ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #110479 album  (läst 673 gånger)

2010-11-19, 19:32
läst 673 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Några större foton tagna av Hjalmar Johanson i Sundbyberg som finns i albumet.

Känner någon igen människorna eller huset
Bild 2.
 
Troligen samma hus
Bild 3
 
Bild 4

2010-11-20, 05:43
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Hade det varit hemma i Lidköping skulle jag säga att huset är ett typiskt länderi. (ja dvs, huvudhuset på ett länderi). Ett av de mindre kanske, men inte ett av de minsta.
De avfotograferades kläder och spatserkäppar bekräftar intrycket.  
Jag antar att det var motsvarande i Sundbyberg!   :=)
 
De två männen på nedersta bilden är arbetskarl och hans hjälpreda / anställda. Även arbetskarlar klädde sig prydligt om deras arbete inte var smutsigt eller grovjobb. Eller om de skulle ut när de var lediga. Så de är halvsnyggt klädda inte enbart för fotograferingens skull.
 
Första fotot fascinerar mig extra. Brukade kvinnor använda spatserkäpp?? Damen håller fram sin spatserkäpp så tydligt att jag får intrycket att det faktiskt är hon som är huvudpersonen. Fullvärdig medägare i rörelsen eller så. Och inte enbart som maka.
 
Fotografen var antagligen en duktig amatör. Ett pro hade naturligtvis satt ut namnet och firmanamnet. Medan amatörer brukade nöja sig med snygga ramar - dessa här är typiska. Duktiga lidköpingsamatörer använde också såna.

2010-11-20, 06:51
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotografen är nog ingen amatör. I samma album finns detta foto cykel. Namnet kan finnas tryckt på baksidan.
 
Jag vet inte vad ett länderi är för något, men jag skulle tippa på att detta hus tillhör en grosshandlare eller liknande. Det verkar vara samma hus på alla bilder. Fotografen befinner sig i Sundbyberg, men det behöver inte betyda att just detta hus ligger där.
 
Äldre kvinnor eller andra, som hade problem med knä eller höfter använde sig av käpp. Nu tycker jag kvinnans käpp ser tjockare ut än de andras, så kanske det är ett paraply, som hon stödjer sig på.
Ann-Mari Bäckman

2010-11-21, 16:22
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Robertsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2015-11-20, 19:15
    • Visa profil
Här i Uddevalla har det funnits flera landerier, dvs ett lantställe en bit bort från den egentliga bostaden. Landeriet var byggt av trä och gärna med snickarglädje. Där odlade man kål, rovor och kanske blommor. Det fanns även fruktträd. Byggnaden på landeriet fick ofta namn med anknytning till hustruns namn som Margarete-lund, Else-berg (Sofie-ro)osv.  
På det översta fotografiet tycker jag att man skymtar en större byggnad i sten, kanske det är huvudbyggnaden. Käppen som damen har tror jag att det är ett hoprullat parasoll.

2010-11-21, 21:12
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för den förklaringen av ordet!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna