ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familj?  (läst 673 gånger)

2011-07-06, 23:11
läst 673 gånger

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil

 
 
Har funderat på om detta kan vara en familj. Fotona fanns i min makes morföräldras album. Mannes foto är tagit 1905 och kvinnas 1904. Tycker kvinnan ser ut som hon vore en prästfru eller dylikt. Mannen har jag lagt ut tidigare angående hans uniform.
 
 
Mvh Anita

2011-07-07, 07:29
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anita!
 
Lägg gärna in korten i Porträttfynd. Där är det lättare att jämföra bilder med varandra, plus att om man har tur, kan man hitta en kopia av samma kort. Dessutom är det mycket lättare för andra att hitta till albumet, speciellt om man skriver till varje kort t ex ett album från XY socken, plus första kortnumret på varje kort.  
 
Prästfruarna var inte klädda på något speciellt sätt.
Ann-Mari Bäckman

2011-07-07, 15:58
Svar #2

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Jag ska väl försöka vid något tillfälle att göra det. Har många kort jag undrar över. Som du skriver, om man har tur så kan man hitta en kopia. Det har jag faktiskt gjort, det var en man som också fanns i det albumet.
 
 
 
 
Mvh Anita

2011-07-08, 04:48
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Anita! I fråga om foton från den här tiden är det svårt att göra sociala bestämningar. Det gäller särskilt kvinnor. Allmogen tog på sig sina bästa kläder när de gick till fotografen och särskiljer sig inte. Ändå är det något i den här kvinnans attityd som signalerar medelklass, men jag vet inte exakt vad.

2011-07-08, 09:16
Svar #4

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Göran.
 
Håller med dig om hennes attityd. Kan inte riktigt ta på det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna