt på en liten ö mitt i strömmen. Där började J August Jansson sin första verksamhet J August Janssons Elektriska AB.  
Leif Källman är sondotterson till Jan Andersson och min hustru Ulla-Marie är sonsondotter till Jan.

2014-02-23, 16:46
Svar #10

Utloggad Bengt Nannström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-08-20, 00:55
    • Visa profil
Leif Källman i Boränget skriver:
Troligen är det 1906 då kraftverket hade sålts till Grycksbo. Som viss ersättning för fallrätten lovade Grycksbo att bygga en ny kvarn (nuvarande tegelbyggnad). Den gamla kvarnen håller på att rivas och troligen är det skuggan av den nya höga tegelbyggnaden, som finns på bilden. Terrängen ser ut att stämma med dessa tankar.
 
 Det gäller alltså Hagafors Kvarn i Borgärdet. Som jag bedömer det så stämmer området och lutningar men jag är inte 100% säker. Bilden är nog tagen från ett fönster i den nybyggda kvarnen. Efter 1906 har det byggts en del byggnader ovanför slänten och i samband med det har man säker schaktat en del så att man idag inte kan se själva fåran för vattentrumman. Men det går säkert att kolla upp. Det finns säkert en hel del bilder, som kan bekräfta eller dementera. Kanske någon person fortfarande finns i livet, som kan mer om detta.
 Morfars far Pers Jan Andersson (f 1849) i Boränget hade verkstad och kraftverk på den platsen, närmare bestämt på en liten ö mitt i strömmen. Där började J August Jansson sin första verksamhet J August Janssons Elektriska AB.  
Leif Källman är sondotterson till Jan Andersson och min hustru Ulla-Marie är sonsondotter till Jan.

2014-02-23, 16:50
Svar #11

Utloggad Bengt Nannström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-08-20, 00:55
    • Visa profil
Leif Källman i Boränget skriver:
Troligen är det 1906 då kraftverket hade sålts till Grycksbo. Som viss ersättning för fallrätten lovade Grycksbo att bygga en ny kvarn (nuvarande tegelbyggnad). Den gamla kvarnen håller på att rivas och troligen är det skuggan av den nya höga tegelbyggnaden, som finns på bilden. Terrängen ser ut att stämma med dessa tankar.
 
 Det gäller alltså Hagafors Kvarn i Borgärdet. Som jag bedömer det så stämmer området och lutningar men jag är inte 100% säker. Bilden är nog tagen från ett fönster i den nybyggda kvarnen. Efter 1906 har det byggts en del byggnader ovanför slänten och i samband med det har man säker schaktat en del så att man idag inte kan se själva fåran för vattentrumman. Men det går säkert att kolla upp. Det finns säkert en hel del bilder, som kan bekräfta eller dementera. Kanske någon person fortfarande finns i livet, som kan mer om detta.
 Morfars far Pers Jan Andersson (f 1849) i Boränget hade verkstad och kraftverk på den platsen, närmare bestämt på en liten ö mitt i strömmen. Där började J August Jansson sin första verksamhet J August Janssons Elektriska AB.  
Leif Källman är sondotterson till Jan Andersson och min hustru Ulla-Marie är sonsondotter till Jan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna