ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landskrona Db CI:3 s. 153-154  (läst 589 gånger)

2012-02-09, 11:12
läst 589 gånger

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig tyda bifogade bilder. Konstigt att Ahasverus Rafenius dyker upp på 3 olika datum.
MVH
Georg
 

2012-02-09, 12:44
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Georg!
 
Just Landskronas kyrkoböcker är lite spretiga i och med att de under större delen av 1700-talet inte nämner de kyrkliga händelserna tillsammans, utan strikt kronologiskt. Av den anledningen hittar man födslar, dop och mödrars kyrktagningar utspridda kronologiskt, liksom i fallet med Ahasverus Rafenius, dödsfall, likringning och begravning. De tre notiserna lyder såhär:
Junij d: 6 Blef Kyrckioherden och StadzComministren Hr: Ahasverus Rafenius död kl: 2: eft: middag: Till ålder 49 åhr.
 
Junij d: 7 Likringdes för Kyrckioherden och StadzComministren Hr Ahasverus Rafenius med alla Klockorne Uthj Stadz Kyrckian ifrån K:n 11 till 12.
 
Junij d: 10 Begrofz Kyrckioherden och StadzComministren Hr Ahasverus Rafenius utj StadzKyrckian På stora gången up wed Choret; då dett ringde till Sambling sampt begrafningz ringning och Efter ringning.
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-02-09, 12:48
Svar #2

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack för hjälpen Marcus! Jag hade hoppats att hitta hans hustru, Karna Sofia, i texten eftersom jag hade en uppgift om att hon skulle ha avlidit i Landskrona 1748, men detta år måste gälla maken.
MVH
Georg

2012-02-09, 13:09
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Det stämmer, jag har kikat lite på denna familj tidigare (eftersom Ahasverus' ena dotter gifte sig med klockaren Lars Kollbeck i Höör), och det enda som står i Lunds stifts herdaminne om hustrun Karna Sofias dödsår är dödsnotis icke anträffad. Kanske den helt enkelt har förkommit, jag vill minnas att jag inte heller hittade någon bouppteckning efter Ahasverus, som kunde ge en ledtråd till om hustrun levde eller vad avliden vid hans död, men mest troligt var hon väl i livet, hon var ju bara runt femtio år när maken avled.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna