NULL Skriv ut sidan - Kart / Karth

Anbytarforum

Titel: Kart / Karth
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-04-25, 23:59
Så har jag då kunnat konstatera hur det förhöll sig med Erik Hellerströms publicerade kunskaper 1963, i jämförelse med de som fanns nedtecknade i de papper Olle Karth fått från Hellerström på 50-talet, och som jag fick kopior på av dennes svärdotter härom veckan.
 
Värmlandssläkten Karth angavs i artikeln 1963 säkert kunna härledas tillbaka till fältväbeln Carl Magnus Karth, f 1716, gm Pemer-ättlingen Maja Greta Meijer. I kompletteringen 1967 är det senaste nytt att det säkert har belagts att Carl Magnus föräldrar var kaptenen Anders Karth, f 1675, och Anna Chatarina Blom, och att Anders Karths far förmodligen var den kornett Eric Karth, fånge i Danmark 1676, och död 1677, som i sin tur helt säkert är identisk med den Erik Karth, kornett vid Värmlands kavalleri, som i Hülphers samlingar uppräknas som en av sönerna till bergsmanssläkten Karths stamfader Christoffer Karth.
 
Skillnaden var nu att denne Erik lika säkert är uppräknad som en av Christoffers söner i de papper av Hellerströms egen hand, som jag fått kopia på av Ingrid Eriksson Karth. Likaväl nämns Erik som en av bröderna till Hellerströms mormors mormors farfars far Isak K. i den antavla Hellerström publicerade i SoH 1954.
 
Men till sitt arbete om bergsmanssläkten Karth i SoH 1963 hade Hellerström gått mer in på djupet, och kan alltså varken bekräfta eller avfärda Hülphers uppgift att Erik Karth i Värmland var en av Christoffers söner.
 
Det var just att Hellerström förmodligen hade reviderat uppgifterna i dessa papper jag hade tillgängliga hemma jag var rädd för, och det hade ju inte gjort så mycket om det hade kunnat finnas besked på den punkten här på Anbytarforum när jag kom hem i går kväll. Men jag ska inte säga något, även jag skummar naturligtvis bara igenom ämnena när jag har gjort en ny sökning på nya inlägg, och tar en titt på det som ser intressant ut för mig.
 
Hade jag velat vara säker på att någon riktigt intresserad släktforskare med nödvändiga gamla årgångar av SoH hemma i bokhyllan skulle se det jag skrev om saken, skulle jag ha startat en ny diskussion med GÅTAN OM KOPPLINGEN MELLAN BERGSMANS- OCH VÄRMLANDSSLÄKTERNA KARTH LÖST??!? som rubrik i stället.
 
Nu vet vi i gengäld att det inte var så tvärsäkert löst ändå, så det var det naturligtvis tur att jag inte gjorde.
 
Det som fick mig att tro att kopplingen kunde vara säkert vederlagd var John Byströms konstaterande att kornetten Erik Karth verkligen var kaptenen Anders Karths far, i kombination med att Erik var en av Christoffers söner i papperen jag satt med här hemma. Jag kände inte igen detta som den eventuella koppling jag visste att jag hade sett i Hellerströms komplettering 1967, men kunde ju inte vara säker på saken.
 
Nu har jag lämnat in SoH 1963 och 1967 för kopiering av allt Karth-material i KB:s reproavdelning till i morgon.
 
Lustigt i sammanhanget var att jag har lusläst Hellerströms antavla i SoH 1954 förr, då han på en annan sida råkar härstamma från en syster till fänriken Isaac Hasselhuhn, som var gift med Anna Elisabeth Pemer.