NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2008-08-04, 19:24
Hej Kai,
 
Är du säker på att Mårten Höffner dog i just Önnerud? Om jag inte misstar mig så innehade han och hustrun hemmanet Prästbol på livstid så det är väl mer troligt att han avled där?
 
Vad menar du med att Krigsarkivet håller på att rota i vart deras ursprung finns? Menar du att de själva håller på att rota i saken eller har de av någon fått i uppdrag att försöka finna ursprungslandet?
 
Varifrån kommer uppgiften att några av Mårten Höffners barn var födda i Stralsund? Vore i och för sig väldigt intressant om så vore fallet...
 
Det dör en 90-årig Katarina i Långerud den 8 februari 1716 (se Fryksände C:1 sidan 337), så uppgifterna du har om dottern stämmer nog även om åldersuppgifter i dödsböcker tenderar att vara överdrivna emellanåt. Det står dock inte Höffner i dödsboken, men kanske uppgiften om att det rör sig om Katarina Höffner kan backas upp av någon annan god källa.
 
Det dör/begravs en 70-årig löjtnant Mårten Höffner från Säby, Stora Kils socken den 19 februari 1728 (se Stora Kil C:4 sidan 368). Enligt Nordensvan (se levnadsteckningarna) så var denne Mårten son till majoren Mårten Höffner och hans hustru Katarina, samt gift med en Maria Berg. Hur tillförlitliga dessa uppgifter är kan jag dock ej bedöma. Kanske någon annan vet mer?
 
Lycka till med den fortsatta forskningen!
 
Mvh,
Marcus