NULL Skriv ut sidan - Vilhelm Andersson, 1737 bonde i Högen, Frändefors.

Anbytarforum

Titel: Vilhelm Andersson, 1737 bonde i Högen, Frändefors.
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2002-04-19, 14:29
Hej Eva-Lotta,
 
Din Bryngel är alldeles för sentida för att vara son till min Vilhelm som föddes omkring 1680. Han hade minst två söner: Nils och Anders.
 
Den senare är inte en ana till mig och honom har jag därför inte så bra koll på. Teoretiskt skulle han kunna vara farfar till din Bryngel, vars far i så fall också bör ha hetat Vilhelm Andersson och vara född omkring 1750-70. Jag bifogar nedan det lilla jag har om min Vilhelm och hans söner.
 
 
Vilhelm Andersson, född omkring 1680, möjligen i Östra Stenshult, Frändefors sn, där han bor enl. mantalslängden (mtl) för 1699. Från och med 1722 omnämns han under flera år som boende i Kärsrud, i samma socken, där han efterträder en Anders Larsson (fadern?) som brukare; denne uppges då vara avliden.
 
1732 är Vilhelm mantalsförd i Berg, Sundals-Ryr sn, där han tydligen bodde några år, 1737 finns han i Högen, Frändefors, Det är också mig veterligt sista gången han omnämns som levande.                                            
 
Barn utan känd moder:
 
Anders Vilhelmsson (Velamsson), född omkring 1730. Bosatt i Västra Stenshult, Frändefors. Bor dock i Kärsrud, samma socken 1751 och 1766 (mtl).
                                 
Nils Vilhelmsson, född 1732 i Kärsrud (?), Frändefors, död 1801 i Åsen, Ör.
Bosatt i Åsen från 1767.