NULL Skriv ut sidan - Humble / Humle

Anbytarforum

Titel: Humble / Humle
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2015-01-31, 05:10
Kristina, självklart ska regler respekteras och görs också av mig! Däremot är det tveksamt om ditt inlägg, och därmed även mitt svar, ursäkta mig , följer den tidigare uttalade regeln om att här hålla oss till släktforskningsutbyte och att övriga diskussioner bör föras på annat håll i Anbytarforum eller Rötter!
 
Detta är redan diskuterat tidigare, som du vet, och då meddelade den DISBYT-ansvarige här i Anbytarforum att det var ok att dela med sig av insända resultat, om man angav uppgiftslämnarens namn, enligt vanlig forskarsed. Från början gällde kritiken att även e-postadresserna lades ut med @-tecken, då skrevs dessa om som at, istället. Sedan kom synpunkter på att telefonnumren var med och sedan adresserna.
 
Ur ett etiskt perspektiv tycker jag att det är viktigt att du anger vem som är källan, dvs vem som har rapporterat uppgiften i Disbyt.
Se  
och
mitt svarsinlägg till Kristina och andra den 14 november 2010 i diskussionstråden Anbytarforum » Övriga ämnen » 16 Internet, netikett och webbpublicering » Om att citera från Disbyt
 
 
Sedan dess lämnar jag bara ut bidragsgivarnas namn och inga kontaktuppgifter, enligt den DIS-ansvariges rekommendation och den forskartradition som alla bör följa om att ange vem man tagit uppgifter ifrån, oavsett om det är en databas, sajter på nätet, tryckta eller muntliga källor!
Detta följer även Anbytarforums regler:
.Källhänvisningar bör alltid lämnas, både när du ställer frågor och när du besvarar frågor.
.Skriv endast om avlidna personer och undvik uppgifter där nu levande personer kan känna sig kränkta. Lägg inte ut e-postadresser eller kontaktuppgifter till andra personer.
 
Om man vill ha kontaktuppgifter till de ca 25000 bidragsgivarna i DISBYT (dvs postadresser, telefonnummer, e-postadresser och eventuella hemsidesadresser) måste man således vara medlem i DIS och själv ha bidragit med uppgifter till den databasen.
 
Hoppas verkligen släktforskaruppgifterna jag meddelade är till glädje och nytta, samt för släktforskningen om släkterna Humble framåt.
 
Om det inte vore för denna övertygelse efter att ha sett vilka resultat som uppnås och bevaras sökbart här i Anbytarforum, till skillnad från den växande andelen Facebooksajter med mera, liksom all tacksamhet och uppskattning som visats mig genom åren, så vore det enklare och mer tidsbesparande att göra något annat, som inte misshagar Kristina, och eventuellt någon annan!!!
Nog nu, om detta här!!!
 
 
(Meddelandet ändrat av simson 2015-01-31 06:31)