NULL Skriv ut sidan - Lagerberg

Anbytarforum

Titel: Lagerberg
Skrivet av: Maria Rufelt Malmsten skrivet 2015-01-17, 22:48
Hej Nils!
Jag har haft mycket huvudbry med denne Lorentz Lagerberg. Jag söker fortfarande efter trådar som kan visa vem han var. Lorentz och Clara hade två söner tillsammans men Lorentz hade troligen varit gift innan och hade tre döttrar i det giftet, Maria Catharina (död 1758 på Nelhammar, Ukna sn), Christina (död 1731 i Enestorp, Gamleby sn) och Elisabet, Lisken kallad som dog ogift 1722 i Gamleby sn. Maria Catharina gifte sig med Petter Johansson 1712 och Christina 1713 med Jöns Johansson, båda bröderna bytte senare sitt namn till Eneström troligen taget efter Enestorp i Gamleby, som deras far, Dannemanen och riksdagsmannen Johan Persson, stått som ägare sedan 1690 enligt Jordeböckerna. Jöns Eneström dog 21 oktober 1735 och därav kanske likvidationen 1736. Jag har en teori om Lorentz och den är att han varit anställd som bokhållare av Gustav Fredrik Lewenhaupt som återvände till Sverige 1698 och som ägde Casimirsborg, Gamleby socken. Det här året dyker Lorentz upp första gången som bokhållare i Domboken för Tjust (Vad jag kunnat se). Det är en teori som känns näst intill omöjligt att bevisa men jag har svårt att ge upp hans historia än på länge  Tacksam för tips! Mvh Maria
 
(Meddelandet ändrat av Mariarm 2015-01-17 23:50)