NULL Skriv ut sidan - Haijock / Hajok / Hayjock

Anbytarforum

Titel: Haijock / Hajok / Hayjock
Skrivet av: Håkan Dackman skrivet 2004-11-21, 20:52
Lotta Nordin gjorde 14/11 en inlägg under släkten Bursie där hon i ett citat från Jönköpings rådhusrätt 1643 nämner en Sander Hoik med affärsförbindelser med Peter Bursie och Hans Makeler (Maclean). Hon gissar att Sander Hoik är densamme som den senare Jönköpingsborgmästaren Alexander Haijock.  
Jag tycker att det verkar mindre sannolikt, eftersom han då bara skulle ha varit 21 år (om födelseåret 1622 stämmer). Men det kan ju tänkas att det rör sig om Alexanders och Davids far.
Namnformen Hoik kan i varje fall ge spår till det skotska ursprunget till namnet Haijock, som ingen verkar ha kommit med något förslag på hittills. Det finns en ort som heter Hawick i Roxburghshire, som enligt uppgift på nätet uttalas just Hoik.
Vid några snabbsökningar på vanliga söksidor (t.ex. familysearch) har jag hittat en del exempel på att Hawick också använts som familjenamn, särskilt i Leith i Midlothian. Jag har inte sett något som direkt kan kopplas till våra svenska Haijockar, men det kan ju alltid vara en utgångspunkt för vidare forskningar.