NULL Skriv ut sidan - Kart / Karth

Anbytarforum

Titel: Kart / Karth
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-04-20, 19:14
Här och var har det förekommit åtskilliga efterlysningar som berört den på svärdssidan utdöda dalslandssläkten Kart(h) (verksam främst i Dalarna, men härstammande från Dalsland), där hänvisningar gjorts till Erik Hellerströms utmärkta artikel i SoH 1962.
 
Själv har jag i diverse sammanhang kommit att beröra mina ankytningar i min forskning till den ännu fortlevande värmlandssläkten Karth, vars eventuella anknytning till dalslandssläkten kort berördes av Hellerström. I ett tillägg till artikeln 1962 något år efteråt återkom Hellerström med nya rön, där en ganska sannolik koppling mellan släkterna kunde göras.
 
Exakt vad den kopplingen gick ut på antecknade jag idiotiskt nog inte den enda gång jag ögnade igenom det aktuella tillägget, men när jag just skrev ned för mig kända delar av Sven Låftmans antavla för att lägga ut här på Anbytarforum märkte jag att de papper av Erik Hellerströms hand, jag fått kopior av från Ingrid Eriksson Karth (med vars svärfar Hellerström brevväxlade på 50-talet), kompletteras på ett intressant sätt i papper jag fått av en nutida släkting, John Byström, som själv härstammar från värmlandssläkten Karth (se det jag skrivit under Kändisars härstamning: Låftman, Sven).
 
Jag avvaktar nu besked om någon släktforskare med aktuella årgångar av SoH hemma har möjlighet att kontrollera Hellerströms tillägg redan nu under påskhelgen - annars får jag själv kontrollera saken på tisdag. Men chansen finns att kopplingen mellan de båda Karth-släkterna i och med John Byströms rön är definitivt vederlagd, nu när jag sammanfört hans och Hellerströms uppgifter.
 
I vilket fall som helst kan det vara vettigt att eventuella kommande frågeställningar kring släkten/släkterna Kart(h) från och med nu placeras här.