NULL Skriv ut sidan - Kråka

Anbytarforum

Titel: Kråka
Skrivet av: Ingela Holmberg skrivet 2013-03-06, 21:49
Tror att det föreligger ett misstag ovan angående släktskapet mellan Olof Kråkas hustru Anna Beata Boman och Elisabeth Boman.  
 
Elisabeth Boman stammar från Bomanssläkten i Mosås där hon var yngsta dotter till krögaren Johan Persson, understundom kallad Boman. Hon hade dv. systrar och bröder varav ingen är Anna Beata. I sitt andra äktenskap var Elisabeth gift med Erik Almgren som blev krögare i Mosås efter Elisabeths tidigare make och dessförinnan hennes far.  I detta senare äktenskap föddes mycket riktigt dottern Catharina Almgren.
 
Anna Beata Bomans härkomst är jag inte helt tvärsäker på men hon förefaller ha varit dotter till inspektorn Zachris Boman i St. Mellösa även om jag inte kunnat finna någon enda födelsenotis för barnen i hans första gifte.  
 
Daniel Boman som sedermera gifte sig med Maria Sophia Kråka kan ha varit son till Elisabeth Bomans bror Johan Boman i hans andra äktenskap men jag har inte kunnat hitta hans födelsenotis så det är än så länge bara ett antagande härlett ur namnlikheten med hans förmodade morfar och det faktum att han bodde i trakterna runt Mosås.