ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #101063 - Vem var Bettan Heyss?  (läst 582 gånger)

2010-10-10, 15:30
läst 582 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vem var Bettan Heyss? Hon var troligtvis gymnastikdirektör, utbildad 1897, född ca ca 1877, hade varit bosatt i Karlskrona, men ev senare i Stockholm eller tvärtom, hade barnen Göran och Greta, födda ca 1915 och 1912. Det finns kort från Tyskland. Kan namnet härstamma därifrån.
 
Bettan
Ann-Mari Bäckman

2010-10-10, 18:13
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Varifrån kommer uppgiften att hon hette Heyss?

2010-10-10, 19:43
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Till Bettan står det på några kort i albumet och på bifogade kort står det Bettan Heyss. Jag har för mig att jag hade tidigare bett Anders Nylander om att få se hur namnet var skrivet och att jag inte kunde läsa det på ett annat sätt heller än Heyss. Nu med den nya Sveriges dödbok hade jag hoppats att jag skulle hitta någon Elisabet Heyss där, men så blev det inte.
 
Heyss
 
Det är möjligt att mannen stavat Bettans efternamn fel och att det ska vara Heiss, som verkar vara betydligt vanligare
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna