ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ravlunda - fam Gudmundsson  (läst 2756 gånger)

2008-09-09, 18:39
läst 2756 gånger

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Här är ett kort som funnits bland min mors foton. På baksidan har hon skrivit Fam Gudmundsson, Ravlunda. Finns det någon som tror sig känna igen dessa personer? Kortet är taget någon gång runt 1910-1920 enligt min mors anteckningar. Kanske någon släkting till min mormor som var född i Vitaby.(Förfrågan flyttad till Bilder från Skåne)

2008-09-10, 21:52
Svar #1

Utloggad Björn Rix

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 20:32
    • Visa profil
Inga! Som barn (ca. 1956-57) bodde jag en sommar på familjen Gudmundssons gård i Ravlunda. Gården ligger strax före Ravlunda Bränneri. Det var Janne och Judith Gudmundsson som ägde gården och de hade en son som heter Per. Det här är nog den troligaste släkten Gudmundsson I Ravlunda. Per Gudmundsson bor kvar i byn. Om det är rätt så bör bilden tidsmässigt avse Janne Gudmundssons far. Jag minns inte vad han hette (Gotthard eller Gottfrid?).
Mannen i den mörka kostymen (2:a från höger) påminner om Janne och skulle kunna vara hans far.
Försök få kontakt med Per Gudmundsson i Ravlunda.  
Byn har en hemsida: http://www.ravlunda.com och du kan kanske få hjälp där. Han som sköter hemsidan heter Henrik, henrik@ravlunda.com
Hälsningar
Björn Rix

2008-09-10, 22:54
Svar #2

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Tack för tipset, jag skall kontakta adressen du nämnt. Personerna på bilden kan ju förmodligen inte leva idag. Folkbokföringen 1900 har en familj Nils Gudmundsson, de har en son som heter Gotthard, kanske kan det vara den familjen.

2017-07-14, 09:03
Svar #3

Utloggad Ulf Jensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-09-19, 15:28
    • Visa profil
Hejsan Inga. Är du fortfarande intresserad av fotot från familjen Gudmundsson så vet jag vem alla är på bilden. Den lilla flickan längst fram är t.ex min mor Margit.
Hör av dig i så fall.

2017-07-14, 13:20
Svar #4

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Hej Ulf!
Självklart är jag intresserad av namnen.
Både min mormor och min mamma kände denna familj. Min mamma bodde i början av 1920-talet hos sin moster Bengta Stenfelt och umgicks då med en Margit, kanske det var din mor.
Hon har sparat ett gratulationskort från några vänner, där en av dem hette Margit Gudmundsson.
Min mor var född 1914 och blev konfirmerad i Ravlunda kyrka.

2017-07-15, 14:20
Svar #5

Utloggad Ulf Jensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-09-19, 15:28
    • Visa profil
Hej igen Inga.
Bilden är tagen 1923 utanför dörren på Nils och Bengta Gudmundssons hum i Ravlunda. (Ravlunda 27)

Från vänster:
Signe, Alma(gift med Gothard), Nils Gudmundsson, Hanna, Gothard, Bengta Gudmundsson, Margit(4 år), Anna, Alma(gift med August), Johan Bengtsson(gift med Anna), August, Per, hunden Dux nere i högra hörnet vid Pers fötter.

Hör gärna av dig om du vill veta mera då jag vet det mesta om denna del av min släkt.

2017-07-15, 23:17
Svar #6

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Hjärtligt tack Ulf!

Min mormor Emma var piga hos Nils Gudmundsson under åren 1900-1903 och sedan var min mamma bekant med familjen.
Min mamma var i Ravlunda under 1920-talet fram till sin konfirmation 1927 eller 1928 och kände säkert några av familjen Gudmundsson eftersom hon hade foton på den familjen.
Min mor var född i Norra Strö men hamnade så småningom i Göteborg där hon gifte sig och fick familj.
Jag har varit jättemycket i Skåne, bla a i Vitaby, Vitemölle, Åhus och Ravlunda eftersom min mor haft släktingar där.
Inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna