NULL Skriv ut sidan - Ingelsten

Anbytarforum

Titel: Ingelsten
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2000-08-18, 11:36
Jag undrar om det är någon som forskar i släkten Ingelsten ?
 
Min anfader Carl Ingelsten bor i Voxtorp (F). Tyvärr har kyrkoböckerna för Voxtorp brunnit, likaså saknas bouppteckningar för Östbo härad. Enligt åldersuppgifter i mantalslängderna skall han vara född omkring 1756. Han är gift med en som heter Maria, född 1761 och de har åtminstonde följande barn:
(Per) Gustaf Carlsson (1788-1865)
Olivia Carlsdotter (1795-)
Lena Carlsdotter (1798-1885)
Anders Carlsson (1802-)
Petter Carlsson (1806-)
Ättlingar tar upp namnet Ingelsten en eller två generationer senare. Jag har ganska bra koll på ättlingar till Carl Ingelsten. Enligt uppgift skall alla som heter Ingelsten höra till samma släkt.
 
Jag har i Skåne, på Österlen hittat en familj Ingelsten, där det finns en son Carl Petter Ingelsten, född 1755. Han bor hemma hos familjen i Tjustorp, Smedstorp (L) t.o.m. 1776. Det ligger ju nära till hands att anta att min Carl Ingelsten är Carl Petter Ingelsten i Skåne, men något avgörande bevis är önskvärt.
 
Carl Petter Ingelsten är son till länsmannen Carl Håkan Ingelsten (1722-1786) och Greta Katarina Palmblad (1729-). Carl Håkan Ingelsten är son till rektorn i Ystad, kh i Tryde (L) Alexander Ingelsten (1690-1751) och Mariana Donner. Jag har mer uppgifter om skånesläkten Ingelsten om någon är intresserad.
 
Är det någon som har stött på någon Ingelsten i sin forskning är jag tacksamt för uppgift om det. Allt är av intresse, för att försöka knyta samman släkten i Småland med de från Skåne.