ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färila HVIa:2 (1734-1768) Bild 128 / sid 246  (läst 639 gånger)

2013-11-17, 17:53
läst 639 gånger

Utloggad Marianne Wallert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Dödsnotis för Olof Olofsson, f 1719-10-28 i Föne, Färila. Är det någon som kan hjälpa mig tyda detta är jag jättetacksam. Det verkar vara så mycket så jag vet inte om allt handlar om honom? Jag klarar i alla fall inte av att se vad det står.
 
Ett stort tack på förhand!!!!
Marianne

2013-11-17, 20:18
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Jodå det är två och ½ sida med långa omständliga gudliga utläggningar om sorgen efter denne 25-åring som omkommit i en båtolycka.
Hälsar Mats

2013-11-17, 21:21
Svar #2

Utloggad Marianne Wallert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Mats,
 
Tack! Du har inte möjlighet att berätta lite mer om omständigheterna kring hans död? Var han sjöman eller bara ute och fiskade?
 
//Marianne

2013-11-18, 17:28
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hinner bara ta lite utdrag: Sal. drängen Ärlig och Beskedelig Olof Olsson ifrån Föne föddes af Christel. föräldrar Anno 1719 d 28 Octobris och döptes den 1 Novembris Fadren är Nämndemannen ärl. och förståndig Olof Larsson i Föne och modren ärl. och gudfr. hustr. Cherstin Pädersdr. Genom dopet är han på nytt född til ewiga lifsens arwinge, igenom christelig underwisning har han i barndoms liwet (fått) känna gud och sin frälsare Jesum Christum (Såhär håller det på hela första och halva nästa sida!! Först vid mitten på andra sida ommer prästen till vad som hänt.)
D 26 aprill nästl. eller dagen för Chr himmels färds dag lopp han lika som af en besynnerlig drift hemifrån til at hämta föräldrarnas båt hit neder til färjestaden  endast til den ändan at hiälpa föräldrarna och grannarna öfwer älfwen dagen derpå följande; och ändock ingen fick se honom lefwande mera. Ej heller wet någon warest eller huru båten hwälft öfwer ända, så synes det klarl. (klarligen) at han war stadd på et lofligt ärende och på en rätt wäg  (Sedan följer ånyo bara gudliga resonemang ända till tredje sidans mitt).    
Hälsar Mats

2013-11-18, 21:30
Svar #4

Utloggad Marianne Wallert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Tack snälla Mats!
 
Jag klarade ju inte att tyda det själv men med din hjälp är allt det viktigaste nu uppenbarat!
 
Hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna