NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2013
Skrivet av: Cathrin Jegersberg skrivet 2012-05-09, 11:44
Hei!
 
Jeg tillater meg å be om bistand fra slektsforskere som gransker Höffner slekten.
Mine forfedre fra Långerud har ført meg inn i denne familien, men sliter noe med ett ledd, da det finnes motstridende opplysninger.
 
Jeg har Ernst Nilsson fra Öjenäs, Lysvik ført inn i min database, men hvem var hans far!
 
I Fryksdals härads dombok 1731 ht nr 219:
Marit Månsdotter i Åsegård har 1731 4/9 överlåtit sin mödernejord i Öjenäs till sina brorsbarn Ernst Nilsson, Erik Nilsson, Måns Persson, Nils Halstensson och Måns Persson d y mot vederlag av deras jord i Kyrkbyn och 7 rd.
 
Her ser vi at navnet Måns blir nevnt og at Ernst Nilsson blir nevnt som brorsbarn til Marit Månsdatter.
Når dette står skrevet ned, så skulle en tro at Ernst Nilsson sin far er Nils Månsson Öjenäs, Lysvik, men så leser jeg dette:
 
Fryksdals härads dombok 1672 ht nr 57:
Fasta för hustrun Ingeborg Halstensdotter i Öjenäs och hennes barn på 4/5 ib. Hennes förre man Erik Olofsson har dels ärvt efter sina föräldrar och efter brodern Anders Olofsson, dels löst från syskonen. Hennes senare man Måns Persson har betalat en del av köpeskillingen.
 
Fryksdals härads dombok 1699 vt nr 64:
Halsten och Per Erikssöner i Öjenäs (står Kyrkbyn) kräver av grannen Per Nilsson i Kyrkbyn 12 rd som denne skall ha uppburit av deras sal. styvfader Måns Persson mera än vad fastebrevet av år 1681 (vt nr 34) säger. Kärandena hänvisas att lagsöka sina halvsyskon, Måns Perssons barn, därom.
 
Her ser vi at Halsten og Per, omtaler Måns Persson som sin stefar.
 
Mitt spørsmål er da som følger:
Er Ernst Nilsson sin far, Nils Månsson eller Nils Eriksson?
Hadde Ingeborg Halstensdotter noen barn med Måns Persson i det hele tatt!
 
Jeg ser de fleste har valgt å følge anelinjen til Nils Eriksson Öjenäs, noe som også er lagt inn her på Anbytarforum.
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/188421.html (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=71387)
 
Når jeg jeg leser ovenstående tema, så blir jeg enda mer forvirret grunnet dette:  
 
Lisken Elisabeth Ernestdotter Höffner , född ca 1650.
D ca 1686.
 
Vigd I med Nils Eriksson. MTL 1667-1688. D 1688/1689, Öjenäs, Lysvik.
Ej med i vigsel, Lysvik, och den börjar år 1697, Lysvik.
DB, Lysvik börjar år 1697.
Köpte mark i Åsegård, Lysvik.
Barnen i första äktenskapet tog över Öjenäs, Lysvik.
Vigd II med : Ingemar Mickelsson
Barn : Valborg Ingemarsdotter , född ca 1693  
 
Nils Eriksson med hustru (Lisken Ernstdotter) finns i Öjenäs, Lysvik, men 1689-92 nämns änkan (Lisken Ernsdotter).
Från och med 1693 och framåt nämns Ingemar Mickelsson med hustru.  
 
Her nevnes Lisken som död ca. 1686, men så får hun en datter, Valborg f. ca. 1693.
 
Kan noen være så vennlig å hjelpe meg med slektslinjen her!
 
På forhånd takk.
 
Mvh.
Cathrin
http://www.jegersberg.com
 
(Meddelandet ändrat av cathrin 2012-05-09 11:53)