ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Handelsbod i Vattjom, Tuna fs (Y) 1920-tal  (läst 4360 gånger)

2004-07-25, 19:44
läst 4360 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Min mor Annie Marta Linnea född 1904 och min far Olof Runo Bergman bodde en tid efter sitt giftermål 1923 i Vattjom, Tuna fs (Y). Jag misstänker att bifogade bild kan komma ifrån Vattjom och deras tid där. Familjenamn jag erinrar mig att dom nämnde var Lövblad och Martinelli. Kan jag möjligtvis vara på rätt spår?
Mvh Martin B

2004-08-09, 21:40
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Efter ytterligare efterforskningar har jag fått fram att handlarens namn var Erik Jalin (ev Jahlin). Finns det någon som kan bekräfta att detta överensstämmer med bilden?

2004-08-27, 14:29
Svar #2

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Martin
Jag har nu låtit släkten i Matfors ta del av din bild och den har också visats för några äldre personer i Vattjom, en av dessa bor idag på den fastighet där Jalins handelsbod låg.
På 20 talet fanns det 3 butiker i Vattjom en av dessa har man en bild på och den stämmer ej med din bild. Din bild kan då vara en av de 2 andra varav den ena är Jalins. Ingen känner igen de båda personerna på bilden.
Enligt Tuna hembygds förenings skrifter så ägde August Jalin butiken mellan 1905 och 1941 mellan 1905 och 1923 drev han också ett gäsgiveri i samma fastighet.
 
Du skriver Erik hembygdsföreningen August.
Det finns en Erik August Jalin född 1898 i Tuna skulle vara intresant att veta vad hans far heter.
Kan det vara så att det är  far och son på bilden ?
Det hela blev lite historia om Jalins handelsbod men inget direkt svar om det är den som är på bilden.

2004-08-27, 21:24
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Kent!
Jag ska prata med mina äldre bröder som båda har sin uppväxt i Vattjom. Min ena broder har nämnt namnet Erik Jalin till mig. Jag ber att få återkomma med mera information kring bilden. Tack för ditt engagemang. Känner du för övrigt till om någon forskar kring familjenamnet Jalin?
Mvh Martin B

2004-08-27, 22:10
Svar #4

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Martin
Nej någon forskning på Jalin känner jag inte till.
Erik August Jalin dog 1984 i Farsta, jag tror att han har en dotter född 1926 i Tuna. Om han har fler barn känner jag inte till men 1970 finns det bara 2 Jalin i Sverige, Erik August och hans fru.
Hälsningar Kent

2004-08-28, 08:16
Svar #5

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej,
I boken Sveriges Privata Företagare, utgiven på 1940-talet. Sidan 1118 finns omnänd en firma med namn Firma O.E Hammarberg Speceri & diversehandel, Vattjom. Tel 15.
Affären som är platsens äldsta, är inrymd i gamla gästgivaregården. Efter J.A. Jolin övertogs den 1940 av nuvarande innehavare Den som var då
innehavare var: Oskar Hammarberg född 1886 och gift 1910 med Gunhild Kristina Björklund, de hade en dotter Anny.
Kan namnet Jalin även stavas Jolin?
Mvh
Ingrid

2004-08-28, 10:22
Svar #6

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Ingrid!
Jag återkommer när jag kollat upp med mina äldre bröder. Det tar lite tid eftersom samtalen går via deras söner och vi bor långt ifrån varandra.
Mvh Martin B

2004-08-29, 18:13
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej igen!
Jag har pratat med en av mina bröder och han hävdar att namnet på affärsinnehavaren hette Jalin. Om nu bilden är från någon av handelsbodarna finns ju möjligheten att det är far och son. Jag har letat i Sveriges befolkning 1890 och ej hittat någon med namnet Jalin. Fadern borde ju ha funnits med där i så fall med det namnet. Mina bröder födda 1923 och 1924 gick i skola i Vattjom (Runö tror jag namnet var) och min ena broder hade en skolkamrat som hette Margit Jalin. Har också sökt efter henne men ej fått fram något. Detta är allt som jag hittills fått fram. Jo en sak till, min bror säger att det är alldeles för mycket prylar i handelboden för att han ska vara helt säker. Han erinrar sig även namnet Hammarberg, men tyvärr ingen Jolin. Har även letat efter Jolin i olika register men ej hittat någon i Medelpad. Som information kan också tilläggas att jag har frågat i min födelsekommun Fors (Z). Alla har uteslutit att det är från någon affär där. Som jag själv ser det är enda alternativet där min far och mor en gång bodde, nämligen Vattjom. Bilden fanns i deras fotoalbum.
Mvh Martin B

