NULL Skriv ut sidan - Hök / Höök

Anbytarforum

Titel: Hök / Höök
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-04-01, 13:55
När det utomäktenskapliga barnet föds 1731 står det i Malmö garnisonsförsamlings födelsebok »barnfadren Adam Höök på Wålsiö», vilket bör vara detsamma som Vollsjö gård i Vollsjö socken, som bara ligger omkring 7 km från Södra Åsum där Adam Gabriel sedan hamnar.  
 
I mantalslängden 1728 stavas det just »Wålsiö», och i Vollsjö katemismilängd 1732 finner man »Wallsiö Herregård» som upptar »Högwählborne Grefwe och ÖfwersteLieutnantens Frolicks Tienstehion» som består av en dräng och två pigor. Adam Gabriel syns dock inte till på gården, och han är inte heller fadder vid något barndop i Vollsjö 1720-1734, vad jag kan se. Greven på Vollsjö är förresten Bengt Frölich (1684- ), herre till Vollsjö och sedan 1723 kapten vid Västgöta-Dals regemente med överstelöjtnants titel, som enligt Riddarhusets stamtavlor »Måste för villfarelse i religionen gå utrikes».
 
Man kan ju undra vad Adam gjorde på Vollsjö, för han har ju ingen titel i födelseboken 1731? Och undra om det går att hitta något om det utomäktenskapliga barnet i någon dombok, för att därigenom hitta fler uppgifter om Adam? Det står i varje fall ingenting i saköreslängderna för Malmö rådhusrätts domböcker 1730-1733, men brottet kan ju ha ägt rum någon annanstans. Jag funderade först på om ärendet kan ha handlagts vid någon form av krigsrätt ifall Adam redan 1731 var inom det militära, men i saköreslängderna hittade jag ett par soldater som dömdes vid Malmö rådhusrätt, så det tycks inte ha någon betydelse.
 
Mvh Markus