NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Kai Överby skrivet 2008-08-22, 08:16
Hejsan! Har funderingar kring Ernest Mårtensson Höffner, Nils Mårtensson Höffner och Mårten Mårtensson Höffner. De är alla barn till Mårten Höffner och Katarina Svensdotter. Någon som vet vilket år som Katarina Svensdotter och Mårten Höffner flyttade in på Prästbol? Mårten fick Prästbol i förläning omkring 1624. Stämmer det så undrar jag vart en del av deras barn är födda? Katarina Mårtensdotter föddes 1626 så det årstalet stämmer med Prästbol. Men Ernest Mårtensson Höffner, Nils Mårtensson Höffner och Mårten Mårtensson Höffner finns det frågor kring. Ernest Mårtensson Höffner föddes ju 1620 och då bodde ju inte familjen på Prästbol? Mårten Mårtensson Höffner avled 1645 i strid och hans födelsedata har jag inte. Kan han ha varit född i Rådom, Sunne? Det samma gäller Nils Mårtensson Höffner. Den enda datan jag har på honom är att han blir Löjtnant i Närke/Värmlands regemente 1658 samtidigt som sin broder Ernest Mårtensson Höffner. Kan Katarina Svensdotter ha flyttat till Rådom, Sunne efter att maken avlidit omkring 1663? De hade ju även mark och bostad där? Går det att kontrollera dessa uppgifter?  
 
Intressanta uppgifter du fått fram Marcus. Jag önskar att jag kunde hjälpa dig... Mvh/kai