NULL Skriv ut sidan - Liljebjörn

Anbytarforum

Titel: Liljebjörn
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2014-02-18, 16:51
Hej Linus, jag upptäckte just ditt inlägg och har nog lite information om vad du undrar över. Jag har av en annan forskare (ej längre aktiv) kunnat överta följande något ofullständiga domboksavskrifter:
 
Ur Näs häradsrätts dombok av år 1744
 
Efter begiäran förordnades Fälltwäbelen Ehreborne och Manhaftige Herr ADOLPH LILLIEBIÖRN till förmyndare för thess omyndige twänne systrar jungfru ANNA CHATARINA och GRETA LILLIEBIÖRNAR......................
 
Ur Näs häradsrätts dombok av år 1744 den  26/1
 
§ 68
 
Fierdedehls Kronoskattehemmanet Brotorp i By Pastorat och Bro socken, belägit, hafwa Fältwäbeln ADOLPH LILLIEBIÖRN å egna och sina omyndiga systrars wägnar, föraren FREDRICK LILLIEBIÖRN sampt länsmannen Wälb. Brunmark och thess hustru MARIA LILLIEBIÖRN försålt till sin swåger ...... Hofgren för then summa som wärderingsmän som icke hemman funnit wara wärdt nembl.  500 Rd  Smt  och thet således at alla syskonen af thessa  500 Rd  Smt hwartdera åtniuta sina andehlar efter lag.
Broder twå dehlar och syster then tredje. Hafwandes och så Herr Hofgren sig atagit att hwad the omyndiga ............. swägerskor angår, så wida the i framtiden skulle finna sig på något sätt förfördehlade .........................................
 
Den första av dessa hittas här: SE/VA/11174 Näs häradsrätt AIa:16 (1741-1748)  Bild 286. Vad gäller den senare så visar det sig att de domböcker för Näs härad som finns på AD inte innehåller paragraf 68. Däremot finns i lagfartregistret för Näs (erhållit från Gunnar Jonsson) motsvarande försäljning. Jag gissar att man hittar utdraget ovan i de renoverade domböckerna som inte finns på nätat?
 
Hur som helst kan man konstatera följande syskonskara: Adolph Lilljebjörn (f 1715 enligt hfl), Fredrik Magnus Lilljebjörn (f 1724-11-16 enligt Elgenstierna), Magdalena Lilljebjörn (f 1722 enligt hfl och gift med Haquin Hofgren), Greta Lilljebjörn (f 1739 enligt hfl,  gift med Olof Jönsson och har oäkta dotter med Olof Olsson), Anna Catharina Lilljebjörn (gift med Jonas Höffner) och Maria Charlotta Lilljebjörn (f 1723 enligt hfl och gift med Johan Brunmark).
 
(Meddelandet ändrat av andkl 2014-02-18 19:32)