2004-08-29, 21:35
Svar #8

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Martin
 
När Erik August Jalin dör 1984 är han skriven som inneboende hos en familj i Farsta. Frun i familjen heter Margit och är född 1926 i Tuna, jag tror att detta är din brors skolkamrat.
 
Jag har hennes adress där hon bor idag, jag föreslår att du skickar en kopia av fotot till henne. Skall jag mejla över adressen?
Hälsningar Kent

2004-08-30, 13:27
Svar #9

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Ingrid
 
Skulle vara intresant att få veta vem Gunhild Kristina Björklund som du nämner i ditt inlägg är.
Har du några uppgifter om föräldrar eller födelse ort. Jag trodde att jag var släkt med alla Björklund i Tuna runt 1900 men denna person har jag inte stött på.

2004-08-30, 18:18
Svar #10

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej alla!
Jag har nu per telefon talat med Erik August Jalins dotter Margit. Med stor sannolikhet är bilden ifrån familjens handelsbod i Vattjom. Vi ska träffas längre fram när tid medges och då ska jag ha bilden med mig. Hon berättade i alla fall att far och son jobbade tillsammans i affären. Erik August far hette Johan August Jahlin född omkring 1850. Johan August hade också en syster Greta Jahlin. Syskonen stavade då familjenamnet med h. Erik August tog bort h:et av någon anledning. Margit berättade också att dom drev gästgiveriet i samma byggnad. Rummen där kallades Yttersta, mittersta och innersta
Jag ber att få återkomma när jag träffat Margit.
Mvh Martin B

2004-09-26, 17:58
Svar #11

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej igen!
Jag har nu träffat Margit under en mycket trevlig samvaro tillsammans med hennes familj. Margit kunde dock konstatera att interiörbilden ej var från hennes far och farfars affär. En möjlighet som jag ser det nu är att bilden kommer ifrån någon affär i Matfors. Min förhoppning är att någon kan hjälpa mig med detta.
Jag fick låna två nya bilder av Magit som jag lägger in,
Bild 1 Stora byggnaden Gäsgiveriet och i byggnaden till vänster låg Jalins affär.
Bild 2 Från vänster familjen Edström, Johan August Jahlin med fru, samt sonen Erik August Jalin med fru Nanna född Blomkvist 1904. Längst till höger dottern Margit
Mvh Martin B
 
,  
,

2004-10-06, 21:52
Svar #12

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag har erhållit ett tips om att handelsboden eventuellt skulle ha funnits i Töva någon mil ifrån Vattjom. Två personer (eventuellt bröder) skulle ha köpt en nedlagd Konsumbutik för att starta eget. Tacksam för om någon kunde komplettera mitt erhållna tips.
Mvh Martin B

2004-10-09, 15:48
Svar #13

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Om bilden med de två männen i en handelsbod är ifrån Töva kan någon utav dem heta Lidbom.
Mvh Martin B

2004-10-10, 09:03
Svar #14

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej Martin
Boken Sveriges Privata Företagare som jag tog uppgifterna ifrån har en bild som överensstämmer mycket med huset till vänster. I boken är bilden på huset taget fram i från, men om man tittar på fönstren, taket och dörrarna så måste det vara samma hus. Det är Firma O.E Hammarberg. Speceri- & Diversehandel i Vattjom.
Hälsningar
Ingrid

