NULL Skriv ut sidan - Laurell

Anbytarforum

Titel: Laurell
Skrivet av: Elin Lindberg skrivet 2014-12-13, 17:09
Hejsan!
 
Jag undrar om det är någon som känner till något om Lars Johan Laurell eller möjligtvis vet vem fadern är?
 
Född: 28 jun 1821 i Femsjö, Hallands län
Moder: Lena Johansdotter, Född 20 okt 1791 i Femsjö, Hallands län
Fader: Okänd
Gift med: Sophia Charlotta Sjöblom, Född 6 sep 1820 i Adolf Fredriks församling, Stockholm
 
Jag vet att han reser till Göteborg som 14 åring och då har han tagit namnet Laurell. Sedan försvinner han (hittar honom inte i Göteborg) och dyker inte upp för än år 1853 i Mantalsregistret i Ladugårdslandet Övre, Stockholm (kan ha varit i Stockholm före det). Vet att han jobbar som poliskonstapel år 1859 men att några år efter jobbar som korgbindare. Kanske polisyrket kan säga något om vad han har gjort under dom år jag inte hittar honom, kanske hans fader har varit polis... Och sen undrar jag över namnet Laurell, antingen har han bara tagit namnet när han flyttar eller är det möjligen så att fadern bär samma namn... Namnet låter väldigt förnämt och jag har läst att det kan komma från Finland. Möjligt att han reser till Göteborg för att vara med sin pappa, för jag tycker att 14 år är ganska ungt för att åka så långt hemmifrån men det var kanske vanligt... Så många frågor man kan ju undra ihjäl sig!
 
Tar tacksamt emot alla uppgifter eller tankar ni har!
/Elin