NULL Skriv ut sidan - Kindberg / Kinberg

Anbytarforum

Titel: Kindberg / Kinberg
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2009-03-01, 17:39
Hypotes om släkten Kindbergs i Virserums ursprung!
 
Anders Persson Kindberg och Gunno Pedersson var båda födda i Länghem i Kinds härad i Västergötland 1660. Med stor sannolikhet pga av stark muntlig tradition och rätt patronymikon kan man anta att en mycket yngre bror till dem var Göthar Persson Kindberg (1687-1772) som var pistolsmed i Ånhult i Virserum och stamfar för många Kindbergsättingar.
 
Anders och Gunnos föräldrar var Peder Olufsson Gibbo (1640-1732) och Tolla Gunnarsdotter (död omkring 1700). Peder Olufsson började antagligen som ryttare vid Västgöta Kavalleriregemente på 1680-talet i Givarp i Länghem i Kind och blev så småningom korpral och bodde då i Bragnum Svensgård i Länghem och slutligen blev han rustmästare och bodde i Hult i Månstad men avled i Lockeryd i Sexdrega.  
 
I flera frågor på Rötter har jag letat efter hans ursprung. Genom studier i kyrkoräkenskaperna för Länghem har jag kommit fram till följande som jag anser vara  en rimlig hypotes.  
 
Peder bodde troligen i Givarp i Länghem när han blev ryttare för det är det enda rusthållet för Kavalleriregementet i Länghem. Där fanns enligt kyrkoräkenskaperna en Oluf 1643 vilket kan stämma bra med en föreslagen fader till Peder. Det finns också en Ester som dör där 1693 och är 70 år. Troligen får Peders dotterdotter i Ingestorp samma namn 1709 så man kan misstänka att det är Olufs hustru eftersom Ester är ett ovanligt namn i dessa bygder vid denna tid.
 
I kyrkoräkenskaperna för Länghem hittar man samma år 1643  Jibbo i Ingestorp (!). Han finns också (åtminstone en namne) 1685 (troligen då också i Ingestorp, men uppgiften är inte kontrollerad). Jibbo borde vara förnamnet efterssom det står Jibbo i Ingestorp. Alltså tror jag att Jibbo/Gibbo då är farfaderns förnamn och att sonsonen tar detta förnamn som sitt ryttarnamn! Jag har inte sett detta förnamn någonstans under mitt långa sökande.  
 
Jibbo/Gibbo/Gibbe är ett gammalt svenskt alternativt tyskt namn. På svenska är det en förkortning av Gerbjörn och släkt med Kebbe som är förkortning för Kärbjörn.Man hittar runstenar med dessa namn i Sverige på olika ställen men namnet var inte speciellt vanligt och jag vet om att det fanns i Jämtland och på 1600-talet i mina anor inom släkten Kebbonius som ju är form av Kebbe. Kanske finns här en koppling som jag inte utrett.
 
Det tyska namnet tycks vara en förkortning av Gilbert. Det kan alltså finnas någon tänkbar möjlighet att det är utländska anor på detta håll som kommit in från Nederländerna, Tyskland eller England där namnet användes men det kan mycket väl vara svenskt också som jag berättat.
 
Det finns en släkttradition om vallonpåbrå i släkten Kindberg som kan ha sitt ursprung här men den kan också bero på att det fanns smeder i denna släkt och det blir nu intressant att se varifrån Gibbo den äldre stammar.
 
Jag tyckte dessa fynd var så intressanta att jag ville förmedla dem till andra intresserade på Rötter.
 
Med vänliga söndagshälsningar
 
Claës Linder
Kindbergsättling