NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2006
Skrivet av: John Tengberg skrivet 2002-09-03, 10:21
Till Kaj. Dina spörsmål är berättigade. Jag har tänkt samma som du och därför frågat Christina om det skulle störa henne, men hon anser snarare att det finns chans till motsatsen. Samma anser jag. Många frågor är svåra att utreda på egen hand och allas bidrag behövs. Det kan t ex finnas fragment på osannolika ställen där aldrig den systematiska forskaren skulle leta, men där någon annan snubblat över det och minns. Inlägget ovan är kanske ett exempel på det. Jag tror att det finns ganska många mindre eller större frågor och svar som rör vanliga Maskoll-intresserade och som kunde bidraga till bokens innehåll. Däremot kan ju ingen vänta sig att Christina själv skall lämna ut sitt material innan det ordnats till en bok, inte minst därför att Anbytarforum inte lämpar sig för större sammanställningar; och just överblicken, sammanhangen, är kanske den största poängen med en Maskoll-bok. Anbytarforum är väl till sin natur ganska fragmentarisk, vilket dock också kan spela en positiv roll som komplement. Det är så jag ser detta - som ett komplement. Det finns dessutom -som redan framgår av Anbytarforum på annan plats- behov även för henne att ibland -då eller då- ställa specifika frågor. Ett samlat forum för intresserade och kunniga kunde kanske vara till hjälp och spara i sådana fall onödigt arbete. Själva intresset för Maskoll är också positivt inför bokens publikation. Vi får se. Men jag tror att riskerna är små för någon skada; huruvida spalten kan bidra med nytta återstår dock också att se. Jag hoppas det. Jag tillhör nämligen dem som med spänning ser fram emot den aktuella boken, redan har försökt hjälpa till med några små uppgifter till den och gärna hjälper till ytterligare i den mån jag kan.