NULL Skriv ut sidan - Landin

Anbytarforum

Titel: Landin
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2008-01-06, 23:40
Anders Landin, gårdssmed i Södermanland, föddes enligt åldersuppgift 1730, den 18 jan, men på okänd plats. Han gifte sig cirka 1753 med smedsdottern Catharina Samuelsdotter, född 1732, också född på för mig okänd plats. Anders efternamn Landin kan antagligen ha sitt ursprung i en gård, by eller socken som börjar på Land- eller Lann-.  
 
Anders Landin var gårdssmed på flera gårdar, sist vid Hedenlunda i Vadsbro i Södermanland. Anders och Catharina bodde i Sköldinge en kortare tid 1755, där Anders kallas låssmed.  
 
Av allt att döma var gårdssmeden Lars Landin, som arbetade vid andra gårdar i Södermanland, hans bror. Lars uppträder som fadder till Anders Landins barn. Åldersskillnaden mellan Anders och Lars är några år.  
 
Har någon träffat på bröderna Anders och Lars Landin, troligen smedsöner, där man kan hitta en uppgift om deras födelsesocken. De förmodade bröderna var sannolikt söner till en Landin, kanske en Lars Landin, eftersom farsnamnet Larsson förekommer. Fadern kanske också smed. Fadern bör ju ha varit född omkring 1705. Även Anders' svärfar Samuel kan ha varit smed. Men dessa senare uppgifter är ju funderingar utan belägg.  
 
Denna fråga ställde jag i huvudsak redan 2005 under Efterlysningar Södermanland, en numera stängd rubrik. Jag fick besked om ett antal av Anders' barn i Södermanland, men inget om brödernas härkomst, eller något om far eller svärfar. Därför ställer jag nu frågan under Landin.