NULL Skriv ut sidan - Liljebjörn

Anbytarforum

Titel: Liljebjörn
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2015-04-27, 20:23
Min första kontakt med Lilljebjörnska släkten var via en hanskriven släktutredning som min pappa fick sig tillskickad av Folke Sjöman 1979. Den låg för min del länge oläst, men när jag började släktforska för ett antal år sedan var det mest intressanta avsnittet det om hur Niclas Lilljebjörn natten till den 26 januari 1672, tillsammans med Johan Roos och några drängar, efter gissningsvis omfattande festande, verkar ha gått bärsärk i Åmål (min hemstad) och då huggit stadsvakten med en värja så illa att han senare avlidit. Niclas och hans dräng Erik blev dömda att mista livet för detta illdåd. De dombokstexter som denna historia bygger på fick jag senare se genom kontakt med Lilljebjörnforskaren Uno Berggren och genom att Arkiv Digital publicerade de relevanta renoverade domböckerna. Jag har också nyligen fått klart för mig att  Folke Sjöman fick uppgiften om händelsen från en forskarkolega (med för mig okänt namn) som lämnat efter sig akten ”Kopior och avskrifter av handlingar från 1600-1700-tal angående släkten Lilljebjörn från Gillberga” som ligger under Arkivfragment i Värmlandsarkiv. Nedan presenterar jag en transkribering av vad man hittar i Åmåls rådhusrätts protokoll om denna Kalabalik i Åmål.