NULL Skriv ut sidan - Liljebjörn

Anbytarforum

Titel: Liljebjörn
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2013-08-21, 09:49
Jag har under en tid inte kunnat undgå att fundera på om Jean Lilljebjörn i Kila verkligen är Niclas Lilljebjörns son. Var man än tittar så verkar ju detta vara allmänt accepterad även om jag vill minnas att redan Folke Sjöman skrev ”trolig son”. Hur som helst, desto mer man gräver i Lilljebjörnsläkten desto mera blir det tydligt att kopplingen mellan Jean och Niclas bekräftade barn  Lars, Nils Georg, Juliana och Margareta är mycket svag. Något utbyte via dopvittnen förekommer inte och  Lars och Nils Georg är ju officierare, Margareta och Nils Georg gifter sig adligt, och på det hela taget hör dessa till en annan samhällsklass än Jean som  är bonde och gift i tur och ordning med en klockardotter och en murmästardotter. En bekräftelse på att denna oro är obekräftad vore ju att finna Jean i källorna nämnd med patronymikon Nilsson (eller Niclasson). Trotts att han ibland benämns så på nätet har det inte gått att finna något sådant och jag hade börjad ge upp detta letande då jag kom rätt i lördags: Vid Näs härads höstting 1760 (Näs häradsrätt AIa:19 (1758-1760) Bild 5860) har ” Lärodrängen wid LofLige murmästare Handtwärket Ärlige och beskjedelige Giörgen Johansson Lillibiörn” begärt ett bördsbevis och uppvisar ett intyg från kyrkoherden Sejdelius att hans far är Johan BENGTSSON Lilljebjörn och modern är Maria Ersdotter Bergström. Således: att Niclas Lilljebjörn är Jean Lilljebjörns far får betraktas som högst otroligt. Snarare är det så att den ende kände Lilljebjörn som nu skulle kunna vara Jeans far är Berndt (Bärn) Lilljebjörn som diskuterats ovan, och modern skulle då vara Anna Moffat (~1660-1710). Att Jean har en koppling till Moffatsläkten verkar högst troligt: när han först dyker upp bor han hos Anna Moffats syster Maria Isabella Moffat i Björkås. Både hon och ”Jungfru Moffat i Vässby” är dopvittnen då Jeans barn döps och Jean verkar hänga ihop en del med Maria Isabellas son Robert Niklas Hellgren (de är vittnen samtidigt på häradstinget).
 
Den fråga som verkar kvarstå är om Berndt eller Bärn kan leda till patronymikon Bengtsson? Eller är detta kanske bara en liten felskrivning och skall vara Berntsson? Eftersom kyrkoherden Sejdelius har skrivit ett intyg som ligger till grund för dombeslutet från 1760 att ge Jörgen Lilljebjörn ett bördsbevis borde kanske detta intyg ligga i inneliggande handlingar? Jag antar att det är vid Värmlandsarkiv i Karlstad som sådana kan hittas? Kanske någon har närmare väg dit än jag?
 
(Meddelandet ändrat av andkl 2013-08-21 09:52)
 
(Meddelandet ändrat av andkl 2013-08-21 09:54)