ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #107809 - Fascinerande håruppsättning  (läst 2496 gånger)

2010-09-18, 21:33
läst 2496 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På 60-talet cirkulerade en skröna om att man lade in limpor i håruppsättningarna, Farah Diba-frisyrerna, för att de skulle se större ut.
 
Man kan ju undra vad som gömmer sig under denna hårknut eller är det en liten hatt?
 
Ann-Mari Bäckman

2012-08-25, 07:14
Svar #1

Utloggad Tommy Jonestrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 09:32
    • Visa profil
Jag tror att det är hennes egna hår. På den tiden klippte man sig knappt, men så kom glada 20-talet och då åkte det av. Man får tänka att håret gick nedanför rumpan, hon ser ut att ha ordentligt med självlockar, för texturen på håret är olika, alltså inte ondulerat med tång. Hon ser lite bonnig ut så hon har gjort sig så fin hon bara kan.
Reagerar mer på kläderna, ser ut som om kragen skall sitta innanför, eller vara mörk, samt att jackan/överdelen är oknäppt. Ärmarna ser ut att vara trumpetärmar, hade man det i Sverige?  
Hon ser ut som om man tagit av vad som fanns.
Men men.... charmig bild
 
mvh Tommy

2012-08-28, 21:37
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Jag har läst någonstans att kvinnor på 1800-talet kunde ha något som kallades valk och som man kunde ha under eller inuti sin frisyr för att få håret att se fylligare ut. Vad denna valk var gjord av vet jag inte.
 
/Sylvia

2012-08-28, 22:20
Svar #3

Utloggad Birgit Lundhquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2018-06-25, 12:28
    • Visa profil
Valken var av eget hår  ivarjefall på den tiden  På 60-talet fanns det ju valkar av konstgjort hår man satt i håret Limpor var nog bara skrönor

2012-08-28, 22:26
Svar #4

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Om man googlar på hårvalk finns en hel del information att hämta. Med bilder och allt!
Jag kommer ihåg att det var i Anne på Grönkulla som jag läste om valkar.
Den boken utspelar sig ju på senare hälften av 1800-talet. Anne och väninnan Diana burrade upp sitt hår så att man skulle kunna tro att det var en valk inunder.
 
/Sylvia

2012-08-29, 07:23
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte exakt när kvinnor skulle ha en speciell hårknut (på 50-talet), men där använde de en rulle bestående av nät. De såg ut som den amerikanska bakverket Donout (heter det så). Skådespelerskan Tippi Hedren i filmen Fåglarna hade en sådan hårknut.
 
På 40-talet eller var det i början på 50-talet, så rullade kvinnorna sitt hår längst ned på en valk.
 
Bilder på detta kan man som Sylvia skriver hitta om man googlar på hårvalk.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna