NULL Skriv ut sidan - Ljungdahl

Anbytarforum

Titel: Ljungdahl
Skrivet av: Suzanne Wallén skrivet 2009-02-11, 16:04
Hej!  
 
Jag har alldeles nyligen börjat släktforska, bl a på min mormors sida. Mormor hette Berta Ljungdahl innan hon gifte sej. Hennes farfar, Erland Åkesson Ljungdahl, född 2 mars 1827, var den förste i släkten som hette Ljungdahl - ett namn han troligen tilldelades när han blev husar. Är det nå'n som vet hur det där med utdelning av soldatnamn funkade? Varför blev det just Ljungdahl för hans del?  
 
Jag läste här i Maria Ljungdahls första inlägg att släkten Ljungdahl är från Ljungby i Kronobergs län. Min mormors farfar var född i Ranarp, och det finns ju ett så'nt sydväst om Ljungby. Å andra sidan finns det ett Ranarp i Skåne - på gränsen mot Halland - också, och min mormors far är född i Fogdarp i Halland (och hennes mor i Våxtorp i Halland)... Fast mormors farfar kanske flyttade dit...?  
 
Kan det vara så att min mormors farfar tilldelades namnet Ljungdahl pga att han var född nära Ljungby, eller kan det ha berott på att han var husar under en högre militär vid namn Ljungdahl (vilket jag såg att det fanns i den riktiga släkten Ljungdahl)?  
 
Hoppas att nå'n kan reda ut begreppen åt mej... Tack på förhand!  
Suzanne (som heter Wallén efter farmor, men som alltid varit en stolt ättling till mormor Ljungdahl ).