2004-10-10, 12:59
Svar #15

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Ingrid!
Det är märkligt att inte Margit (Jalins dotter) nämnde något om O E Hammarberg. Vilken tid skulle affären ha haft det namnet. Efter vad jag kan förstå hade Jalins affären och gästgiveriet åtminstone fram till slutet av 1930-talet. När dom startade är jag osäker på men före 1923 i alla fall när min mor och far bodde i Vattjom. Jag ska fråga Margit om Hammarberg och återkomma.
Som du kanske har sett har jag ett spår på min första bild - Töva och familjenamnet Lidbom. Känner du till något om detta?
Mvh Martin B

2004-10-10, 16:39
Svar #16

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej igen Ingrid!
Enligt en källa jag har fanns det Hammarberg vid en ort som heter Skallböle, några kilometer ifrån Vattjom. Källan är inte helt säker på att det fanns affär där, men att det var mycket troligt. Vad källan däremot visste var att all post kom till Vattjoms station. Den kördes sedan vidare med dressin, bl a till Skallböle och en annan ort som heter Huljen. Om det nu fanns handelsbod i Skallböle kan det ju också vara ett alternativ för min första bild.
Mvh Martin B

2004-10-25, 18:33
Svar #17

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag gör ett nytt försök om min Handelsbod i Vattjom. Det har nämligen kommit fram ett nytt namn i sammanhanget. Bröderna Nordlöf drev en handlesbod i Vattjom vid samma tid som Jalins. Den ene av bröderna hette Tage Nordlöf. Bröderna sålde med tiden sin affär till Konsum.
Mvh Martin B

2005-11-05, 22:38
Svar #18

Sara Nordlöf

Hej. Min farfar hade affären i Vattjom. Han hette Arne Nordlöf. Mina föräldrar bor fortfarande kvar i huset. Det är riktigt att det också var en Konsum butik. Jag ska prata lite med min pappa så återkommer jag med mer uppgifter.
/Sara Nordlöf

2005-11-06, 11:41
Svar #19

Monica Nordlöf

Hej allesammans,
Jag bor i Vattjom, min svärfars föräldrar ägde en handelsbod här i Vattjom. Bilden i ditt material kommer inte därifrån. Det är för oss känt att bilden på huset ägdes av en Jahlin innan den över togs av familjen Åhlander här i Vattjom.Det fanns även ett gästgiveri  i husen. Det ser precis likadant ut i dag. Husen står några hundra meter ifrån Vattjoms station med en numer vidunderlig utsikt.Hanna Nordlöf min makes farmor sålde affären när hennes make dog. Petrus Nordlöf dog i bötjan på 1930-talet. Hanna flyttade till andra sidan järnvägen till  det så kallade Himlaboningarna och drev matservering.
Hon avled 1955.  
Det har funnits många föreståndare till affären i detta hus.1950 ungefär kom min svärfar tillbaka hit från en tid i Norrhassel som Konsumföreståndare.Han var föreståndare här till nedläggningen -66 eller 67.

2005-11-06, 12:35
Svar #20

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Sara och Monica!
Tänk att det äntligen är på väg att lösas med dessa bilder. Tolkar jag er rätt att interiörbilden är från den affär som Nordlöfs var ägare till? Den andra bilden vet jag är från Jalins eftersom jag fått den av en ättling till Jalins. Min far Runo Bergman kan mycket väl ha haft bokföringen om hand för Nordlöf och i samband med det erhållit interiörbilden. Tack för att ni klarlägger min gamla fråga.
Mvh Martin B

2022-11-13, 20:18
Svar #21

Utloggad Natalie Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 18:30
    • Visa profil
Hej!


Hösten 2016 köpte jag och min familj Vattjoms gamla gästgiveri, alltså den byggnad Martin.B här ovan beskriver. Familjen Jahlin var alltså huserad här i början av 1900-talet. Jag ser att dessa trådar är gamla och kanske Margit som nämns gått ur tiden.. Men om det är någon här som har information, bilder och annat intressant att berätta om gården så får ni gärna mejla mig: jennynatalie_@live.se. En del saker finns kvar sen lanthandeln i ekonomibyggnaden, där brukar jag och min mamma ha loppis på somrarna nu. Lägger in en bild på hur det ser ut idag :)

2022-11-14, 14:56
Svar #22

Utloggad Natalie Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 18:30
    • Visa profil
Här kommer bilden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna