NULL Skriv ut sidan - Ljungdahl

Anbytarforum

Titel: Ljungdahl
Skrivet av: Maria Ljungdahl skrivet 2008-09-28, 01:26
En sak som kan vara värt att kolla upp är vad som kan ha hänt med de omyndiga syskonen till Gustaf Fredrik efter föräldrarnas bortgång (1816 resp 1818). Familjen bodde då i Mellangården på Fagerhults säteri (vilken socken? vilket län?) och fadern Nils Peter var sedan 1810 inte längre apotekare i Karlshamn. Flyttade Helena Beata (f 6/11 1806) och Samuel Lorentz (f 17/2 1809) till sin farbror Zacharias Ljungdahl i Älghult, eller var det någon av de äldre bröderna, Gustaf Fredrik (f 1794 d 1873?) och Carl Adolf (1796-1868) som tog hand om deras uppfostran? Eller någon i deras mors släkt?
 
Eftersom mina uppgifter (redovisade tidigare) om min ff ff Samuel Lorentz är att han gick i skola först i Örebro och sedan i Västerås, innan han började läsa till präst i Uppsala 1827, ligger det nära till hands att tro att det var brodern i Örebrotrakten (alltså Gustaf Fredrik) som blev hans förmyndare. Detta kan vara ett skäl till att denne inte gifte sig, därför att förpliktelserna mot syskonen hindrade honom från att bilda familj ända tills i slutet av 1820-talet, då han som vi redan vet fick flera barn med sin hushållerska Anna Charlotta Ek.
 
(Mina källor är i första hand handskrivna släkttavlor och släktlistor med kommentarer, skrivna någon gång före 1920. Faktafel i den släktutredningen kan inte uteslutas, eller att jag har tolkat handskriften fel.)