NULL Skriv ut sidan - Holst

Anbytarforum

Titel: Holst
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-09-17, 22:06
Hej Eva-Marie!
 
Jag har lyckats sammanställa följande tidslinje över klockaren Peter Holsts liv, och han tycks ha varit en orolig själ:
 
1712 27/6 (Lunds domkapitels protokoll): Studenten Peter Holst erhöll 1712 23/6 biskopens brev att förrätta klockaretjänsten vid Kverrestad & Smedstorp, i nådåret efter avlidne klockaren Fischerström, såsom han sig i förhöret någorledes begått.
 
1713 4/2 (Lunds domkapitels protokoll): klockaren i Kverrestad, Peter Holst, stäms till konsistorium för sitt lägersmål som han begått med en piga i socknen.
 
1713 14/2 (Ingelstads häradsrätts dombok): Ställdes för rätten kånan Karna Larsdotter för begånget lönskaläger med klockaren Petter Holst. Klockaren var tillstädes och bekänner att han lägrat henne, vilket Karna jämväl vidgår, och påstår att få fosterlön till barnet som ännu icke är fött. Beslut: klockaren och Karna döms att plikta för det lönskaläger som de med varandra ha begått, han 10 daler och hon 5 daler silvermynt, och stå sedan en söndag vardera på pliktpallen och sedan uppenbar skrift, viljandes rätten om fosterlön förordna när barnet blivit fött.
 
1713 25/2 (Lunds domkapitels protokoll): konsistorium kan intet bevilja klockaren Peter Holst sin begäran att bli förordnat på annat ställe, »såsom han genom sit brott och lägersmåhl förbrutit sit Embete».
 
1713 11/3 (Lunds domkapitels protokoll): Petrus Holst kan komma till Ottarp och bli klockare.
 
1713 22/4 (Lunds domkapitels protokoll): Peter Holst kan komma till Kyrkheddinge.
 
1713 17/6 (Lunds domkapitels protokoll): klockaren i Kyrkheddinge, Peter Holst, förklarar sig över kyrkoherdens och församlingens klagomål över honom.
 
1715 6/7 (Lunds domkapitels protokoll): klockaren i Kyrkheddinge, Peter Holst, inkom efter citation, sedan han anklagats för att ha misskött tjänsten. Utöver detta tillsades han att föra ett skicklig leverne och leva med sin hustru i sämja, »hwar annat sker, wil consistorium sådant rätta på tiänligt sätt, och förmantes at taga sig til wahra».
 
1718 7/4 (Lunds domkapitels protokoll): klockaren Peter Holst [i Kyrkheddinge] kan befordras till klockaretjänsten i Oderljunga & Perstorp, och fick samma dag (Lunds domkapitels protokoll) fullmakt på samma klockarekall, sedan förre klockaren inrollerats till soldat »och ey hopp om des restitution».
 
1730 29/7 (Lunds domkapitels protokoll): Peter Holst, f. d. klockare i Oderljunga, kan få extra [utdrag ur] protokollet om dess hustrus skillnad från honom, och att hon fått sedermera lov att gifta sig.
 
Under tolv års tid hinner han alltså vara klockare i tre eller fyra olika församlingar, begå lönskaläger, gifta sig, vara osams med sin hustru, vara otrogen, skilja sig och rymma till Danmark (enl. uppgift i Sjöströms nationsmatriklar). Jag har inte heller lyckats hitta några barn till klockaren och Brita Lucia Hochstein, men detta beror väl på att Peter Holst vid tiden för vigseln bodde i Kyrkheddinge (där kyrkoböcker saknas före 1736). De gifte sig mycket riktigt i Ystads S:t Petri 1713 8/5, och vad jag kunnat få fram var Brita Lucia Hochstein syster till prästen Jöns Hochstein, och således dotter till borgaren i Ystad, Hans Joachim Hochstein och hans 1:a hustru Birgitta Tillufsdotter (källa: Lunds stifts herdaminne, samt Borg, Ystadshistoria i sten, s. 148).  
 
Jag vill minnas att det står en hel del i domböckerna om klockarens otrohetsaffär 1724, även brev från hustrun etc., men vad jag kunnat se där hette kvinnan Bengta Johansdotter, inte Lucia Eriksdotter? Såvida det inte handlade om två olika affärer. Den stackars Brita Lucia Hochstein fick skilsmässa (jag lyckas dock inte hitta datum för detta, men Lunds domkapitels protokoll har en förarglig lucka 1720-29), och gifte om sig 1724 26/5 i Perstorp med organisten i Vittskövle & Degeberga, Peter Löfgren (född ca. 1703, begr. 1731 1/9 i Vittskövle, »28½ år»). Brita Lucia dog ett halvår efter maken, och blev begr. 1732 18/2 i Vittskövle. I detta äktenskap föddes fyra barn, samtliga i Vittskövle: Hans Joachim (f. 1726 30/3, begr. 1728 7/6), Jöns (f. 1728 1/8, begr. 1729 7/4), Carl Jacob (f. 1730 28/2, begr. 1731 2/2) och Petronella Margareta (f. beräknat. 1732, varken i Vittskövle eller Öja, död »13 veckor gl.» och begr. 3/5 s. å. i Öja, där hon efter föräldrarnas död uppenbarligen togs om hand av morbrodern, pastor Hochstein).
 
Några barn till klockaren Holst och Brita Lucia Hochstein lyckas jag dock inte hitta, kanske de inte fick några barn p.g.a. den osämja som tycks ha uppstått redan 1715? Det kan ju dock hända att det föddes några barn i Kyrkheddinge, där ju kyrkoboken saknas, men det hade varit intressant att få veta källan till uppgiften om att Cherstina Persdotter skulle vara deras barn?
 
Mvh, Markus