NULL Skriv ut sidan - Klerck

Anbytarforum

Titel: Klerck
Skrivet av: Håkan Dackman skrivet 2015-11-09, 08:25
Hej Nils  
Jag är mycket intresserad av släkten Klerck eftersom min mor tillhörde den adliga grenen af Klercker. När det gäller ursprunget är den fortfarande bästa källan Leijonhufvud, Ny svensk släktbok, 1901-06. De äldsta leden i Malmö ser ut så här  
 
Reinhold Klerck. Borgare i Malmö, begravd 1628 2/12 Malmö S:t Petri.
Gift med Kristine, begravd 1606 4/10 Malmö S:t Petri (tidigare gift med Eggert Daabelsten, begravd 1601 25/8, sonen Eckard verkar vara uppkallad efter honom)  
son:  
Eckard Klerck, född 1602/06, borgare i Malmö, kommendantsskrivare, död 1632/37.
Gift med Margareta
son:
Reinhold Klerck, född 1633 mars i Malmö (enl dödbok). Borgare och hospitalsföreståndare i Ystad, död 1692 23/10 Ystad S.t Petri
 
Samtidigt med den äldste Reinhold fanns i Malmö en Johan Klerck, som troligen var hans bror.
Hans data är:
Johan Klerck. Borgare i Malmö, begravd 1610 19/6 Malmö S:t Petri.
Gift med Margareta  
Söner:
Hans Klerck. Borgare i Malmö, död 1631
Gift med Mette Madsdatter (barn: Lauritz och Wilmecke)
Tommis Klerck, begravd 1624 6/12 Malmö S:t Petri
 
Det finns en stark tradition ocskå i den svenska släkten att det skulle finnas ett skotskt ursprung men såvitt jag vet har man inte hittat något belägg för det.  
Jag har själv tagit fram mer data om de skånska ofrälse grenarna än det som finns hos Leijonhufvud.
Jag har också försökt forska om den norska grenen genom Norsk digitalarkiv och kommit relativt långt när det gäller 1800-talet. Jag är mycket intresserad av veta mer om personer på 1900-talet.
 
Med vänlig hälsning  
Håkan Dackman