NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Kai Överby skrivet 2008-08-10, 19:22
Hej! Jag kan nu med gott samvete och god bevisning lägga frågan om Karin/Katarina Höffner bakom mig. Det finns bara en Katarina/Karin Svensdotter. Tack så mycket för att ni löste mig från mitt gissel! Angående frågan om Stralsund måste jag få återkomma. De rätta personerna att fråga i Östmark har semester liksom Krigsarkivets forskare som fått min fråga om familjen Höffners ursprung. Om ingen har den uppgiften redan förstås? Någon som vet vilket land Mårten Höffner kommer ifrån och i sådana fall vilken stad eller ort i det landet? Hur hamnade Mårten Höffner i Sverige och Värmland - mitt härliga gamla landskap? Man ska vara försiktig med källor inser jag. Där har Marcus rätt.  
 
Jag undrar om någon vet hur man kan komma i kontakt med något arkiv där man kan läsa gamla brev och förläningbrev? Skulle vara intressant att få veta varför Mårten Höffner får ett hemman i förläning? Hans militära förmåga måste vara en orsak, kanske det finns fler? Hur får man ett förläningbrev? Det kan inte vara så enkelt som att skicka det på posten - eller? Tack för era klargörande allihopa! Hoppas på flera svar. Mvh/kai