ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmlin,Albert  (läst 719 gånger)

2000-05-03, 10:45
läst 719 gånger

Eva Holmlin

Jag söker efter fakta om min pappa Albert Holmlin.
Han dog 1953, innan jag föddes. Han var född 1913-06-09. Han jobbade på Sahlgrenska sjukhuset på 50-talet. Jag vet inget om hans föräldrar eller syskon. Jag vet att han hade fler barn än mig.

2000-06-13, 17:00
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ur födelseboken för Annedals BB:
 
9/6 1913
 
Nr 744 Margit
Nr 745 Albert
(Tvillingar)
Fader: Ok.
Moder: Hulda Emilia Holmlin, tjän., Håbäckemarken, f 30/9 92, og.
Särskild anteckning: Naverstad G.o.B.l. 28/6.
 
Fadern var alltså okänd, och modern från Håbäckemarken i Naverstads socken i Bohuslän, och en attest hade sänts dit den 28/6. (OBS! Det finns en Annedals församling i Göteborg, men detta är alltså inte ur församlingens födelsebok, utan Annedals BB.)
 
För Hulda Emilias familj se > Naverstad.
 
I Göteborgs mantalsregister (kortregister som finns mikrofilmat [rullfilm] på landsarkivet) återfinns:
 
Albert Törndal (Holmlin), metallarb., f 9/6 1913. Den första adress som finns noterad på hans kort är: Stadsdel 24, 4:e kvarteret, nr 14, Karl Johans församling. Gatuadress: Gullkragen. Där är han inskriven den 15/2 1926. I marginalen finns en notering om att han varit i Karlskoga några år på 30-talet, men det är svårt att avgöra exakt vilka år som avses. Vidare finns noteringen Ant. släktn. Holmlin. Därefter har ett nytt kort lagts upp:
 
Albert Holmlin (Törndal), vaktmäst. (det finns ett annat yrke överstruket, men filmen är suddig, så det är svårt att se vad det ska vara), f 9/6 1913. Det finns en notering om att han flyttat till Eskilstuna i oktober 1945, men redan i november är han tillbaka igen. Den sista adress som finns på kortet är Paradisgatan 17, Masthuggs församling, där han bodde från den 18/10 1952. Han dog den 19/9 1953.
 
Landsarkivet har bouppteckningar från Göteborg t o m 1947. Därefter finns de kvar på Göteborgs tingsrätt. I bouppteckningen ska finnas uppgifter om vilka barn han hade.
 
I mantalsregistret återfinns också:
 
Hulda Emilia Holmlin, kokerska, f 30/9 1892. Den enda adressen på kortet är: Rote M6 [vilket lär betyda Majornas 6:e], 7:e kvarteret, nr 2. Där finns hon från den 22/3 1917. Notering: G. (alltså gift) Törndal, men vigseldatum framgår inte. Ett nytt kort har lagts upp:
 
Hulda Emilia Törndal, hustru, samma födelsedatum och adress som på det förra kortet. Notering: 29/9 24 Amerika.
 
I mantalsregistret finns även:
 
Gustav Erik Valdemar Törndal, eldare, f 18/8 1889 (sista siffran i årtalet är osäker). Två adresser finns noterade. Den första är densamma som Hulda Emilias, och där finns han från den 10/2 1917. Den andra är: Rote XIV, 7:e kvarteret Smugglaren, nr 2. Han är noterad som obef. (alltså obefintlig) 1931, och sedan finns inget mer om honom.  
De var alltså gifta. Men frågan är om det var Törndal som var den okände fadern. Efter att Hulda Emilia emigrerat, så fanns alltså man och son kvar i Göteborg, men på olika adresser. Och Albert antog alltså moderns flicknamn Holmlin. Om makarna var skilda framgår inte.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-06-15, 09:03
Svar #2

Eva Karlsson

Till Jörgen Tollesson.
 
Hej!
Tack så mycket för din hjälp. Jag har hittat min syster och vi pratar mycket med varandra. Men det är något konstigt med våran farmor. Hon lämnade våran pappa när han var i 10-års åldern och sa att hon skulle komma tillbaka och hämta honom senare. Hon var tillbaka flera gånger men besökte honom aldrig mer. Hon dog i USA mitten på 80-talet och lämnade en hel del pengar efter sig. Dom skulle min pappa ha,men då hade han varit död i över 30 år, så arvet skulle ju gå till min syster och mig. Istället fick hennes bror det, men han var också död.Det gick till hans son, som också var död. Så min farmors brors barnbarn fick arvet och våran pappas barn inget. Det här har vi bestämt min syster och jag, att det måste vi forska i. För pappas skull, som aldrig blev en lycklig människa efter sin mammas behandling. Jag ville berätta detta för att visa vad som kan komma fram när man börjar släktforska. Min syster hittade jag när jag ringde och frågade vem som hade hand om pappas grav.
Du undrade om den okände fadern var Törndahl. Det visste min syster att det var farfar.  
 
Vill du hjälpa mig någon mer gång så skulle jag bli väldigt tacksam.
 
Med vänliga hälsningar
 
Eva Karlsson (Holmlin )

2001-02-19, 22:37
Svar #3

Rigmor Persson

Jörgen Tollesson
Tack vare att Eva Karlsson efterlyste Albert Holmlin och hans släkt fick även jag veta mycket om min fars (Albert Holmlin) släkt. Eva Karlsson  är en halvsyster till mig då vi har samma far.Vet du möjligen var hon bor?

2001-02-22, 23:16
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Rigmor Persson! Jag vet inte mer om Eva Karlsson än vad hon har skrivit i sina inlägg här i Anbytarforum. Har du försökt att skriva till den epostadress som hon uppger i inlägget ovan?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna