NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Kai Överby skrivet 2008-08-05, 07:55
Tack Marcus för infon! Det du skriver stämmer. I mina papper står att Mårten Höffner avlider i Önnerud 1663. Dessa papper har jag fått av föreningen Emigration och historia i Östmark som fått i uppgift av mig att utreda min släkt. Där står också att Katarina Mårtensdotter Höffner föddes i Stralsund omkring 1626 och avled i Långerud, Östmark 1716-02-08. Hon begravdes 1716-02-19 i Fryksände.  
Krigsarkivet har fått i uppdrag av mig att kontrollera släkten Höffners ursprung. Har ej fått något svar ännu. Kanske det inte finns något svar heller? Jodå, Mårten Höffner avled på Säby gård i Kil socken. Pratade med de gamla ägarna igår och de bekräftar för mig att det bott Höffners på gården. Den gamla gården finns tyvärr inte kvar men den nya finns på samma ställe. Säby är en herrgård.
Uppgifterna du fått angående Maria Berg och Mårten Höffner lär vara goda. Jag har samma uppgifter som du. Ernst Mårtensson Höffner född omkring 1620 föddes också han i Stralsund. Han avled i Karlsburg, Bremen 1676. Det är alltså två stycken av Mårten Höffners barn som har fötts i Stralsund. Det är därför jag kan misstänka att de kommer från Tyskland. Att Mårten Höffner den äldre var i tjänst nere i Tyskland under det trettioåriga kriget kan vara en annan orsak. Vet ej? Det är det som krigsarkivet håller på att jobba på. Jag har även gett emigration och historia i Östmark i uppdrag att nysta upp i släkten Höffner. Det är ju även min egen släkt. Men den som har mer info om familjen Höffner ber jag höra av sig. Den närmsta kyrkan från Säby i Kil heter Stora Kils kyrka. Kanske det ligger några Höffner begravda på den kyrkogården? Ska ringa dem idag. Det finns även böcker skrivna om Säby av kyrkoherden Frej Alsterlind. Fem böcker ska det finnas skrivna om Kils socken, och i flera av dem finns det skrivet om Säby enligt de gamla ägarna. Jag återkommer med mer information när jag får den. Mvh/kai