ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antal bilder/landskap  (läst 1090 gånger)

2010-08-06, 23:59
läst 1090 gånger

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Antalet porträtt per landskap minskar ibland och jag undrar om det är vanligt att någon ber att få en bild borttagen eller vad detta beror på? Det borde kanske vara intressant att veta, vilka bilder som plockas bort. Det händer ju ibland att man förgäves söker efter bilder som man vet att man har sett.
 
Ex.: I veckor har för Dalarna antalet bilder varit 2668 och i dag helt plötsligt 2667.
 
Jag mailade för länge sedan denna fråga till Anna-Lena Hultman dock utan att få något svar. Därför försöker jag så här.
 
Mvh
Annastina Sekunde

2010-08-07, 00:36
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Annastina!
 
Det var ju mystiskt! Jag har svårt att tänka mig att någon begär att få ett foto raderat. Jag vet inte vad som händer med antalet kort, när en dubblett slås ihop med samma kort, d v s alla uppgifter från de två korten finns bara på det ena. Då borde ju antalet minska.
 
Du kan ju chansa på att skriva din fråga i Förbundsforum; Porträttfynd och hoppas på svar.
 
Att leta kort, som man minns att man har sett, är nästan som att leta en nål i en höstack, fast ibland lyckas det.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-08-08, 11:02
Svar #2

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Hej Ann-Mari och tack för ditt svar.
 
Detta är naturligtvis ingen stor grej, men eftersom det händer då och då har det kommit mig att undra varför. Jag följer ett par av mina landskap kontinuerligt för att se om något spännande porträtt lagts in och ser ibland att antalet porträtt minskat. (Inte ofta men tillräckligt för det måste gå att förklara). Jag noterar antalet för att vara säker.
 
Din teori om hopslagning av kort förutsätter ju att någon  hela tiden granskar innehållet i Porträttfynd på jakt efter dubbletter och det tror jag inte. Har däremot en dubblett upptäckts vid registrering av nytt kort och tas bort, blir ju antalet status guo.  
 
Hälsn.
Annastina

2010-08-08, 12:39
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annastina!
 
Nej så fungerar det inte riktigt. Ett nytt foto registreras med nummer xxxx och om någon upptäcker att samma foto redan finns i ett annat album, så brukar Admin i Porträttfynd radera det ena och spara det andra. Dessa upptäckter av dubbletter kan ju ske långt efter det att korten är inlagda (av mig t ex eller av oss andra, som jobbar med identifieringen av de gamla korten).
 
Om nu detta skulle ha med att antalet kort i ett landskap minskar, det kan inte jag avgöra.
 
 exempel
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-08-08 12:43)
Ann-Mari Bäckman

2010-08-09, 13:45
Svar #4

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
För att ta ett exempel på hur fel det kan bli kan du titta på album #57873.
Här har ägaren lagt in ca 50 kort som han troligast köpt på Tradera eller annat vis utan att kontrollera om de redan finns. Just i detta fallet verkar det som om att den tidigare ägaren redan har lagt in korten och sedan efter ett tag sålt korten vidare.
Några dubletter är redan raderade men de flesta finns kvar och kommer väl att försvinna efterhand under lång tid om nu inte någon moderator ser detta och går igenom albumet med en gång och tar bort alla dubletter.
I och med rättelserna kommer det att minska antalet kort i några län.
Den skadliga effekt det får är att det har kommit in kommentarer om att kortet även finns i en annan bunt vilket inte stämmer då det är samma kort och är sålt.
Att det är samma kort ser man tydligt på kortens skador.

2010-08-09, 16:06
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kent!
 
Den skadliga effekt, som ett sådant här förfarande har, är att den som köpt albumet har lagt ut pengar i onödan, i tron att denne gör en god gärning, plus att samma kort i ett album läggs in två eller flera gånger.
 
Vitsen med dubletter är att man även om man inte hittar något namn på korten, kan kanske koppla ett samband mellan två album och med detta lättare identifiera personerna på korten. att då samma album läggs in två gånger behöver inte betyda att någon skada skett för Porträtfynd.
 
Jag misstänker att de som köper kort på Tradera för att lägga in i Porträttfynd kontaktar säljaren innan köpet blir av. Nybörjare kanske inte tänker på detta utan gladeligen köper album på Tradera, för inte tala om oskicket att plocka isär korten och sälja dem styckevis, utan att kolla upp var de kommer ifrån.
Ann-Mari Bäckman

2010-09-21, 22:17
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har tidigare lagt in vilka landskap, där flest bilder finns inlagda, men jag hittar det inte.
 
Just nu är ställningen denna:
 
1. Medelpad    11 224 kort
2. Stockholm   10 083 kort
3. Ångermanland 9 201 kort
4. Jämtland     7 644 kort
5. Skåne        6 266 kort
6. Småland      6 107 kort
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna