NULL Skriv ut sidan - Honterus

Anbytarforum

Titel: Honterus
Skrivet av: Anders Källén skrivet 2013-03-27, 17:55
Kyrkoherde Lars Hontherus i Alunda förekommer i flera släktträd på nätet, men dessa ställer fler frågor än de besvarar kring hans familj. Det yttersta skälet till detta är att Uppsala ärkestifts herdaminne, det gamla, är mycket otillförlitligt och framför allt ofullständigt. En av mina anor hette Elisabet Honther, och av olika skäl var det rimligt att hon skulle vara dotter till Lars. Detta föranledde mig att försöka komma underfund med hur hans familjesituation såg ut, en undersökning jag sammanfattar nedan. Om någon har kompletterande uppgifter, är jag väldigt angelägen om att få ta del av dem.
 
Mina källor är fr.a. Alunda kyrkoarkiv, men också den indirekta information jag har kunnat få från Uppsala Universitets studentmatrikel och konsistorieprotokoll från den tiden (som finns tryckta och utgivna). Till dels finns här naturligtvis diverse antaganden som inte går att verifiera strängt vetenskapligt. Men jag tror ändå sammanställningen kan vara en bra utgångspunkt för andra.
 
------
 
I ärkestiftets herdaminne anges Lars som gift två gånger, men det är nästan säkert att han var gift tre gånger (se mitt inlägg på http://forum.genealogi.se/index.php?topic=75267.msg1047336#msg1047336 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=75267.msg1047336#msg1047336)). Vem den första hustrun var är ännu helt okänt, men det bör ha varit en prästdotter i regionen. Den andra hustrun var Sara Agrivillea (18/4 1651-6/1 1695), dotter till pastorn Abrahamus Magni Agrivillius (d 10/10 1672). Efter hennes död gifte 1695 Lars om sig med Elsa Grubbe (1677-1751), som var dotter till professor Andreas Grubbe (1635-8/7 1680) i Uppsala och hans hustru Kristina Rudbeckia (27/12 1652->1706), dotter till biskopen i Västerås, Nicolaus Rubeckius. Efter Lars död gifte sedan Elsa om sig med handlaren D. Buchan i Stockholm (och efter dennes död med ryttmästare Gustav Ahlbom).
 
Vad gäller barn hade Lars flera i 2 kullar, av vilka inga är med Elsa Grubbe. Följande barn har jag identifierat:
*   Johannes, om vilken vi bara vet att han gifte sig den 29/1 1693 i prästgården i Alunda med Catharina Lind. Eftersom han har namn efter sin farfar kan man anta att han är äldste son.
*   Samuel skrevs den 5/3 1679 in vid Uppsala universitet som Samuel Laur. Hontherus från Uppland. Han blev den 8/10 1699 skolmästare i Öja på Gotland efter inrådan av biskop Israel Kolmodin. Samuel dog i Öja den 2/2 1738 i en ålder av 70 år, och ska därför ha varit född omkring 1668. Det finns därför anledning att tro att han var lillebror till Johannes, eventuellt namngiven efter sin morfar, och därmed från det första äktenskapet.
*   Abraham, som kom att efterträda fadern. Gissningsvis äldste son till Sara, och namngiven efter hennes far. Abraham dyker upp som dopvittne ffg 1690, och är därför troligen född kring 1670. Publicerade i Jena 1694 och blev magister. Han var orator vid prästmötet 1707 och dog i Alunda 1713. Var gift och bland hans vuxna barn har vi en son Lars (1701-8/3 1771) som blev kyrkoherde i Spånga och Järfälla (han efterträdde en Lars Westman 1733 i Spånga och konserverade änkan, adelsdamen Katarina Charlotta von Brobergen), och en dotter Augusta. I kyrkoarkiven för Alunda hittas att han dessutom fick en son Petrus 1699 och att Augusta vara född som tvilling med Anna Brita den 24/2 1700.
*   Elisabet som dyker upp som dopvittne första gången 1691 och sedan ofta anlitad åtminstone till 26/4 1696 (ofta till komminister Petrus Printz eller kronobefallningsman Jean Ste Rees). Hon gifte sig därför troligen 1697 med Peter Hielm när denne kommit hem från sin studieresa på kontinenten. 1708 skrevs deras söner Jonas, Lars och Johan Wilhelm in vid Åbo universitet, och den senare bör ha varit född omkring 1699. Det är därför troligt att deras första barn var tvillingpojkarna Jonas och Lars. Vad som blev av dessa är helt okänt, men Johan Wilhelm är min anfader. Dessutom två döttrar, Maria Elisabet som gifte sig med auditören Anders Sparman  och Charlotta Justina dör dog ogift i Alunda 1745. Elisabet dör i Alunda den 28/8 1748.
*   Elsa, som också dyker upp som dopvittne första gången 1691 och som efter 1702 gifte sig med kyrkoherden i Håtuna, Lars Berg (f.ö son till hennes moster Magdalena Agrivillea, som gift sig med efterträdaren till deras far, Eric Berg). Lars Berg var vicepastor till Abraham Honther åtminstone 1715. Hon begravdes i en ålder av 40 och några år den 23/12 1721 tillsammans med en son, döpt till Daniel, som fötts den 29/8 s.å.
*   Lars, som blev pastorsadjunkt - oklart var. Tillsammans med sina bröder Isak och Jakob skrivs han in vid Uppsala Universitet den 23/2 1687 (medtagande egna informatorer) och han dyker upp som dopvittne ffg 1695 och är magister i december 1702. Man kan dock notera att en Elisabet Larsdotter föds den 17/11 1717 i Vassunda, Stockholm och påstås ha en far som heter Lars Honters.
*   Jacob föds den 18/1 1679 i Alunda (första notisen i existerande födelsebok). Dyker upp som dopvittne 1700 (tillsammans med storasyster Elsa) och sedan 1702. Sistnämnda år blev han 1702 volontär vid Uppsala regemente (Majorens kompani). Året efter blev han sergeant, och den 8/6 1704 fänrik. Han följde med Karl XII på dennes krigståg och stupade vid Poltava den 28/6 1709.
*   Petrus föds den 1/11 1681, men inget senare om honom är känt.
*   Daniel föds den 20/1 1683 i Alunda. Han dyker upp som dopvittne ffg 1702. Vid ett dop den 21/3 1707 är han vittne tillsammans med styvmor Elsa Grubb och då betecknad bokhållare. Han blev senare häradsskrivare och kronobefallningsman och begraver en son Lars i Alunda den 7/9 1740. Han har troligen inhyst familjen Elisabet Hielm när den flytt från ryssarna till Sverige och dog eller flyttade från Alunda någon gång 1740-41. Hans hus övertas då av systerdottern Charlotta Hielm, som emellertid dör några år senare ogift.
 
Förutom dessa barn, som får anses säkra, nämner Uppsala ärkestifts herdaminne en dotter Vendela som ska dött ung, samt en son Nils som ska blivit fil.mag. Det finns dock inga andra spår av honom ännu. Vidare fanns uppenbarligen en son Isak också, som också är spårlöst försvunnen än så länge.
 
Har ni kompletteringar: e-maila mig gärna. 
 
-anders