NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Kai Överby skrivet 2008-08-09, 15:38
Hej Marcus! Du är snabb att kommentera minsann. I min släktmatrikel står Önnerud. Det vill säga Önnerud eftersom Prästbol i Fryksände inte längre finns. Vet ej varför de skrivit så. Karin Svensdotter Von Lorenz står också i min släktmatrikel. Det är återigen Östmarks emigration och historia som står för källorna, inte jag. Karin Svensdotter( Von Lorenz) gifte sig med Mårten Höffner omkring  år 1640. Enligt Historia i Övre Fryksdalen står Katarina som den som flyttar in på Prästbol/Önnerud redan omkring 1624.  
 
I samma skrift står:
Våren 1640 uppträdde Fänrik Per Snickare i Rådom, Sunne, som ombud för regementskvartersmästaren Mårten Höffner. En fodran, en oxe eller sju riksdaler, som Höffner hade på en bonde i Västra Berga, Lysvik skulle regleras. Dennes son bekräftade existensen av en skuldsedel, utfärdad 1639 i Svineskans, Vorpommern. Vid häradsrättens möte hösten 1640 uppträdde P. Snickare ånyo som ombud, nu för kvartersmästarens nya hustru Karin Svensdotter.....osv. Det fanns säkerligen två hustrur till Mårten Höffner d.ä.  Mvh/kai