NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Kai Överby skrivet 2008-08-13, 19:47
Hejsan! Har lite information som jag ska dela med mig av. Prästbol låg invid Frykens strand vid nuvarande Kollsberg i Torsby. Gården finns inte kvar, men en ladugård (Prostgårdslagårn) visar vart gården en gång legat. Sök efter Prostgårdslagårn på Eniro så kommer du dit. Det flyttar Prästbol ungefär 2.5 kilometer söderut.  
Pratade med kyrkoherden för Fryksände församling och han kunde sin historia. Han angav till och med källor. En C. A. Gottlund har skrivit dagböcker och har till och med beskrivit Prästbol gård.
Har inte läst det själv men Gottlund/kyrkoherden beskriver gården: En gammal och grå gård i två våningar, den äldsta jag sett. Fönstren var låga med tre lufter. Men utsikten vid Fryken var vacker enligt författaren. Ett gissel till borta. Pratade med emigration och historia idag. De kunde inte ge några källor till vart de fått namnet Von Lorenz ifrån. Någon som vet vilka Katarina Svensdotters föräldrar var? När avled hon och vart? Hörde mig även för angående stralsundsfrågan och fick inte heller där något tydligt svar. Men eftersom Katarina bodde på Prästbol måste även barnen ha fötts där? Tack för infon Marcus!