ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ferrotypi  (läst 1581 gånger)

2004-09-10, 19:07
läst 1581 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Har tre gamla foton i daguerrotypi, Porträttfynd #33255, #33256 och #33257.
Vet inte om de är svenska eller amerikanska. Personerna på fotona är okända. Har läst att det inte gick att göra kopior av sådana foton. Tog man i så fall flera bilder i rad om man ville ha flera ex?
När kan de vara tagna ungefär?

2004-09-10, 22:37
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Här verkar du ha rört ihop det lite - för de korten ser ut att kunna vara s.k. ferrotypier (som du väl skrivit på dem också)..
 
Daguerrotypierna fick man som sagt bara ett exemplar av; den bild man fick där (spegelvänd) kunde man inte reproducera - utan finns det fler exemplar av dessa bilder så är det senare avfotograferingar man gjorde. (Om D-typi finns mycket bara här på Rötter - och förstås hur mycket som helst att ta del av på nätet och i litteraturen..)
 
Ferrotypin tror jag också finns omnämnd både här och där hos oss. Ferrotypin var en billig och snabb metod som direkt gav positiva bilder - många bra sidor på näter förklarar alla olika metoder; verkar räcka gott med att söka på t.ex. ferrotypi på google..
 
Just de bilder du nämner tror jag lätt man tror är äldre än de är p.g.a. metoden och tonen de har - men de som är bra på hattar & kläder kan nog pricka in dem rätt bra. Men 1880-tal är väl rimligt; huvudbilden #33254 (med det röd-gula) är cirka 1880 - och 'ferrotypierna' lite senare (in på 1890-talet kanske)
 
 
PS
 
-Visst kan de vara amerikanska för övrigt! - tror ferrotypin kom därifrån (typen kallades ibland Amerikanskt foto) och bakgrunderna (samt hattar & kläder) tyder också på andra sidan atlanten ser jag ju nu..

2004-09-10, 23:16
Svar #2

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Tack Peter. Det är möjligt att jag blandat ihop det hela. Sökte på Rötter men hittade inget, använde väl fel sökord. Bilderna jag har är av metall. Kunde man få flera ex av sådana kort?  
Orsaken till att jag tror att de kan vara amerikanska är att det fanns flera utvandrare i den släkt som tidigare ägt bilderna och som inte har några efterlevande i Sverige. Har just fått upp ett spår på ett amerikanskt par som kanske skulle kunna identifiera korten, förutsatt att de har kopia av dem. Vad jag ville veta var alltså om det gick att göra flera ex av den här sortens bilder.

2004-09-10, 23:58
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Det fick man nog inte då man ju fick med sig bilden färdig direkt*, däremot är det väl rimligt att man kanske knäppte flera bilder efter varann då det gick fort och var billigt..
 
*)Bilden man får i detta fall är själva negativet/originalet framkallat på så vis att det har ljusare svärtning än den svartlackererade järnplåten (underlaget) - vilket får det att framstå som positivt.
 
Pricipen att bilden framstår som ett positiv mot det svartlackade bakgrundsmaterialet delar för övrigt metoden med Daguerrotypin (som var på kopparplåt) och Ambrotypin (på glasplåt). Fast jämfört med dessa två metoder som i princip omfattar tiden före 1860 - så användes ferrotypin från 1860-talet ända fram på 1930-talet har jag förstått.
 
 
PS  - Kanske vi skall göra en egen rubrik Ferrotypi och flytta över detta..? (Jag känner en anbytarvärd som kan fixa det imorgon.. :-)

2004-09-11, 00:03
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Om det gäller att mångfaldiga dem idag (för att skicka till USA för identifiering), så går det ju att fotografera av dem, eller (som du märkt!) att scanna dem.  
 
Scannar man med säg 300 dpi eller mer så går det att beställa utmärkta papperskopior i 10x15-format över nätet (antagligen även över disk i fotoaffärer). Att låta ett proffs fotografera av dem blir säkert betydligt dyrare.

2004-09-11, 09:02
Svar #5

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Peter,
Ett bra förslag.  
 
Anna-Carin,
Det förstår jag också, men kanske de inte kan identifiera personer som de aldrig har sett på bild tidigare, var min tanke. Hade ju varit enklare om det varit vanliga kabinettsfoton. Har försökt skanna de aktuella bilderna men de blir så väldigt mörka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna